Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kvalitné firmy sídlia v administratívnych budovách, kde je všetko poruke

01.12.1999, 08:46 | DANIELA ZVERKOVÁ

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Reality

Štvrtú budovu biznis centra v Bratislave na Prievozskej ulici, ktorá ponúka 17-tis. m2 administratívnych plôch, otvorili 23. novembra 1999. Výstavba trvala 16 mesiacov a s výnimkou 120 m2 sú už všetky priestory prenajaté. Pracuje v nich okolo 800 ľudí. Budova je vysoká 50 metrov a má 14 podlaží. Prvé tri budovy komplexu, v ktorých je spolu 23-tis. m2 administratívnych plôch, dokončili v uplynulých rokoch. Celý komplex navrhol architekt Ivan Kubík.

Investičné náklady, lehotu návratnosti a mená konzorcia troch investorov si realitná spoločnosť HB Reavis Group, a.s., Bratislava, ktorá výstavbu a prenájom biznis centra zabezpečovala, neželá zverejniť. "Sú to stovky miliónov blížiacich sa k miliarde slovenských korún, takže ide v súčasnosti - po novostavbe Národnej banky Slovenska [NBS] - o druhú najväčšiu stavebnú investíciu na Slovensku," uvádza manažér spoločnosti HB Reavis Štefan Duchoslav. (Ani investičné náklady na výstavbu NBS sa oficiálne neuvádzajú, ale podľa odborníkov je to zhruba 3,5 mld. Sk.)

Nájomné zmluvy v biznis centre sú uzatvorené v priemere na sedem až osem rokov. Vyjednávacia cena za prenájom bola 32 DEM/m2 (zhruba 700 Sk) mesačne a za služby vrátane spotrebovanej energie platí zákazník mesačne 4 DEM/m2. Ceny v zmluvách sa uzatvárali zásadne v zahraničných menách. "To preto, že väčšinu úverov na výstavbu poskytla Tatra banka, a.s., Bratislava a všetky úverové zmluvy sú uzatvorené v zahraničných menách s LIBOR-om plus tri," hovorí riaditeľ spoločnosti Bratislava Business Center, a.s., Ivan Chrenko.

Bez hlavného dodávateľa

Zo stavbárskeho hľadiska je projekt zaujímavý najmä tým, že sa zaobišiel bez hlavného dodávateľa. Nahradila ho stavebná zložka spoločnosti HB Reavis, ktorá výstavbu kordinovala a pripravovala dodávateľsko-odberateľské zmluvy. Platby za vykonané práce sa uskutočňovali priamo medzi investorom a subdodávateľmi. Tak sa odstránil medzistupeň, v ktorom si - ako vyplýva z bežnej praxe - jednotliví dodávatelia vykrývajú medzery v platbách na úkor iných. Hrubú stavbu zabezpečil ZIPP, s.r.o., Bratislava. Na ostatných prácach sa podieľalo zhruba 60 ďalších firiem.

"Neponúkli sme na trh hotový produkt. Potenciálny zákazník si mohol sám zvoliť dispozičné riešenie, ktoré mu vyhovuje," vysvetľuje I. Chrenko. Zákazník prišiel, predniesol svoje požiadavky a architekti mu členenie a vybavenosť priestorov upravili na náklady prenajímateľa. "Keby chcel zlaté kľučky, musel by si ich zaplatiť sám. No v rámci klasického štandardu vybavenia priestoru na európskej úrov-ni sme väčšine požiadaviek vyhoveli," dodáva I. Chren-ko.

Až nadštandardné vybavenie poskytuje budova z hľadiska technologického vybavenia. Nečudo, veď štyri podlažia zabral Globtel GSM. Z ďalších zákazníkov možno spomenúť Alcatel Slovakia, Microsoft Slovakia či Telenor. V budove, kde sídlia "info" firmy, nesmie nastať problém s rozšírením telefónnych liniek či iných foriem komunikácie, čo sa zákonite prejaví na charaktere technologického vybavenia budovy.

Zákazník chce parkovať

Pri umiestnení firmy zohráva dôležitú úlohu možnosť parkovania. Pre zamestnancov aj klientov. Firma nemá záujem o prenájom priestorov v prípade, že niet kde zaparkovať. Práve preto administratívne priestory v historickom jadre Bratislavy ustupujú do úzadia a prednosť dostáva širšie centrum mesta. "Potrebujeme vnútorné vybavenie s európskym štandardom a bezproblémové parkovanie, preto nám historická časť Bratislavy nevyhovovala," potvrdzuje generálny riaditeľ Poisťovne AIG, a.s., Slovakia Marek Jankovič. Firmy, ktorá tiež sídli v biznis centre.

V suteréne budovy sa nachádza sto parkovacích miest, ďalších 300 je na vonkajšom parkovisku. "V krátkom čase začneme stavať parkovací dom, ktorý poskytne 200 odstavných plôch pre návštevníkov. Dom bude stáť na priesečníku všetkých štyroch etáp výstavby biznis centra," spresňuje Š. Duchoslav.

Chod budovy zabezpečuje firma Pedus Dussmann, s.r.o, Bratislava. Je to dcérska spoločnosť nemeckej firmy, ktorá zamestnáva okolo 30-tis. pracovníkov a poskytuje správcovské služby po celej Európe. Či už ide o nepretržitú strážnu službu, údržbu technologických zariadení, donášku stravy z reštaurácie alebo upratovanie.

S plným žalúdkom

Súčasťou biznis centra je kongresová hala s kapacitou 400 ľudí. Je prepojená s rýchloobslužnou veľkokapacitnou reštauráciou. Stravovacie služ-

by tu poskytuje spoločnosť Sodexho, spoločné stravovanie a služby Slovenská republika. Vlastníkom spoločnosti je materská firma Sodexho S.A. Francúzsko.

Sodexho Alliance založil v roku 1966 vo francúzskom Marseilles Pierre Bellon. V roku 1995 fúzovala Sodexho so spoločnosťou Gardner Merchant (Veľká Británia), v roku 1998 so spoločnosťou Marriot International (USA). V súčasnosti pôsobí v 69 krajinách sveta, ponúka služby vo viac ako 17,5 tis. reštauráciách a zamestnáva okolo 230-tis. ľudí.

"Máme certifikát B 21, ktorý si materská firma prísne stráži. Keďže ide o prvé zariadenie tohto druhu na Slovensku, v reštaurácii sa nesmie fotografovať," vysvetľuje prevádzkový riaditeľ spoločnosti Sodexho pre SR Fedor Chrenko. V podstate ide o klasický samoobslužný bufet s táckami a zákazník platí kreditnou kartou. Keď chce teplé jedlo, má na výber niekoľko kuchýň - klasickú, čínsku či jedlá na grile. Pri každom boxe stojí kuchár, ktorý jedlo pripraví. Samozrejmosťou sú studené jedlá, šaláty či zákusky. Nechýba predaj cukroviniek a nápojov vo fľašiach.

"Ceny pre pracovníkov biznis centra sú prijateľné. Klasický obed vrátane poliev- ky a nápoja vychádza spo- lu s DPH na 55 Sk, s najdrahším - grilovaným jedlom na 99 Sk," uzatvára F. Chren- ko.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Reality

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.