Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Účasť v súťaži o najlepší hotel a reštauráciu roka ukázala malú odvahu majiteľov

01.04.1998, 20:24 | Jana Janků | MÁRIA TOLNAYOVÁ

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Cestovanie

Prvýkrát v histórii vyhodnocoval Zväz hotelov a reštaurácii (ZHZ) SR súťaž Hotel roka a Reštaurácia roka. V oboch kategóriách sa stal víťazom Hotel Lux v Banskej Bystrici a jeho reštaurácia.

Na druhom mieste sa takisto v oboch kategóriách umiestnil hotel Tatra v Trenčíne a jeho reštaurácia. Tretie miesta získali hotel Patria na Štrbskom Plese a reštaurácia Luna v Martine.

Negatívom súťaže bolo, že sa do jej I. ročníka prihlásilo iba niekoľko zo zhruba 440 hotelových zariadení a niekoľkých stovák reštauračných zariadení na Slovensku. Prevažovali medzi nimi hotely i reštaurácie, ktoré boli aj v minulosti známe vysokou kvalitou poskytovaných služieb.

Členovia poroty, medzi ktorými bol aj redaktor TRENDU Ján Immer, hodnotili zariadenia počas anonymných návštev.

Medzi kritériá patril prvý dojem z exteriéru, ako je napríklad označenie, fasáda, možnosť parkovania či úprava okolia. Bodovala sa aj estetickosť, útulnosť a účelnosť zariadenia interiéru, a to od vstupnej haly, cez výťahy, schodištia, recepciu, izby až po kúpeľne i toalety, ale aj kvalita reštaurácie i ďalších služieb, ako sú možnosti športu, kultúry či nákupov. Jedným z dôležitých kritérií bol ľudský faktor, teda ochota, vľúdnosť, profesionalita, jazykové či komunikačné schopnosti personálu.

Lux Banská Bystrica: Útlm by bolo to najhoršie

Riaditeľom hotela Lux bol od roku 1969 Ján Bočkay. Vlani bol hotel odštátnený. Prešiel do majetku mesta Banská Bystrica, ktoré ho dalo do prenájmu firme Hotel Lux BB, s.r.o., Banská Bystrica. Jej jediným vlastníkom je J. Bočkay. Keďže je zároveň riaditeľom Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) a prezidentom ZHR SR, minulý rok odovzdal funkciu riaditeľa hotela synovi Patrikovi.

Lux si aj po 28 rokoch prevádzky stále udržiava vysokú úroveň služieb. "Vyžaduje si to ustavičnú starostlivosť, dennodennú kontrolu," hovorí J. Bočkay. "Ľudí treba strhnúť a stále presviedčať, že všetko sa dá zvládnuť. Nesmú poľaviť v tempe, lebo útlm je to najhoršie, čo môže služby postihnúť. Je totiž doslova pravidlom, že najviac sťažností býva vtedy, keď je najmenej hostí. Personál sa spolieha, že prácu niekto spraví, baví sa medzi sebou a hosť je odkázaný sám na seba."

V Luxe sa môže v súčasnosti naraz ubytovať 226 hostí v 173 izbách. Reštaurácia - banketové stredisko má 120 miest, veľký salón Lux do 220 stoličiek, malý salón možno usporiadať pre 80-100 hostí. Ďalších 45 hostí nájde miesto v hotelovej hale a vyše 80 v nočnom bare. V hoteli je v súčasnosti zamestnaných 130 ľudí, ale pripravovaným spájaním stredísk by sa ich počet mal v krátkom čase znížiť.

Vlani začali v Luxe s rekonštrukciou najvyššieho 15. poschodia a tamojšiu ubytovňu pre zamestnancov prebudovali na izby štvorhviezdičkového štandardu.

