Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vo Fínsku zavádzajú verejnú dopravu prostredníctvom taxíkov

01.12.1999, 08:46 | MIRIAM POKORNÁ

  • Tlačiť
  • 0

Medzinárodný zväz autodopravcov (IRU) udeľuje každý druhý rok cenu Eurochallenge. Cieľom je podporiť verejné spoločnosti autobusovej dopravy v inovačných projektoch. Kritériom na ocenenie je vypracovanie takého projektu, ktorý zvýši počet cestujúcich pri prijateľných nákladoch. "Do úvahy sa berie aj to, ako vysoko sa kandidát pri dosiahnutí tohto cieľa spolieha na štátne dotácie," tvrdí generálny tajomník IRU Martin Marmy.

Ako informoval prezident poroty Serge Nossovitch, v tomto roku získali cenu IRU dve spoločnosti. Prvý projekt predložil britský autobusový dopravca Brighton Hove z Brightonu, druhý fínsky národný dopravca Korsisaari Group z blízkosti Helsínk.

Korsisaari Group prevádzkuje taxíky a viacúčelové minibusy do vzdialených oblastí južného Fínska, kde predtým nebola dostupná žiadna doprava. Odkedy Korsisaari Group prevzala túto sieť, jazdy sa viac než zdvojnásobili, v špičke sa dosiahol viac ako trojnásobný počet cestujúcich.

Britská spoločnosť vo svojom projekte Metro prevádzkuje v mestskej sieti 23 autobusových tratí so zhruba 30 miliónmi osobokilometrov. Zvýšením frekvencie autobuso-vých služieb na každých 5 až 10 minút, označením autobusových zastávok, zjednodušením systému jazdného a investovaním do nízkopodlažných jedno- i dvojpodlažných vozidiel spoločnosť zvýšila jazdy i príjmy o 8 %.

Od charity k biznisu

"Vo Fínsku sú náklady na verejnú dopravu dosť vysoké, najmä pri osobitných požiadavkách, akými sú preprava malých detí a invalidných občanov či zabezpečovanie dopravy do odľahlých oblastí. Cieľom projektu bolo poskytovať verejnú dopravu do odľahlých miest, kde predtým nebola dostupná žiadna doprava, a znížiť tak verejné výdavky," uvádza riaditeľ fínskej spoločnosti Korsisaari Group Aarno Lybeck.

Prvotný projekt sa volal Sampo/Samplus a bol financovaný DG XIII Európskej komisie. Začal sa v roku 1997. Fínsky minister dopravy a primátori miest Keski-Uusimaa, Tuusula, Jarvenpaa a Kerava pokračovali v projekte do roku 1998, keď ho prevzala spoločnosť Korsisaari. Ďalej ho rozpracovala a zmenila filozofiu projektu z charity na biznis. Poskytuje flexibilné služby, používa vlastné taxíky a viacúčelové minibusy, spolupracuje s taxislužbami.

Podľa A. Lybecka ide o skombinovanie dvoch spôsobov. Verejná doprava prostredníctvom taxíkov je nákladnejšia. Ceny lístkov sú o 30 % vyššie ako v autobusoch, ale stále sú o 50 % lacnejšie ako pri klasických taxíkoch. Výhodou systému je, že ho možno nájsť kdekoľvek. Zákazníci môžu vykonať svoje jazdy, kedy chcú. Spoločnosť nemá žiadne pravidelné linky, žiadne grafikony. Je daný len časový rámec, keď môžu ľudia cestovať. V rámci tohto časového ohraničenia sa môžu cestujúci pohybovať po celej prevádzkovanej ploche a dostať sa do akejkoľvek destinácie.

