Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Obchod je predovšetkým vzťah medzi ľuďmi, a nie podnikateľa k tovaru

01.12.1999, 08:46 | PETER DRÁČ

  • Tlačiť
  • 0

Taliansky dopravca viezol tovar do jednej arabskej krajiny. A bol veľmi prekvapený, keď mu po príchode tovar zhabali, vysypali do mora a vodiča kamióna zavreli do väzenia. S "dottorem", ktorý dopravcu obhajoval, sme prípad v Ríme prediskutovali. Vysvitlo, že taliansky exportér si dobre neprečítal objednávku. Nevšimol si, že importér z arabskej krajiny objednáva tovar - dar k narodeninám pre miestneho šejka v čo najkratšom možnom termíne.

Príčina nezhody bola vskutku prozaická: Dodávateľ sa neopýtal na presný dátum narodenín šejka. A tak sa stalo, že dopravca prišiel dva dni po šejkových narodeninách, čo urazený domáci importér riešil uvedeným spôsobom.

Nie je podstatné, ako sa to celé skončilo. No prípad upozorňuje na dôležitosť obchodného rokovania, pretože obchod je predovšetkým vzťah medzi ľuďmi, a nie podnikateľa k tovaru.

Tento názor potvrdzuje aj kniha Petra Knapika Obchodné rokovanie. Keď sme už spomenuli Taliansko, zaujímavý je názor P. Knapika, že Talianom pomáha prežiť ich predstavivosť, pružnosť, schopnosť prispôsobiť sa ustavične sa meniacim podmienkam. Považujú ich v Európe za najprispôsobivejších. Dokážu prežiť doma i v zahraničí. Hovorí sa o nich, že v ich radoch neexistuje nacionalizmus - že nemajú čo chrániť ani čo stratiť. Skúsení pozorovatelia tvrdia, že Taliansko je chudobná krajina obývaná bohatými ľuďmi. Taliani sú tvorivejší ako ostatní a oveľa rýchlejší. Majú zmysel pre orientálnu zdvorilosť a správanie sa k ľuďom.

Teplo medziľudských vzťahov umožňuje Talianom realizovať to, čo sa inde nedarí - spoluprácu rôznych národov v jednej firme. Úspech podnikania v Taliansku vyplýva z osobných kontaktov, vzťahov

k malým firmám, ktoré znásobujú efekt spolupráce, z pochopenia trhu. To všetko Talian ovláda, pretože celý život prechádza školou adaptácie.

P. Knapik pri obchodnom rokovaní upozorňuje na nebezpečenstvo mechanických prekladov, napríklad vtedy, keď Japonec v obchodnom rokovaní povie "it will be very difficult" (bude to veľmi ťažké), čo v japonských podmienkach znamená nie a treba to brať ako zamietnutie návrhu.

Kniha Obchodné rokovanie sa venuje príprave obchodného rokovania, rokujúcim stranám v obchodnom rokovaní, rozhodovaniu a voľbe cieľov, konfrontácii záujmov, obchodnému rokovaniu a komunikácii, hodnoteniu výsledkov rokovania. Je vyšperkovaná zrnkami múdrosti typu Nie je víťazstvo ako víťazstvo.

Ako príklad P. Knapik uvádza prípad z poisťovníctva. Istý obchodník si poistil veľkú škatuľu cigár proti požiaru a potom ju ako náruživý fajčiar celú vyfajčil. Vzápätí požiadal poisťovňu o náhradu škody. Poisťovňa súd prehrala a náhradu musela vyplatiť - poistná príhoda nastala, škoda vznikla. Následne sa obchodník ocitol pred súdom ako obvinený z podpaľačstva. Súd, samozrejme, svojím rozsudkom obvinenie potvrdil.

Autor je komerčným právnikom.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Preprava a obchod

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.