Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pavol Rusko: Vydýchol som si

12.12.2001, 08:00 | Konštantín Čikovský | © 2001 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Podľa vlani prijatého zákona o vysielaní a retransmisii musí mať Markíza Slovakia ako držiteľ licencie kontrolu nad vysielaním a hospodáriť na vlastný účet. Donedávna tieto činnosti zabezpečovala Slovenská televízna spoločnosť, ktorú okrem Markízy Slovakia vlastnia aj americkí investori. Ako ste tieto pomery upravili?

V "malej" Markíze sme zamestnali ľudí zo skladby programu. Tí vydávajú denný vysielací plán. Vysielanie tak zabezpečujeme vo svojej réžii a na vlastnú zodpovednosť. Pokiaľ ide o povinnosť vykonávať činnosť na vlastný účet, dohodli sme sa s STS, že jej odpredáme celý reklamný čas na ďalšie využitie. Peniaze, ktoré zaň dostávame, potom používame na platenie záväzkov k Slovenským telekomunikáciám za šírenie TV signálu a ochranným zväzom. STS naďalej vlastní celý areál televízie Markíza vrátane budovy a technológie, pretože tento majetok sa používa na výrobu TV programov a nie na šírenie televízneho signálu. Aj na tejto novej konštrukcii je však dedičstvo toho, že licenčná rada nepovolila v procese udelenia licencie vstup zahraničného investora do licencovanej spoločnosti.

Teda príjmy z predaja reklamného času končia v malej Markíze?

Nie všetky.

Koľko vlastne CME investovala do STS?

Celkovo 38 miliónov dolárov, ktoré získali z predaja svojich akcií.

Podľa pôvodnej dohody mala CME dostávať 95 percent zo ziskov Markízy až do času, kým sa investície nevrátia. Kde ste teraz?

Splácať budeme ešte minimálne päť rokov. No v prípade vstupu CME do malej Markízy sa zrejme dohodneme na zmene podielu na zisku v náš prospech. Tým sa však CME investície vrátia najskôr o osem rokov.

To, že CME vstupuje do Markízy Slovakia, teda nie je v prvom rade o príjmoch, ale o kontrole?

Po udalostiach v Nove sú jej akcionári veľmi opatrní. Ak sa CME chce vrátiť na burzu, musí mať vlastníctvo ošetrené oveľa lepšie, ako ho mala v Nove, kde im lokálny majiteľ spôsobil miliardové škody. Hľadali spôsob, ako by sa tohto nebezpečenstva vyvarovali. Najpravdepodobnejšie sa to skončí tak, že budú mať v Markíze Slovakia menšinový podiel, svojho konateľa a dohodu, že ich konateľ bude odvolateľný len s ich súhlasom. Na našich vzťahoch to nič nezmení, ale upokojí to akcionárov CME.

Doterajšie zisky sa prerozdeľovali medzi spoločníkov alebo ostali vo firme?

V reálnom zisku budeme prvýkrát tohto roku. V minulosti sme mali vysoké daňovo neodpočítateľné náklady. Keď sa tie odpočítali, nebolo čo rozdeľovať.

CME v svojich správach hovorí o raste rentability vďaka poklesu nákladov...

Počet zamestnancov sa neznižuje, investície do domácej tvorby neklesajú, nakupované filmy sú čoraz drahšie. Zisk stúpal najmä vďaka zvyšovaniu výnosov. V porovnaní s printmi a so Slovenskou televíziou sme získali väčší podiel na trhu.

Konkurencia si sťažuje, že ťažko získava väčšie podiely z reklamy aj preto, lebo zaväzujete zadávateľov reklamy, aby väčšinu svojich balíkov minuli v Markíze a u jej mediálnych partnerov. Tvrdia, že vaši obchodníci často ponúkajú zľavy tým, ktorí zo svojej kampane niektoré rádiá alebo printy jednoducho vynechajú.

Jediný rozdiel je v tom, že my, na rozdiel od iných, im máme čo ponúknuť.

Trh sa čoskoro zmení. Do akej miery rast výnosov Markízy zastaví Global s novými majiteľmi?

Odhadujeme, že nám to zoberie málo - možno 100 miliónov korún. V každom prípade by sme sa nemali dostať do červených čísel. STV to zoberie ďalších 200 miliónov korún, o ďalšie peniaze prídu printy a rádiá. Samozrejme, ak bude Global úspešný.

