Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Rok 1999 je rokom expanzie medzinárodných obchodných reťazcov na slovenský trh

01.12.1999, 08:46

  • Tlačiť
  • 0

Pozitívne signály po vlaňajších parlamentných voľbách našli ohlas v zahraničných obchodných kruhoch. Mnohé totiž v minulosti netajili, že záujem vstúpiť na Slovensku so svojím kapitálom a podnikateľskými aktivitami nebrzdil len malý trh s 5,5 milióna obyvateľmi (na porovnanie - v Poľsku je to zhruba 38 miliónov obyvateľov), ale najmä málo demokratické politické a netransparentné ekonomické prostredie. Kým v ostatných krajinách višegrádskej štvorky - Českej republike, Poľsku a Maďarsku - už dávnejšie pôsobia viaceré významné obchodné a distribučné reťazce, Slovensko mnohé z nich obchádzali.

Na druhej strane to vyhovovalo slovenským subjektom, ktoré podnikajú v tejto oblasti - konkurencia bolo minimálna, zvyčajne len lokálna. V takomto málo konkurenčnom prostredí sa dalo ľahšie manipulovať s cenami a spotrebiteľom v konečnom dôsledku nezostávalo nič iné, iba ich viac-menej akceptovať.

Tržby prvýkrát klesli

Nákupný potenciál Slovenska meraný maloobchodným obratom predstavoval v minulom roku 379,4 mld. Sk. Oproti roku 1997 vzrástol o 8,2 percenta. Rast je badateľný aj v tomto roku. Za deväť mesiacov tržby za maloobchodný predaj medziročne vzrástli o 6,5 % na 322,5 mld. Sk. Istým signálom o zmenách na trhu je fakt, že v septembri tržby maloobchodu prvýkrát tohto roku medziročne klesli, a to v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 0,9 %. Klesli najmä tržby v hoteloch a reštauráciách, za predaj motorových vozidiel i pohonných látok.

Tržby vo veľkoobchode sa za deväť mesiacov tohto roku v porovnaní s rovnakým obdobím roku 1998 zvýšili o 5,6 % na 549,7 mld. Sk.

To, že vývoj maloobchodného predaja aj napriek zhoršenému stavu slovenskej ekonomiky celkovo rastie, svedčí podľa ministerky financií SR Brigity Schmögnerovej o rozvinutej tzv. tieňovej ekonomike. Podľa predbežných údajov Národnej banky Slovenska však po dlhšom čase klesli vklady obyvateľstva, čo môže naznačovať, z akých prostriedkov obyvatelia Slovenska čerpajú pri svojich ešte stále relatívne objemných nákupoch.

Očakávaný pohyb v Top 50

V hodnotení Top 50 najúspešnejších obchodných a distribučných spoločností na Slovensku za rok 1998, ktorú spracúva Terno, ústav pre obchod, s.r.o., Bratislava v spolupráci s časopisom Moderní obchod, sa medzi päťdesiatkou umiestnilo iba päť medzinárodných obchodných spoločností.

"Celkovo vo vlaňajšej tabuľke nenastalo v porovnaní s predchádzajúcim rokom príliš veľa zmien," konštatuje analytik Terno Ľuboš Drahovský. "Naďalej platilo, že slovenské obchodné spoločnosti sú »zakopané« vo svojich regiónoch a ťažko medzi sebou komunikujú. Výnimkou boli Prima Zdroj a Interkontakt, ktorý však už skončil svoju pôsobnosť na Slovensku. Iná situácia je v spotrebných družstvách. Ukazuje sa, že po zrátaní obratu jednotlivých Jednôt ide s 18 mld. Sk o najsilnejšiu obchodnú skupinu."

Britská firma Tesco Stores, Billa - člen nemeckej skupiny Rewe, rakúsky bauMax či švédska Ikea majú na Slovensku viac rokov stabilné miesto a stále expandujú.

Tesco Stores, ktoré pred tromi rokmi odkúpili v SR i ČR sieť desiatich obchodných domov od amerického K martu, si v hodnotení obratu za potravinársky i nepotravinársky tovar v tabuľke Top 50 udržiavajú už po tri roky prvú priečku. Vlaňajší obrat 4,4 mld. Sk ich úspech na Slovensku potvrdil. Firma v júni tohto roku otvorila v Nitre prvý hypermarket na Slovensku, postavený na zelenej lúke s plochou vyše 12-tisíc m2. Ďalší v Košiciach je pred dokončením. Po nich by malo nasledovať otvorenie hypermarketov v Banskej Bystrici a Bratislave.

