Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Cestovné kancelárie: komu zvonia do hrobu

09.08.2007, 00:00 | Martin Valášek | Jarmila Horváthová

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Infotrendy



Podnikanie je niekedy viac ako o predaji produktov o plnení snov. Cestovný ruch je dobrý príklad. V polovici minulej dekády boli sny turistov jednotnejšie, ako sú dnes. Rovnako ako spôsob, akým si ich plnili. Kto chcel dovolenkovať, obehal cestovné kancelárie, pozbieral katalógy, vybral zájazd. A vrátil sa do vybranej cestovky, odkiaľ si za svoje peniaze odniesol obálku s ubytovacím poukazom, letenkou alebo miestenkou v autobuse. 




No ako sa vraví, zmena je jediná istota v dnešnom neistom svete. Niektorí cestovatelia majú iné sny a iným spôsobom ich napĺňajú. Lebo nízkonákladoví prepravcovia a internetové rezervačné systémy hotelov, áut, transferov, miestnych výletov a iných služieb im umožňujú vyskladať presne takú cestu, ako si vysnívali. Nie takú, čo nájdu v katalógu.




Nové želania. Moderní cestovatelia hľadajú nové skúsenosti a väčšiu flexibilitu. Chcú dovolenkovať toľko dní, koľko sa im žiada alebo im umožňujú pracovné povinnosti. Nie toľko, čo im predpisuje katalóg. Niektorí by radi spoznali kultúrne rozdiely regiónov navštívenej krajiny alebo sa im páči pocit, keď si môžu naplánovať dovolenku sami. Iní chcú prejsť nevychodeným chodníčkom, prežiť kúsok dobrodružstva, prípadne ušetriť. Alebo len nemajú radi, keď na dovolenke počujú slovenčinu. Nechcú priletieť spolu so 150 krajanmi a nasledovať sprievodcu s farebným dáždnikom.




Nech sú príčiny akékoľvek, individuálnych turistov pribúda. Veľkí touroperátori v západnej Európe zmenu správania cestovateľov pocítili. Šéfovia tradičných európskych cestoviek predpovedali konsolidáciu trhu už vlani, keď predaj balíkových zájazdov – letných aj zimných – medziročne klesal.




Prognózy sa začali napĺňať tento rok. Veľký touroperátor Thomas Cook sa zlúčil s MyTravel a britský First Choice s najväčšou európskou cestovkou Tui. Hlavný dôvod konsolidácie? Manažéri zdôvodňovali spojenia tradičnými frázami, ktoré sa hodia do každého priemyslu – rozšírenie škály produktov, zvýšenie flexibility, úspory z veľkosti, rozšírenie predajných kanálov. No priznali, že ich novým hlavným konkurentom sú nízkonákladové letecké spoločnosti a online rezervačné systémy, ktoré v ostatných rokoch menia tvár turizmu. A berú tradičným hráčom biznis.




Pre cestovky, ktoré predávajú balíkové zájazdy, nie je zlou správou len rastúca popularita individuálneho cestovania. Novodobí turisti, minimálne niektorí, si nielenže cesty organizujú sami, ale aj častejšie, ako je bežné. Napríklad vo Veľkej Británii šesťkrát ročne. Chodia na víkendové pobyty do európskych metropol alebo k prímorským mestám. Preto potenciálne tržby tohto segmentu cestovné kancelárie nevypočítajú tak, že vynásobia počet individuálnych cestovateľov sumou, ktorú ich zákazníci v priemere ročne minú za dovolenku.




Iný región. Pravda, faktory, ktoré podporujú individuálny turizmus – tradícia cestovania, životný štýl, znalosti internetu a cudzích jazykov či životná úroveň –, sú v najvyspelejších častiach sveta iné ako na Slovensku. No ak si touroperátori myslia, že moderní cestovatelia nie sú dostatočne zaujímavá cieľová skupina, stačí sa pozrieť na štatistiky o zaplnení letov SkyEurope.




Aj na linkách do typických dovolenkových miest, z ktorých cestovné kancelárie vykupujú časť kapacít pre vlastných zákazníkov, predá lowcostový prepravca väčšinu sedadiel sám. Čiže ľuďom, ktorí si nekúpili balíkový zájazd. Napríklad do Solúna v Grécku obsadia cestovky priemerne 53 percent kapacity letov SkyEurope, do bulharského Burgasu zhruba 44 percent, do talianskej Catanie 34 percent, Dubrovníka 13 percent a do Neapolu 11 percent.




Časť zo zvyšných miest môže pripadať na cestovateľov za prácou, ale väčšinu obsadia individuálni turisti. Ešte menej sedadiel zaberú touroperátori na letoch do európskych metropol, napríklad do Paríža či Barcelony. Hoci do týchto miest chodí vo väčšej miere biznis klientela, stovky ľudí mesačne tam letia na výlet.




Tí, ktorí nechcú ísť na balíkovú dovolenku, necestujú iba po starom kontinente. Napríklad Liptour, špecializovaný hlavne na predaj leteniek a ubytovania na Slovensku, cíti zvýšený záujem o letenky do exotických krajín a cesty šité na mieru. Iba v januári predal 85 leteniek na thajský ostrov Phuket, kým za prvý mesiac vlaňajška sotva päť.




Pomalá reakcia. Ako reagujú na nové trendy tradičné slovenské cestovky? Z ich marketingovej komunikácie by sa mohlo zdať, že nový a rýchlo rastúci biznis ignorujú. Alebo predávajú produkty, nad ktorými sa zbehlý individuálny cestovateľ iba pousmeje. Lebo za cenu, ktorú mu ponúka cestovná kancelária za autokarový zájazd do Paríža s dvoma prenocovaniami v autobuse, si vie zorganizovať výlet na rovnaký počet dní so všetkými nocľahmi v hoteli, leteckou dopravou a letiskovými transfermi.