Nový systém má názov Dopravné služby vyhovujúce požiadavkám (Demand Responsive Transport Services - DRTS). Cestujúcich naložia na zhruba 900 vopred určených zastávkach, pričom imobilných občanov priamo pred ich dverami. Na to, aby systém fungoval, vytvorili dispečerské centrum, v ktorom si každý zákazník môže "zabukovať" svoju cestu. Dispečer potom skombinuje požiadavky do flexibilnej trasy, využijúc pritom adekvátne vozidlo - buď minibus, alebo taxík. "Snažíme sa skombinovať jazdy tak, aby sme využili to isté vozidlo. Takto udržíme systém ekonomicky životaschopný," vysvetľuje A. Lybeck.

Novú ponuku verejnej dopravy ľudia prijali. Predpoklady na prvý rok prevádzky boli 24-tisíc cestujúcich, v skutočnosti to bude okolo 62-tisíc ľudí.

Tri zo spomenutých miest platia dopravnej spoločnosti fixnú sumu. Je oveľa nižšia, než akú by museli vynaložiť na nimi vykonávanú verejnú dopravu. Mestá najmä v odľahlých oblastiach boli konfrontované so situáciou, keď čoraz menej cestujúcich vytváralo čoraz vyššie náklady vo verejnej doprave. Teraz sa situácia úplne zmenila. "Vytvárame dokonca zisk," konštatuje A. Lybeck. "Ak potrebujete ďalší dôkaz o tom, že systém funguje, môžem povedať, že pred pár týždňami sa k systému pridalo mesto Nurmijärvi a ďalšie mestské orgány, napríklad z okolia Helsínk, prejavili tiež seriózny záujem."

Namiesto osobných áut autobusy

"Ako súkromná dopravná firma máme jediný zdroj príjmov: našich cestujúcich. Výzvou preto bolo získať viac ľudí a zatraktívniť a sprístupniť komplikovaný autobusový systém aj pre tých, ktorí ho nevyužívali. Napríklad pre vlastníkov osobných vozidiel," uvádza riaditeľ Brighton Hove Bus and Coach Company Roger French.

Názov Metro v projekte použili pre význam slov frekvencia a rýchlosť, ktorá sa spája s londýnskou podzemnou dráhou. Vyrobili mapu, ktorá vyzerá presne ako londýnske metro, a farebne označili každú z piatich trás. Podľa týchto liniek farebne označili aj autobusy, takže každá z piatich liniek má svoju vlastnú farbu.

Maximálna frekvencia premávky autobusov je desať minút, priemerný čakací čas je päť minút. Tam, kde sa päť trás zbieha dohromady, je frekvencia oveľa vyššia, takže ľudia musia čakať len dve alebo tri minúty. Cieľom bol jednoduchý systém cestovného, ktorý by vyhovoval všetkým kategóriám ľudí, využívajúcim túto autobusovú sieť. "Čo sa môže javiť ako vyhovujúce pre zamestnancov dochádzajúcich do práce, nemusí byť vhodné pre starších občanov. Štruktúru cestovného sme prispôsobili tak, že vyhovuje všetkým kategóriám, ktorým slúžime, a cestovné lístky sú dostupné tak v malých obchodíkoch, ako aj v supermarketoch či na poštách na celom území. To je bežné na európskej pevnine, nie však v Británii," vysvetľuje R. French.

V súčasnosti má Brighton Hove Bus and Coach Company v autoparku 228 autobusov a malých autokarov. Zamestnáva 800 ľudí, z toho 600 vodičov. Za posledných päť rokov spoločnosť investovala 14 miliónov libier do 138 nových autobusov, z ktorých väčšina je nízkopodlažných a ľahko prístupných, vrátane poschodových autobusov. "To umožňuje ich jednoduchšie využitie nielen pre imobilných ľudí, ale vedie k ohromnému nárastu počtu tých, ktorých nazývame jadrom trhu - matkám a otcom s deťmi. Aj oni považujú používanie autobusov za oveľa ľahšie ako predtým," dodáva R. French.

Autorka je šéfredaktorkou odborného dvojtýždenníka pre dopravu Transport. Spracované z materiálov IRU.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Preprava a obchod

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.