Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

V Amerike už Xbox One zlacnel. Kedy príde na rad Európa?

27.01.2015, 11:30 | Michal Korec

Odlišné ceny konzol a hier v rozličných teritóriách nie sú žiadna novinka. No rozdiely nie sú len na trase USA-Európa. Austrálčania platia za niektoré hry v prepočte aj 70 eur, v Japonsku štartuje Tales of Zestiria na 61 eurách. Kým však Európania na vyššie ceny (v porovnaní s USA) šomrú, protinožci a obyvatelia japonských ostrovov sú s nimi viac-menej zmierení. Jedna z ostatných cenových "akcií" sa týkala Xboxu One, ktorý Microsoft na predvianočnú sezónu 2014 zlacnil o výrazných 50 dolárov – ale iba na jedinom trhu, v USA. Kým v Amerike vyšla konzola na 329-349 dolárov, naprieč Európou stála (a stále stojí) 399 eur.

  • Tlačiť
  • 1

Šlo o dočasnú cenovú akciu, trvala od začiatku novembra do 4. januára 2015. No bolo zrejmé, že keď Microsoftu priniesla dostatočne vysoké predaje (v USA na dva mesiace Xbox One predbehol PS4), tak sa vráti. Niektorí tipovali jarný termín, aby si Microsoft vyskúšal opäť 399 USD, prípadne za plnú sumu bundloval hity ako Evolve či Battlefield: Hardline, aby sa vrátil k 349 USD počas slabšieho obdobia. Pauza napokon trvala iba dvanásť dní.

Microsoft stále tvrdí, že ide iba o dočasnú zľavu. Ťažko však čakať niečo iné ako ďalšie vlny a zotrvanie na úrovni 349 dolárov. Xbox One má víťaziť na americkom trhu a neprenechať ho Sony. Microsoft je ochotný ísť do straty a potom si ju kompenzovať predajom hier.

Táto stratégia je náročná na stav výnosov, a tak ju aplikuje iba na jednom trhu. Voľba USA je pochopiteľná, Xbox ako značka tam má najsilnejšie postavenie. Do budúcnosti sa však dá očakávať, že Microsoft s touto stratégiou vyrukuje aj na ďalších trhoch, minimálne v Kanade a Veľkej Británii.

Kedy prídu ďalšie trhy

Dôvod pre neskoršie zlacnenie Xboxu One na ostatných trhoch je jeho neskorší príchod do zvyšku sveta. Xbox One sa mimo prvých trinástich krajín dostal až začiatkom septembra minulého roka. Zosekať cenu po štyroch mesiacoch by bolo zrejme príliš skoro.

Preto Microsoft drží cenu na štandardnej úrovni (399) a nechce ju znížiť skôr, aby udržal jej hodnotu. Je to pochopiteľná stratégia, prví majitelia by nemali dostať ranu pod pás v podobe náhleho zlacnenia. Ale je otázne, ako dlho môže vydržať vzhľadom na okolnosti trhu. 

Nie je tajomstvo, že v Európe nemá Microsoft s Xbox One také silné predaje ako Sony s PS4. Podľa portálu vgchartz.com sa pomer predaných konzol v novembri a decembri pohybuje v pomere 1,88-2,44:1. Microsoft aj sám akceptoval, že ostatnú vianočnú sezónu Európu nezíska v prospech ceny a výnosov. 

To isté urobila vlastne Sony v USA. Nechcela zlacniť z 399 USD, lebo doláre v tej výške potrebuje, aby mohla reportovať silné výnosy. Že nepredá viac konzol za nižšiu sumu, to jej nateraz neprekáža, dôležitejšie sú výnosy. A tak ako ich Sony potrebuje z USA, tak ich Microsoft berie z Európy.

Kedy sa to zmení? K ohláseniu plošného zníženia na 349 eur môže prísť buď na výstave E3 v júni alebo ešte pravdepodobnejšie, na európskej pôde na veľtrhu gamescom v auguste.

Ako zareaguje trh

Wii U si ide svojou cestou, takže zlacnenie na globálnych 349 dolárov/eur môže zaujímať Sony s PS4. No pri nej záleží na aktuálnych predajoch. Kým bude PS4 globálne predávať viac konzol za cenu 399 dolárov/eur ako Xbox One s rozličným pricingom, niet dôvodu na zlacňovanie.

Ak by začala Sony strácať podiel na trhu, vtedy môže konať. Nie je vylúčené, že sila PS4 pôjde nahor s exkluzivitami ako Uncharted 4 či Street Fighter V, ktoré by zabránili nutnosti zlacniť. Ak Microsoft nebude do pol roka oveľa silnejší, bude si cenu určovať sám, no Sony môže pýtať 399 € aj ďalšie Vianoce.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Microsoft, Sony, Xbox