Cestovné kancelárie zamerané prevažne na predaj balíkov vedia, že individuálnych cestovateľov je čoraz viac. No tvrdia, že sú to aj ich zákazníci. Lebo nie každý, kto si nekúpi balíkovú dovolenku, si cestu organizuje sám. Napríklad Satur, Ruefa aj Liptour robia pre zákazníkov pobyty na mieru. Viac ako v minulosti. Generálna riaditeľka kancelárie Satur Travel Eleonóra Fedorová pripúšťa, že nastáva čas, aby tradičné cestovky, ktoré komunikovali s klientmi najmä cez katalóg s klasickými dovolenkami, zmenili štýl. A začali sa viac prihovárať individuálnym cestovateľom.




Prečo by mala nová skupina turistov ísť za tradičnými touroperátormi? Lebo väčšina z nich sú – aspoň zatiaľ – ľudia, ktorí na organizovanie cesty nemajú čas. Taký názor má šéf Liptouru Bohuš Palovič. Preto je pre nich lepšie, ak zveria zorganizovanie cesty do rúk niekomu inému, dodáva.




Ďalším argumentom, ktorým by mohol individuálnych turistov odradiť od toho, aby si cestu zorganizovali sami, je akýsi pocit istoty. Napríklad v podobe čísla telefónu na človeka, ktorý im cestu rezervoval a na koho sa môžu obrátiť aspoň telefonicky, keď nastanú komplikácie. „Ak si ľudia niečo zaplatia, majú radi pocit určitej bezpečnosti,“ tvrdí B. Palovič. Hoci jedným dychom pripúšťa, že nikto nie je kúzelník a tritisíc kilometrov vzdialené problémy sa neriešia ľahko: „Ale zákazník ten pocit má a treba mu ho nechať.“




Ak aj väčšina ľudí prekoná obavy, rezervácia cestovateľských služieb potrvá niekoľko minút a platbám kreditkami ľudia uveria, môžu manažéri cestoviek – tak ako E. Fedorová – dúfať, že časy mimoriadne dostupných, lacných leteniek od SkyEurope, nebudú trvať večne. „Možno ešte dva, tri roky,“ predpovedá.




Ako príklad uvádza iných nízkonákladových prepravcov Ryanair a EasyJet, ktorí podľa nej nemajú letenky za také nízke ceny ako v minulosti. No možno bude všetko inak a naplní sa vízia šéfa najziskovejších európskych aeroliniek Ryan­airu Michaela O’Learyho. Chce, aby cestujúci za letenky neplatili. Vlani sľúbil, že do konca dekády pocestuje polovica pasažierov jeho spoločnosti zadarmo. Víziu napĺňa – takmer pätina tržieb írskeho prepravcu prichádza z iných zdrojov ako z predaja leteniek.




Neodvratná zmena. Či sa naplní predpoveď E. Fedorovej alebo M. O’Learyho, zmena myslenia je nezvratná a popularita individuálneho cestovania porastie. Kde sa krivka zastaví, nevie ni­kto. No starí hráči sa budú musieť prispôsobiť a zmeniť. Najmä keď pri tradičnom produkte ich služby využívala väčšina ľudí, čo pri individuálnom cestovaní nemusí platiť. Lebo možnosti, ako si zabezpečiť dovolenku na vlastnú päsť cez rôzne internetové rezervačné systémy, sú široké. Inými slovami, konkurencia pre tradičných touroperátorov je silnejšia ako kedykoľvek v minulosti a nejaví známky slabnutia.




Okrem nových súperov musia cestovky počítať s rastúcim tlakom spotrebiteľov. Vystupňuje ho mladšia generácia cestovateľov – súčasných študentov alebo čerstvých absolventov, ktorí zo školských lavíc vyšli v posledných rokoch. Sú počítačovo zruční, majú väčšiu odvahu, dobrodružnejšiu povahu, chuť cestovať a nepotrebujú takú istotu ako rodičia cestujúci s deťmi. Cestovné kancelárie, ktoré sa zamýšľajú nad budúcnosťou, musí táto generácia znepokojovať. „Ak si mladí ľudia vedia všetko nájsť, tak je menšia pravdepodobnosť, že budú v budúcnosti potrebovať cestovku,“ konštatuje B. Palovič.




Individuálne skladanie výletov a dovoleniek možno nebude väčšinový jav ani o päť rokov. A možno nikdy. No napriek tomu ide o mimoriadne zaujímavý segment turistického priemyslu. A prirodzene, pre cestovné kancelárie je zásadný rozdiel, či si zahraničnú dovolenku zorganizuje individuálne desatina alebo tretina turistov. Lebo aj stagnácia, nieto pokles, býva vo firemnom svete vražedná. 




Cestovky, ak chcú prežiť, musia rozmýšľať nielen o spôsobe, akým oslovia novú klientelu, ale aj o znižovaní nákladov, aby dokázali konkurovať novým lowcostovým hráčom. B. Palovič to robí. Minimálne raz za mesiac, keď dostane faktúru za prenájom dvoch stoviek štvorcových metrov v centre Liptovského Mikuláša. Vie, že 60 až 70 percent jeho ľudí môže pracovať z domu. A iba dve, tri pozície stačí ponechať pre osobný kontakt so zákazníkmi. Na to postačí Liptouru menej ako štvrtinová predajná plocha. Sťahovanie cestovných kancelárií z lukratívnych priestorov na prízemiach v centrách miest predpokladá aj konateľka CK Ruefa Reisen CS Anna Vargová. Myslí si, že väčšia časť cestoviek sa stiahne do kancelárií a bude fungovať buď ako on-line predajňa alebo ako call centrum.





  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Infotrendy

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.