Môžeme teda dúfať, že dve komerčné televízie prežijú?

Áno, ale len vtedy, ak bude Global dotovaný z Česka.

Väčšina slovenských politikov sa na príchod novej televízie a Vladimíra Železného tešila. Vplyvu vás a Markízy sa bojí. Do poslednej chvíle si mnohí overovali, či je skutočne pravda, že tu bude ďalšia televízia. Pocítili ste už ochladnutie vzťahov?

Je naivné si myslieť, že Global do volieb v roku 2002 niečo výrazne zmení. Myslím si, že Markíza bude mať stále dominantný vplyv.

Stretli ste sa s Vladimírom Železným v poslednom čase?

Naposledy sme sa stretli vtedy, keď ho chceli Američania vyhodiť.

Aké boli predtým vaše vzťahy?

Nikdy sme si netykali. Hovoril nám napríklad, aký sme vybrali hlúpy názov pre televíziu. Skúšal nám radiť, ako máme postaviť štúdio, tak sme si ho vypočuli a urobili po svojom.

Kedy ste sa dozvedeli, že sa Vladimír Železný chystá získať televíziu na Slovensku?

To, že chce ísť na Slovensko, sme vedeli dávno, ale Vladimír Fruni nám vtedy tvrdil, že to v žiadnom prípade V. Železnému nepredá. A keď to bude chcieť predať, že sa na nás obráti a opýta sa, či Global chceme.

Zavolal?

Nie. A tváril sa veľmi prekvapene, keď som mu zavolal. Tvrdil, že Marcel Děkanovský ho oklamal, lebo ho presviedčal, že kupcom nie je V. Železný [pozri TREND 43/2001].

Ak by sa ozval?

Rokovali by sme o možnosti využitia Globalu, ale 150 miliónov korún by sme mu za to určite nedali.

Čo by ste s tým robili?

Asi by sme to kúpili len preto, aby sem neprišla konkurencia. Využili by sme to napríklad ako náš druhý program. Ale to by musela schvaľovať rada a asi by to bolo komplikované.

Ani inak sa vám nepodarilo zastaviť konkurenciu?

Bolo to politické rozhodnutie, nemali sme šancu zastaviť to. Čo urobíte? Pôjdete za nimi a všetci vám povedia, že nie, a potom sa otočia chrbtom a tvária sa, že tu urobili úžasný krok pre slovenský mediálny priestor.

Pokúšali ste sa o to?

Nie, lebo sa im to podarilo celkom slušne utajiť. Prekvapilo to aj mňa. Mali sme plno iných starostí a navyše som sa spoliehal na sľub šéfa Horizontu.

Vyrovnali ste sa s bývalou spoločníčkou Sylviou Volzovou, debatuje o vstupe CME do Markízy Slovakia. Už ste si vydýchli?

Áno. Žil som dva roky s pocitom, že niekto môže ešte niekde prísť, niečo podpísať, niečo predložiť. Dnes sa môžem sústrediť na to, čo je v televízii najdôležitejšie.

Tiež súhlasíte s názorom, že licenčná rada je pod politickým vplyvom. Priznávate zároveň, že ste získali licenciu s podporou Ivana Gašparoviča. Nikdy ste to nemuseli vrátiť?

Nie. HZDS Markízu chcelo. Ale kúpiť. V prvých štyroch mesiacoch rokoval s nami aj Alexander Rezeš, aj Sergej Kozlík.

Bolo to obchodné rokovanie alebo vydieranie?

Boli korektní. Ale to, že sme odmietli, sme za tie tri roky pocítili.

Spojenie televízie, Národnej obrody, týždenníka Markíza a Rádia Okey vzniklo na podporu Markízy? Vyzerá to tak, že hospodárenie rádia, denníka a týždenníka nie je až také podstatné ako to, akým spôsobom si dokážu prihrávať.

Vytvára sa synergický efekt, no sú to všetko absolútne samostatne hospodáriace subjekty. Aj V. Železný mal v Česku rádio Alfa, ale skrachovalo. My sme úspešnejší. Rádio a televízia a prípadne aj časopis vedia veľmi dobre spolupracovať. Denník pri tom nie je až taký kľúčový. Napokon čítanosť denníkov na Slovensku je katastrofálna. Je jedno, či máte štyri percentá čitateľov ako Sme, päť percent ako Pravda alebo tri percentá ako Národná obroda.