"Vo svete býva pravidlom, že po desiatich rokoch prevádzky musí ísť hotel do generálnej opravy," pokračuje J. Bočkay. "My si to v súčasnosti ekonomicky nemôžeme dovoliť. Musíme však zrekonštruovať to najnevyhnutnejšie pre chod hotela, čím je energetické hospodárstvo. Vyžiada si to investíciu 12 miliónov korún. Potrebné by bolo zatepliť steny, vymeniť okná. Pri súčasnej úverovej politike je to však nesmierne ťažké."

Tatra Trenčín: Využívajú kanadské skúsenosti

Majiteľom trenčianskeho hotela Tatra, ktorý sa v súťaži Hotel roka umiestnil ako druhý, je mesto Trenčín. V prenájme ho má a prevádzkuje ho slovensko-kanadská manažérska spoločnosť Atlific so sídlom v Montreale. Jej majiteľom je Kanaďan českého pôvodu Denis Kráľ a v súčasnosti riadi podobným spôsobom 34 hotelov v Kanade a dva v USA. Riaditeľkou hotela Tatra je Kanaďanka českého pôvodu Jana Cornelius.

"Od firmy Atlific sme získali ekonomický systém, ktorý bol však prispôsobený slovenskej legislatíve," objasňuje manažér hotela pre stravovanie a nápoje Pavol Kašuba. "V čom sme výnimoční? Myslím si, že sme mali šťastie pri výbere personálu. V konkurze uspeli najmä mladí ľudia a tí, ako sa ukázalo, sa ľahšie prispôsobili náročným podmienkam prevádzkovateľov. Aj ja sám som mal možnosť vidieť, ako fungujú podobné hotely v Kanade, a uplatniť tieto skúsenosti u nás. Patrí k ním napríklad zavedenie tzv. kulinária, čo sú rôzne akcie, ako napríklad dni národnej kuchyne toho-ktorého štátu, darov mora, predvádzanie výrobkov rôznych firiem, happy ours, teda hodiny, keď za cenu jedného nápoja dostane hosť dva a podobne. Program kulinária vopred zverejňujeme v hoteli i v meste. Za dôležité tiež považujeme, aby naše strediská boli vhodné pre všetky kategórie hostí."

Hotel Tatra bol otvorený v roku 1901. Jeho dnes už historickú budovu, opretú o hradnú trenčiansku skalu, dali po sedemročnej rekonštrukcii opäť do prevádzky pred štyrmi rokmi. Má kapacitu 115 lôžok v 69 izbách a ich obsadenosť bola vlani 61-percentná. Pri stoloch v reštaurácii, kaviarni a Slovenskej reštaurácii - vinárni je 240 miest. O hostí sa stará 65 zamestnancov.

"Investície do obnovy a modernizácie rodíme podľa medzinárodných noriem a idú z prevádzky hotela," pokračuje Pavol Kašuba. "K pravidlám patrí, že prezident spoločnosti prilieta každé dva mesiace na kontrolu. My zase posielame do Kanady mesačné hospodárske výsledky. Evidujeme ich podľa stredísk, takže vidíme presne, kde sa nám ako darí. Zároveň nám to umožňuje rýchlo odstrániť problémové miesta. K samozrejmostiam patrí, že vedúci strediska prichádza k stolu a pýta sa hosťa, ako je spokojný s kvalitou služieb."

Patria Štrbské Pleso: Najskôr obnova interiérov

Od privatizácie urobil hotel Patria na Štrbskom Plese rázny krok v kvalite poskytovaných hotelových, reštauračných a doplnkových služieb, čo sa, samozrejme, odzrkadlilo v spokojnosti klientov a v neposlednom rade aj hodnotení prvého ročníka súťaže Hotel roka `97.

"Tretie miesto nás síce potešilo, ale ambície máme vyššie. Chceme sa stať špičkovým tatranským hotelom," hovorí riaditeľ Patrie Jozef Bendžala.

Aj keď má toto hotelové zariadenie za partnerov veľké cestovné kancelárie po celej Európe, pomaly, ale isto sa na prvé miesto záujmu opäť dostávajú slovenskí hostia. Čoraz častejšie prichádzajú do hotela aj v obdobiach, ktoré sú z hľadiska zahraničných návštevníkov menej atraktívne.