Rakúska Billa mala na konci minulého roku na Slovensku 12 supermarketov a v tomto roku prakticky každý mesiac otvára ďalšie. Podľa vyjadrenia jej predstaviteľa v Kolíne nad Rýnom Hansa Reischla vo viedenskej Rewe formulujú v súčasnosti nové zámery. Podľa nich má Billa na Slovensku prevádzkovať do konca roka 2005 sto potravinových supermarketov. Firma mala však v lete v Trnave problémy s teroristickými útokmi. Vydierač, ktorý žiadal výkupné, sa dvakrát vyhrážal výbuchom bomby.

Aktívne vstúpila na slovenský trh i dcérska spoločnosť belgického koncernu Delhaize Le Lion - Delvita, ktorá na konci minulého roku otvorila v Bratislave prvý supermarket. Pri jeho otvorení predstavitelia firmy konštatovali, že to je iba začiatok ich podnikateľských aktivít. Už v prvom polroku 1999 otvorila Delvita na Slovensku 11 supermarketov v priestoroch obchodných domov banskobystrickej spoločnosti OD Prior Stred, kde mala donedávna kapitálovú účasť česká firma Interkontakt Group. Delvita má tieto priestory v dlhodobom prenájme. V súčasnosti už Delvita prevádzkuje 13 supermarketov.

Úspešné sú aj nepotravinárske firmy

Rakúska firma bauMax, ktorá sa zaoberá predajom tovaru pre domácnosť a záhradu, otvorila v tomto roku hypermarket v Banskej Bystrici. Zatiaľ posledný, v poradí piaty na Slovensku, pribudol v júni v Prešove a firma expanduje ďalej.

Švédska Ikea s predajným centrom v Bratislave bola vlani s obratom 0,73 mld. Sk najsilnejším obchodom s nábytkom na Slovensku. Dobre prepracovaným distribučným systémom dopravuje objednaný tovar prakticky do každého miesta v republike.

V minulom roku sa na Slovensku darilo i zásielkové-mu obchodu, v ktorom dominujú firmy Quelle a Neckermann. Podľa vyjadrenia riaditeľky Quelle Slovakia, s.r.o., Bratislava Rozi Pasztelyákovej v roku 1998 zvýšila firma obrat o 38 %. Neckermann v minulom roku vybudoval pri Nových Zámkoch centrálny sklad pre strednú Európu.

Nástup ohlasujú ďalší

Ako prvá ohlásila svoje aktivity česká spoločnosť Makro. Plánuje otvoriť tri obchodné centrá, a to na západe, strede i východe Slovenska. Prvé v Bratislave by malo začať predávať už v budúcom roku.

Nemecká spoločnosť Lidl Schwarz v Českej republike prevádzkuje hypermarkety a diskonty Kaufland. Podľa informácií TRENDU už zakúpila štyri pozemky na výstavbu hypermarketov v Poprade, Prešove, Košiciach a Nitre.

V obchodnom centre Bratislavy Polus má otvoriť v budúcom roku prvý hypermarket na ploche 15-tisíc m2 francúzska spoločnosť Carrefour.

Predstavitelia druhého najväčšieho obchodného reťazca v ČR - Ahold Czech Republik, ktorý je v holandských rukách, prijali koncepciu, že nevstúpia do krajiny s menej ako 20 miliónmi obyvateľov. Znamená to teda, že na Slovensko firma nepríde. Dôvodom nezáujmu však bude pravdepodobne aj fakt, že sa im nepodarilo kúpiť sieť OD Prior Stred, ktorú Interkontakt Group dlhodobo prenajal Delvite.

Nedávno navštívil Sloven- sko prezident nemeckej fir- my Obi Manfred Maus. Oficiálne deklaroval stratégiu firmy otvoriť v najbližších štyroch rokoch v SR 15 hobby nákupných centier pre domácnosť a záhradku, pričom prvé štyri by mali začať predaj v roku 2001. Podnikateľom v obchode chce ponúknuť možnosť podnikania formou franchisingu.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Preprava a obchod

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.