Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Výstavba čerpacej stanice si vyžaduje investície 40 až 70 mil. Sk

15.12.1999, 08:16 | Jozef Prosnan | © 1999 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0
    Postup pri realizácii výstavby čerpacích staníc pohonných hmôt (ČS) je podobný ako v prípade iných stavieb a vyplýva z platnej legislatívy. Vyžaduje

  • územnoplánovaciu informáciu zo stavebného úradu

  • urbanistickú a dopravnú štúdiu

  • dokumentáciu pre územné rozhodnutie

  • projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie

  • realizačnú dokumentáciu.

    Nasleduje výstavba a kolaudácia.

    Prakticky pri všetkých spomínaných krokoch sa k stavbe vyjadrujú zainteresované orgány štátnej správy.

    Niektoré projekty od rozhodnutia o realizácii po dostavbu trvajú aj šesť rokov. Často je na príčine samo mesto či jeho časť, kde sa menia starostovia a zastupiteľstvá a s tým súvisiaca diskontinuita brzdí celý proces. Druhou brzdou sú nezriedka vlastnícky nedoriešené pozemky. Žiaden prevádzkovateľ si nemôže dovoliť investovať do takého pozemku a už vôbec nie poslať tam rýpadlo.

Čo ovplyvňuje investičné náklady

Súčasné trendy velia stavať ČS ako kvalitné centrá pre motoristov s maximálnou paletou poskytovaných služieb. Moderná ČS musí, samozrejme, plniť všetky platné technické, bezpečnostné a ekologické normy. Ekologické normy prevádzkovatelia hodnotia v určitých aspektoch ako prísnejšie v porovnaní so západnou Európou.

Výška investičných nákladov ČS vyplýva z charakteru stavby, ktorú možno zaradiť k dopravnej a občianskej vybavenosti. Investície zahrnujú veľký počet položiek podľa komplexnosti stavebných a prevádzkových objektov. Ich výška závisí od náročnosti stavebno-technického riešenia a od investorom požadovanej úrovne technického a estetického riešenia. Investície do časti nadzemných stavieb tradičného rozsahu, ktorý sa skladá z dvoch hlavných objektov (objekt služieb a umyváreň), prípadne z oboch stavieb združených do jedného objektu, nie sú rozhodujúce. Finančnú náročnosť týchto objektov výrazne ovplyvňuje úroveň ich vonkajšieho estetického riešenia a vybavenia interiéru.

Celkové investičné náklady na výstavbu ČS určujú nasledovné faktory:

- rozsah služieb v hlavnej oblasti poskytovaných ČS - počet výdajných stojanov, veľkosť zásobníkov, technológia umývacej linky pre motorové vozidlá, ostatné doplnkové zariadenia na údržbu motorových vozidiel, veľkosť výdajnej zastrešenej plochy, komplexné zabezpečenie výdaja z hľadiska ochrany životného prostredia

- riešenie dopravného napojenia na verejný komunikačný a cestný systém a veľkosť spevnených plôch - dopravné napojenie pre ťažkú nákladnú dopravu, veľkosť odstavných parkovacích plôch, alternatívne napojenie iných objektov cez ČS - a systém odvodnenia spevnených plôch

- napojenie ČS na inžinierske siete - dĺžka prípojok, rekonštrukcia inžinierskych sietí, ich ochrana prípadne prekládka, dobudovanie chýbajúcej infraštruktúry.

K týmto charakteristickým položkám investičných nákladov na vybudovanie ČS patria aj tradičné finančné nákladové položky v stavebníctve, ako sú hlavné terénne úpravy, riešenie zvýšenej hladiny podzemných vôd a všeobecné, nie vždy vyhovujúce geologické pomery.

V závislosti od špecifík konkrétnej ČS a ceny pozemku sa náklady na jej výstavbu pohybujú v intervale 40 až 70 mil. Sk. Odchýlky v oboch smeroch sú skôr ojedinelé.

Na diaľnici sa investuje do budúcnosti

Predaj motorových palív a ostatného tovaru najvýraznejšie stúpa v piatok, sobotu predpoludním a pondelok. V rámci dňa obrat stúpa v závislosti od rannej a popoludňajšej špičky. Z hľadiska obratu sú najefektívnejšie ČS umiestnené na hlavných prejazdoch veľkými mestskými aglomeráciami a na mestských výpadovkách. V menších mestách a na vidieku je efektívnosť prevádzky ČS oveľa nižšia. V mestách, kde ČS mali stáť, už takmer všade aj stoja alebo sa ich výstavba aspoň začala. Aj cesty prvej triedy sú už solídne pokryté.

Logika hovorí, že ďalšia expanzia má priestor na diaľniciach. K výstavbe čerpacích staníc na diaľniciach sa zastúpenia jednotlivých značiek stavajú rôzne. Napríklad OMV si na nich systematicky buduje strategické pozície s ohľadom na perspektívu. Niektoré značky výstavbu na diaľniciach považujú len za prestížnu záležitosť, keďže ich návratnosť je zatiaľ minimálna. V záujme distribútorov pohonných hmôt, ako aj v záujme slovenskej ekonomiky je rýchle dobudovanie aspoň hlavných diaľničných ťahov na Slovensku. O diaľničnej sieti v SR a zatiaľ dá hovoriť len z hľadiska ďalekej perspektívy. V súčasnosti sú v prevádzke len viac-menej nesúvislé diaľničné úseky, z nich časť len s polovičným profilom. Súčasná frekvencia premávky nielenže zaostáva za úrovňou v krajinách s dobudovanou sieťou diaľnic, ale aj za cestami prvej triedy na Slovensku. Premávka na slovenských diaľniciach je totiž v denných hodinách redšia ako napríklad v susednom Rakúsku o tretej hodine nadránom. Pritom vodiči sa snažia tankovať radšej mimo diaľnic, aby sa nezdržiavali na už aj tak krátkych úsekoch, ktoré inak môžu absolvovať zvýšenou rýchlosťou.

Distribútori ani neočakávajú rýchly zisk. No po spomalení výstavby diaľnic sa postupne dostávajú do absolútne atypickej situácie, že infraštruktúra čerpacích staníc bude pripravená skôr, ako nastane po nich dopyt. V tejto situácii očakávajú, že sa na Slovensku urýchli výstavba základnej diaľničnej siete. Na druhej strane, distribútori ako OMV a MOL môžu lobovať vo svojich materských krajinách za urýchlené pripojenie tamojších diaľnic na už sprístupnené diaľničné hraničné priechody zo slovenskej strany.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma týždňa - trh pohonných hmôt na slovensku

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.