V. Železný sa chce podobne zariadiť aj na Slovensku. Zákon to síce zakazuje, ale dá sa to obísť. Netreba to v zákone vynechať?

Zmenil by som to. Je nezmysel zakazovať krížové vlastníctvo. Môžete to napísať na kamaráta, ak mu veríte. Je zbytočné mať zákon len preto, aby sme mohli ukazovať, že ho máme, a pritom vieme, že sa dá kedykoľvek obísť absolútne legálne.

A Forza?

Forza a Markíza sú úzko spolupracujúce firmy. Takéto partnerstvá sú celosvetovým trendom. V médiách a v šoubiznise je na Slovensku tak malý priestor, že prežije možno jedna-dve také skupiny.

Nemám dôvod, pretože je riaditeľom Novy, ktorá funguje niekde inde. To, že sem chodí a rozpráva, je jeho problém, my rokujeme s STV a s mediálnymi agentúrami. Zo zásady v žiadnom združení s televíziou Global nikdy nebudeme. Keď si budú chcieť kupovať údaje, môžu.

Slovenskými spolumajiteľmi Markízy sú Ján Kováčik, Pavol Rusko, Milan Fiľo. Kto akú úlohu hrá?

Podľa našej spoločnej dohody sa Milan Fiľo minimálne zaujíma o kroky v Markíze. Je to pre neho pocitová záležitosť, možno vec vplyvu. S Jánom Kováčikom to máme podelené tak, že on skôr komunikuje vo vzťahu k Okey a ja vo vzťahu k Markíze. Nič sa na tom meniť nebude.

Na tom, či CME vstúpi do Markízy Slovakia cez firmu Jána Kováčika alebo cez spoločnosť, ktorú máte spolu s CME, ste už definitívne dohodnutí?

Samozrejme. Dohodli sme sa o tom už pred rokom, ani na sekundu nerozmýšľajte o tom, že by J. Kováčik urobil niečo, na čom by sme dohodnutí neboli.

Za posledné dva roky klesla úroveň spravodajstva a zábavných programov Markízy - nebolo to tým, že ste si nedávali pozor, že ste tu boli sami, a tým, že ste možno aj zlacňovali? Máte dnes pocit, že ste na konkurenciu pripravení?

Určite. To, čo ste povedali, je váš subjektívny názor. Niečo je lepšie, niečo je horšie. Pravdou však je to, že taký podiel v sledovanosti ako teraz sme ešte nemali.

Príbehy VTV a Luna boli o neschopnosti alebo tam šlo podľa vás o úplne niečo iné?

V prípade VTV to bolo spojenie neschopnosti, chamtivosti a bohorovnosti. Boli tu prví. Mali absolútne otvorené dvere, mohli získať nových ľudí, mohli získať tých, ktorí boli v STV. Pridali sa k tomu politické úvery a politicky motivované rozhodnutia priamo v televízii. Pokiaľ ide o Lunu, tam možno bolo menej bohorovnosti, ale prevážila to manažérska neschopnosť.

Niekoľkokrát sa vám stalo, že ste museli ustupovať a nakoniec predsa len vyplácať tých, ktorí vás vydierali. Dalo sa tomu predísť. Zachovali by ste sa dnes inak?

Ak by som nebol v roku 1994 podpísal zmluvu s ESPE, v tej hre by sme nezostali. Myslím si, že by rada vedená Emíliou Boldišovou vydala licenciu Marcelovi Děkanovskému a my by sme boli mimo. Rada Petra Juráša zopakovala výberové konanie s tými istými kandidátmi. Znova sme vyhrali, ale tam nám už ESPE nepomohlo. Keď sme potom rok pracovali a robili všetko pre to, aby televízia bola úspešná, a vedeli, že ESPE sa ničím nepričinilo o to, že sme licenciu v druhom kole dostali, zdalo sa mi absurdné, aby som vyhovel ich požiadavke mať v televízii 40 percent.

Vtedy sa vám to zdalo absurdné, ale ohrozili ste tým svoje vlastníctvo Markízy...

Ohrozila to Sylvia Volzová svojím uznaním pohľadávky, nie ja.

Za spoločníčku ste si ju našli vy.

Iste, bola to moja obrovská chyba. Tak som to vysvetlil aj CME. Ale urobil by som to znova, lebo vtedy sme mali pocit, že nám Sylvia Volzová výrazne pomôže.

Nenaštrbila skomplikovaná situácia v posledných rokoch váš kredit v CME?

