Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Alfa 146 2,0 T.S. Selespeed

19.12.2001, 08:00 | Jozef Prosnan | © 2001 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Automobily

Alfa 147 patrí svojimi základnými rozmermi medzi automobily nižšej strednej triedy. Využíva v tomto segmente dominantnú koncepciu s motorom uloženým vpredu a pohonom predných kolies. Na trhu sa objavila v roku 2000 a vzápätí ju európski motoristickí novinári vyhlásili za Automobil roka 2001.

Najmenšia Alfa sa vyrába vo dvoch karosárskych verziách - trojdverovej a päťdverovej. Paletu jej pohonných jednotiek tvoria tri štvorvalcové motory, z toho dva zážihové (benzínové) a jeden vznetový (naftový). Spomedzi zážihových sa zákazník môže rozhodnúť pre tisícšesťstovku s maximálnym výkonom 77 kW (105 k), respektíve 88 kW (120 k), alebo dvojliter dosahujúc maximálnych 110 kW (150 k). Tiurbodiesel 1,9 JTD (85 kW/115 k) je vybavený priamym vstrekovaním Common rail. V tandeme s motorom pracuje zásadne päťstupňová manuálna prevodovka, len v prípade dvojlitra si možno zvoliť aj automatickú Selespeed, ktorá predznamenáva aj rovnako pomenovaný najvyšší stupeň základnej výbavy. Práve Alfu 147 v päťdverovom vyhotovení, s dvojlitrom pod kapotou a automatickou prevodovkou Selespeed zapožičal TRENDU na test autorizovaný importér Fiat SR, s.r.o., Bratislava.

Súčasťou základnej výbavy testovaného automobilu sú okrem prvkov uvedených v porovnávacej tabuľke napríklad systém dynamického riadenia stability, protipreklzový systém, posilňovač riadenia, vo dvoch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, imobilizér, predné hmlovky, atermické sklá, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky ovládané okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, hi-fi audiosústava a šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin. Za príplatok si možno objednať napríklad alarm s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané strešné okno, CD menič, inštaláciu na mobilný telefón, hlasové ovládanie telefónu, systém Connect, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, balíky výbav, interiér v koži, športové sedadlá v koži, metalízu a perleťový lak.

Plodná spätná väzba

Alfa 147 je aj po roku od svojej výstavnej premiéry nevšedným zjavom na cestách. Je nasledovaniahodným príkladom, ako pretvoriť trojdverový automobil na päťdverový bez ujmy na štylistike exteriéru. Jedinou nevýhodou takéhoto riešenia je, že motivuje neinfomovaných pasažierov na pokusy prepracovať sa na zadné sedadlá cez predné dvere.

Hlboko zapustené tubusy budíkov s bielymi podhľadmi vyznievajú veľmi atraktívne. S nimi ladí trojramenný športový volant s možnosťou hĺbkovej a výškovej regulácie. Do ruky padne ako uliaty a navyše sú na ňom umiestnené aj spínače diaľkového ovládania audiosústavy Bose a sekvenčného radenia prevodových stupňov. Tie dupľujú niektoré funkcie krátkej radiacej páky umiestnenej vo vysokom stredovom paneli. Multifunkčné zariadenie Connect Nav+, ktoré sa dodáva za príplatok, s farebným monitorom umiestneným v strednej časti palubnej dosky obsahuje autorádio, palubný počítač, duálny telefón GSM, hlasový záznamník, ako aj navigačný systém. Ten sa však zatiaľ na území SR nedá využívať. Príslušný CD disk s digitalizovanou mapou cestnej siete na Slovensku totiž zatiaľ neexistuje. Predné športovo tvarované sedadlá doslova pohltia telo, aby ho bezpečne viedli v boji s odstredivými silami. Okrem výšky sedáka vodiča by sa však mohol dať nastavovať aj jeho sklon. Ten navyše vo svojej základnej polohe kotví pomerne vysoko, v rozpore so športovým charakterom automobilu. Vodiča aj spolujazdca kokpit obklopuje pomerne tesne, no v žiadnom smere neprekáža a všetky ovládacie prvky sú ľahko dosiahnuteľné. Len výhľad smerom dozadu by mohol byť lepší. Na zadných sedadlách majú cestujúci miesta tak akurát. Mnohé vozidlá v nižšej strednej triede Alfu v tomto smere už prekonávajú. Batožinový priestor s kapacitou 280 litrov tiež patrí k menším, zodpovedá však športovému naturelu auta.

Podvozok by si poradil s 50 kilowattmi navyše

Automatická prevodovka s možnosťou sekvenčného radenia dáva vodičovi na výber. Buď stlačí spínač CITY a využije plnoautomatické radenie, alebo radí manuálne (tiež bez spojky). V druhom prípade má ďalšie dve možnosti - radiť pákou alebo spínačmi na ramenách volantu podobne ako pilot F1. V ostrejších zákrutách sa však spínače dostávajú z dosahu prstov, preto sa treba v takomto prípade vrátiť k radiacej páke. Radenie smerom dole sprevádza športová akustika, keď prevodovka v záujme hladkých prechodov sama dávkuje medziplyn. Preradenie však trvá o poznanie dlhšie, ako keď športovo založený vodič vezme do ruky páku manuálnej prevodovky. Aj vďaka výkonnému motoru je jazda s týmto autom zážitkom. Hranice jeho možností končia až pri 7 000 otáčkach, pritom jeho zvuk pravoverného motoristu musí nadchnúť. Na druhej strane dynamiku vozidla (stovka za 10 sekúnd a maximálna rýchlosť 210 km/h) športovo tvrdšie vyladený (menej komfortne), ale dobre odhlučnený podvozok zvláda s absolútnou noblesou. Rovnako by si poradil s päťdesiatimi kilowattmi navyše. Dobrý pocit za volantom Alfy 147 umocňuje presné a citlivé riadenie a obratnosť, s akou sa auto vyrovnáva s technickými pasážami trate.

Hodnotenie

+ vynikajúci dizajn

+ výkonný motor

+ sofistikovaná prevodovka

- bezpečný, no menej komfortný podvozok

- zhoršený výhľad dozadu

- malý batožinový priestor

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Automobily

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.