Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Za lacnejšie autá

02.08.2007, 00:00 | Barbora Mančíková

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Ekonomika v SR

Takmer rok po vstupe Slovenska do Európskej únie začala platiť novela zákona o prevádzke vozidiel, ktorá zjednodušila dovoz ojazdených áut. Dovtedajšie vysoké importné poplatky, ktoré sa pohybovali v závislosti od veku vozidla od 10- do 50-tisíc korún, sa zmenili na jednotný poplatok 2 000 Sk. K nemu pribudla rovnako vysoká platba do recyklačného fondu. No nie je to všetko. Pravidlá sa síce výrazne zjednodušili, no zápis dovezeného auta do evidencie je stále prudko netriviálna záležitosť. Celá administratíva môže vyjsť zhruba na 15-tisíc korún. K požiadavkám na registráciu dovezeného vozidla pribudol napríklad certifikát konformity – COC, ktorého cena sa pohybuje okolo päťtisíc korún.



Napriek poplatkom sa dovoz ojazdených automobilov stále opláca. Svedčí o tom fakt, že v roku 2005, po zmäkčení pravidiel, dovoz ojazdených áut na Slovensko zaznamenal prudký nárast. A stúpajúci trend pretrváva. Pomáha aj to, že nové autá sa na Slovensku predávajú za najvyššie ceny v únii. Podľa správy Európskej komisie osobné vozidlá kupujú občania SR o 8,4 percenta drahšie, ako je priemer za celú dvadsaťsedmičku. V západných štátoch sa pritom dajú nájsť kvalitné ojazdené vozidlá za výhodné ceny a v dobrom technickom stave, pretože boli zväčša starostlivejšie a pravidelnejšie ošetrované značkovými servismi a jazdili po kvalitnejších cestách. A dovoz umožňuje fakticky výber auta na mieru. 



Varovanie z Bruselu. Európska komisia poslala začiatkom leta stanovisko, v ktorom konštatuje, že Slovensko legislatívou obmedzuje voľný pohyb tovaru. Konkrétne prekáža zákaz evidencie určitých dovezených ojazdených vozidiel a vyžadovanie technických kontrol pred opätovným prihlásením auta na Slovensku, pričom toto sa nepožaduje pri prehlasovaní vozidiel v rámci krajiny. Komisia v oboch prípadoch považuje podmienky za zakázané opatrenia majúce rovnocenný účinok ako množstvové obmedzenie obchodu s tovarom a vyzvala Slovensko, aby do 29. augusta prijalo nápravné opatrenia. Inak môže vec skončiť na európskom súde.



Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií už na zosúladení legislatívy s pravidlami únie pracuje. Marián Jánošík, poradca a hovorca ministra dopravy, hovorí: „V praxi to bude znamenať, že technické vlastnosti vozidla, ktoré už bolo predtým zaevidované v inom členskom štáte, sa budú posudzovať na základe technických podmienok platných v prijímacom členskom štáte, avšak platných v momente schválenia v členskom štáte pôvodu.“ Takže sa bude uznávať protokol o technickej kontrole vozidiel z členských krajín Európskej únie. Takto sa má zabezpečiť rovnaký postup ako pri zmene vlastníka auta, ktoré je prihlásené do evidencie na Slovensku.



Zasahovali aj vlani. Slovensko nie je jediný členský štát, ktorý si z Bruselu vypočul kritiku. Komisia zasiahla aj pred rokom proti Luxembursku, Českej republike, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku, pretože aj tieto krajiny sťažovali dovoz ojazdených automobilov. Vo všetkých piatich prípadoch komisia skonštatovala porušenie voľného pohybu tovaru, aj keď každý štát to robil iným spôsobom. Jeden z dôvodov diskriminácie bolo vyžadovanie technickej kontroly pred registráciou ojazdeného vozidla, i keď pri rovnakých autách kúpených doma to potrebné nebolo. Eurokomisár pre podnikanie a priemysel Günter Verheugen vtedy povedal: „Úplne rovnaké ojazdené vozidla nemožno znevýhodňovať iba preto, že neboli pôvodne zakúpené v danom členskom štáte. Komisia musela zasiahnuť, aby spotrebitelia mohli využiť všetky výhody, ktoré jednotný trh EÚ prináša.“



České právo napríklad zakazovalo registráciu dovezených vozidiel starších ako päť alebo osem rokov, podľa typu auta. Pred registráciou dovezených áut navyše vyžadovalo osobitnú technickú kontrolu. Komisia zaslala Českej republike už v marci v roku 2005 výzvu, aby si zosúladila právne predpisy so zásadami voľného pohybu tovaru. Hoci české orgány dôvodili, že ich opatrenia majú zabezpečiť bezpečnosť na cestách, ochranu životov a životného prostredia, nakoniec sa podrobili vôli komisie. V júli minulého roka nadobudla účinnosť novela, ktorá menila podmienky individuálneho dovozu áut, ktoré už boli prevádzkované v inom štáte. Zákon už rátal s neobmedzeným dovozom starších vozidiel, pokiaľ mali udelené osvedčenie o homologizácii alebo mali schválenú technickú spôsobilosť typu vozidla vydaného iným členským štátom EÚ. Teda dovoz ojazdeného vozidla už neobmedzoval žiaden vekový limit auta, musel mať však potrebné národné typové schválenie. Čo má podľa českého ministerstva dopravy väčšina áut v prevádzke. Ak ho dovážané auto nemá, platí preň pôvodné vekové obmedzenie, päť pri osobných autách a motocykloch a osem rokov pri nákladných autách a autobusoch.




  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika v SR

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.