Práve naopak. Oni presne vedeli, čo im na mňa narozprávala moja spoločníčka ešte pred začiatkom vysielania. Niekoľkokrát ma vyzvali, aby som odstúpil, upodozrievali ma, že ich okrádam, pretože dostali také informácie. Pred začiatkom vysielania boli naše vzťahy úplne katastrofálne. Všetko prestalo po tom, čo sme začali vysielať, keď dostali prvé výsledky sledovanosti. Odvtedy sa naše vzťahy výrazne zlepšovali.

Kto z vás dvoch s Jánom Kováčikom prispel k tomu, že ste sa nakoniec rozhodli Sylviu Volzovú vyplatiť?

Bolo to spoločné rozhodnutie. S. Volzová prehrala spor na krajskom súde a teraz mal byť najvyšší súd. Chceli sme sa vyhnúť tomu, aby nás ktokoľvek upodozrieval, že sme si niečo vybavili.

Ak by Najvyšší súd SR rozhodol vo váš prospech, bola by kauza vyriešená bez toho, aby niekto povedal, že ste sa zľakli, že najvyšší súd rozhodne proti vám.

Napísali by ste, že Rusko si vybavil na najvyššom súde, že Volzová nie je spoločníčka.

Keď ste podpísali zmluvu, ruku si s ňou podal Ján Kováčik alebo vy?

Ja som sa s ňou vôbec nestretol. Som presvedčený, že keby ma zbadala, ani by k dohode neprišlo. Podpísal som však vyhlásenie, v ktorom som ocenil jej prínos pre licenciu, ktorý v zásade mala.

Kto všetko chcel do Markízy vstúpiť, nielen v časoch, keď vlastníctvo bolo nejasné?

Marián Kočner mi hovoril, že v "čase Gamatexu" mu volali viacerí. Peter Steinhübel chcel byť spolumajiteľom. Rokovania boli aj s Jánom Duckým. Vážny aktér na začiatku bol Fedor Flašík. Tendenciu cez Gamatex vstúpiť do Markízy mal aj Ladislav Rehák či Juraj Široký. V poslednom období to bola najmä skupina okolo Alexandra Zvrškovca a Slavomíra Hatinu. No každý hľadal so mnou dohodu a chcel spolupracovať. Jedine Juraj Široký mal zrejme predstavu, že dokáže všetko sám.

Lenže vy ste si už partnerov vybrali. Kedy vás urobí televízia bohatým? Keď budú splatené investície CME?

Nie som chudobný. Pomerne slušne som predal svoj podiel v Markíze Slovakia, takže mám dosť peňazí.

Ale predávali ste ho v čase, keď bolo treba vyplatiť Gamatex.

Zostalo mi dosť. Aj na financovanie politickej strany.

Teda Gamatex a ochranku zaplatil kto?

CME.

Koľko vás stojí ANO?

Vložil som do strany už 11 miliónov korún. Zdá sa to veľa, ale pocit slobody za to určite stojí. Nikdy sa mi totiž nemôže stať, že dva týždne pred voľbami ma niekto poklepe po pleci a povie, vráť, čo si dlžný, chcem piate, ôsme a dvanáste miesto na kandidátke a chcem dvoch ministrov a jedného štátneho tajomníka...

Kto sa s vami skladá na ANO?

Veľmi málo, niečo Ján Kováčik. Predpokladám, že celkovo budem potrebovať 30 miliónov korún.

To vystačí aj na predvolebnú kampaň?

To už bude úver, nechceme ďalších veľkých sponzorov. Preferencie sa dva-tri mesiace pred voľbami už dajú pomerne spoľahlivo odhadnúť a vypočítať aj reálnosť splatenia úverov.

Predstavme si, že je tu rok 2003, ANO je vo vláde, prípadne má významný vplyv v parlamente. Čo by ste poradili ministrovi dopravy, ktorý bude zodpovedný za to, či bude na Slovensku digitalizácia televízneho vysielania, ktorá by Globalu zobrala novopridelené frekvencie?

Čo by ste mu poradili vy?

Na vašom mieste by som sa nestaral o nič iné, iba o to, aby digitalizácia prišla čím skôr.

Akú odpoveď čakáte odo mňa?

Že obchodné záujmy nemožno ťahať do politiky.

Pre mňa je obchodný záujem nepodstatný, pre mňa je dôležité, aby bola na Slovensku digitalizácia.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Reklama a médiá

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.