Noví majitelia - Tatra Hotel Slovakia, s.r.o., ktorí okrem Patrie vlastnia aj ubytovacie zariadenie Ovruč a bývalú horáreň Tuček v bezprostrednej blízkosti jazera, sa preto rozhodli už v prvý rok svojho pôsobenia čo najviac investovať. Vlani na obnovu interiérov izieb, recepcie a hotelovej haly vyčlenili viac ako 30 mil. Sk. Nový vzhľad majú už izby na štyroch poschodiach. V súčasnosti pokračuje ich úplná prestavba na treťom poschodí. V štádiu dokončovania je aj renovácia spodnej časti hotela, kde najväčšou zmenou bude prepojenie plavárne so saunou na hotelový oddychový komplex.

Po úplnom dokončení bude hotel ponúkať 300 lôžok a k dispozícii bude v prípade potreby ďalších sto prísteliek. Spolu s kapacitou stravovacích a reštauračných zariadení - 500 stoličiek a s viacerými konferenčnými salónmi má možnosť rozvíjať sa v budúcnosti aj ako kongresové zariadenie.

Najvyšší objem financií v tomto roku však pohltí schátraný objekt Tuček, z ktorého by sa mala stať štýlová reštaurácia. Podľa J. Bendžalu sa však za väčšou spokojnosťou klientov skrývajú aj sami zamestnanci. "Badať zmenu postoja k práci a snahu uchovať si ju. Vedie to k zodpovednejšiemu prístupu k povinnostiam, zomknutosti kolektívu a hrdosti na firmu. Nezanedbateľný je aj fakt, že riadiaci manažment má omnoho väčšie možnosti ako v minulosti motivovať zamestnancov finančne," konštatuje J. Bendžala.

Luna Martin: Z krajčírskej dielne luxusné izby

Hotel Luna v Martine-Priekope je súčasťou spoločnosti Matex, s.r.o., Martin. Ako novopostavený ho jeho bývalý majiteľ začal prevádzkovať v roku 1993 v jednej budove spolu s odevnou výrobou. Vtedy hotelovú časť tvorilo 16 izieb v priamom susedstve s krajčírskymi dielňami, takže išlo o nefunkčný hybrid, lebo taká kombinácia činností podnikania pod jednou strechou bola určite len slovenskou raritou.

Od roku 1995 sa stopercentným vlastníkom spoločnosti Matex stala Martimex Omega, a.s., Martin, najsilnejšia obchodná skupina spoločnosti Martimex-Group. Vtedy sa začala aj nová éra hotela Luna pod vedením jeho riaditeľa Milana Podehradského.

Nový vlastník investíciou viac ako 6 mil. Sk prestaval krajčírske dielne na luxusné hotelové izby a vybudoval parkovisko pre 70 áut. V súčasnosti hotel disponuje ubytovacou kapacitou 102 lôžok v 44 izbách. Priamo v budove je hosťom k dispozícii krytý bazén, fitnescentrum, sauna, solárium, masáže, kaderník, zubný a všeobecný lekár. V hoteli Luna pracuje 35 zamestnancov.

"Ozdobou nášho hotela je reštaurácia s kapacitou 70 miest," hovorí M. Podehradský. "Šéfkuchár Jozef Bukovan so svojím kolektívom zostavil excelentný jedálny lístok, ponúkajúci rôzne špeciality domácej a medzinárodnej kuchyne."

Napriek tomu, že hotel je umiestnený na sídlisku v prímestskej časti Priekopa, asi 7 km od centra Martina, reštaurácia si v pomerne krátkom čase získala početnú a stálu klientelu spomedzi Martinčanov, aj z radov obchodných cestujúcich. Medzi najobľúbenejšie jedlá patria morčací závitok so sherry omáčkou, sviečkovica z jeleňa po burgundsky, steak z daniela v šípkovej šťave a ako dezert flambovaná palacinka Antoinette.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Cestovanie

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.