Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Do banky chodiť netreba

14.02.2001, 08:00 | Ján Záborský | © 2001 News and Media Holding

1

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Produkty

Takmer každá slovenská domácnosť v súčasnosti vlastní telefónny prístroj. Každý piaty Slovák má mobilný telefón. Pripojenie do internetu možno získať aj bez mesačných paušálnych poplatkov. Všetky tieto prostriedky je pritom možné využívať na zjednodušenie styku s bankou.

Manažér (teda jeho účtovník) nemusí počas pracovného času odchádzať do pobočky, aby dával platobné príkazy. Môže ich zadať cez internet. Často cestujúci podnikateľ si skontroluje priebeh svojich platieb na displeji mobilného telefónu. To všetko počas celého týždňa aj mimo otváracích hodín banky.

Tatra banka a Poštová banka boli prvé

Jednou z najdostupnejších foriem elektronického bankovníctva je prístup k bankovému účtu a bankovým operáciám prostredníctvom bežného telefónu s tónovou voľbou. Funguje nonstop a umožňuje zadávať platobné príkazy alebo kontrolovať stav účtu. Informácie poskytuje živý, ale častejšie automatický operátor.

No najviac bankových služieb možno neosobnou cestou poskytovať prostredníctvom internetu. Internetovým prehliadačom na strane klienta a aplikáciou elektronického bankovníctva na strane bankového servera je možné nahradiť prakticky väčšinu operácií, ktoré sa obyčajne vykonávajú pri bankovej priehradke. Samozrejme, pohodlne, nonstop, bez nutnosti navštíviť banku a čakať v rade na poradie.

S pasívnym internetovým bankovníctvom, ktoré priamo neoperuje s prostriedkami na účte, začala v roku 1998 experimentovať Tatra banka, a.s., Bratislava. V prístupe k aktívnym službám internetového bankovníctva ju však predbehla Poštová banka, a.s., Bratislava, ktorá súčasne začala prevádzkovať ako prvá aj služby mobil bankingu.

V súčasnosti už poskytuje služby aktívneho internet bankingu viac než pol tucta slovenských bánk. Okrem jednorazových platobných príkazov možno prostredníctvom nich zadávať stále príkazy na inkaso. Niektoré z bánk, napríklad Prvá komunálna banka (PKB), a.s., Žilina, Poštová banka či Tatra banka, umožňujú aj zadávanie platieb do zahraničia. Všeobecná úverová banka (VÚB), a.s., Bratislava poskytuje zatiaľ len pasívny internet banking.

Do banky cez mobil

Bankové služby, realizované pomocou technológie SIM Toolkit na mobilnom telefóne (mobil banking), priniesla na slovenský trh ako prvá Poštová banka v spolupráci s EuroTelom Bratislava, a.s. V súčasnosti slúži na vykonávanie aktívnych aj pasívnych operácií. Klienti aktívneho internet bankingu Tatra banky môžu požiadať o dodanie mobil bankingovej SIM karty cez internet. Banka doručí kartu priamo klientovi aj s potrebnými dokladmi. Odpadnú tak dve návštevy na pobočke.

Najnovšou technológiou, ktorá umožňuje neustály prístup na účet, je WAP (Wireless Application Protocol). WAP banking ako prvá spustila Poštová banka v druhej polovici minulého roka. Čoskoro ju nasledovala PKB.

Viacero slovenských bánk zasiela klientovi výpis z účtu do jeho e-mailovej schránky. Keďže sa tým šetria prostriedky na tlač a poštovné, je tento servis väčšinou bezplatný. Elektronický výpis je pritom možné dostávať v šifrovanej forme, aby sa predišlo jeho zneužitiu.

Väčšinu ostatných služieb elektronického bankovníctva poskytujú banky bezplatne alebo za minimálny mesačný poplatok. V PKB sa napríklad za internet banking platí 9 Sk mesačne.

Platby za on-line nákupy

Internetové bankovníctvo Tatra banky, Poštovej banky a Slovenskej sporiteľne, a.s., Bratislava umožňuje priame platby vo vybraných slovenských internetových obchodoch.

Táto služba je zatiaľ najrozvinutejšia v Tatra banke. Systémom TatraPay je možné platiť v niekoľkých desiatkach virtuálnych obchodov. Po vybratí tovaru sa zákazník automaticky pripojí na aplikáciu internetového bankovníctva, kde obchodníkovi odošle príkaz na úhradu.

Podobne funguje aj SporoPay Slovenskej sporiteľne či Online platba Poštovej banky. Zatiaľ ich však zaviedla necelá desiatka internetových obchodov. Medzi nimi aj server Mojobchod.sk, pomocou ktorého si môže zadarmo vytvoriť internetový obchod prakticky každý záujemca.

Komunikáciu bánk a obchodníkov zjednodušuje platobný portál Monex spoločnosti AmoNet, a.s., Bratislava. Obchodník nemusí uzatvárať dohodu s jednotlivými bankami, o to sa postará Monex, s ktorým v súčasnosti spolupracuje Tatra banka a Poštová banka. Čoskoro by k nimi mala pribudnúť aj PKB a VÚB.

V zahraničí sa na platby prostredníctvom internetu bežne využívajú kreditné karty. Na Slovensku ich však vydáva len Tatra banka. Medzi jej produkty patrí aj virtuálna kreditná karta, určená len na on-line platby. Klasickou a virtuálnou kartou Tatra banky možno platiť aj v zahraničných internetových obchodoch, ktoré prijímajú kreditné karty Visa.

Platobnou kartou Visa alebo Eurocard/MasterCard možno platiť aj vo virtuálnych obchodoch so systémom CardPay, ktorý na Slovensku podporuje len Tatra banka. Obchodník i zákazník sú informovaní o tom, či transakcia prebehla úspešne, údaje o karte však dostane len banka. Klient navyše zadáva len číslo karty a jej platnosť, internetová transakcia nevyžaduje PIN.

Virtuálne banky

Približne pred polrokom rozbehla Tatra banka projekt virtuálnej banky Eliot. Tá v súčasnosti umožňuje platby za nákupy v on-line obchodoch, vydáva platobné karty a poskytuje bežné bankové služby. To všetko prostredníctvom internetu, bez potreby osobnej návštevy banky. Podobne funguje aj česká eBanka (predtým Expandia Banka), a.s., Praha.

Hoci virtuálne banky pôsobia dojmom samostatného subjektu, väčšinou majú za sebou klasický "kamenný" bankový dom. V prípade eBanky je to od konca roka 1999 Česká spořitelna, a.s., Praha.

Ďalším z trendov, ktoré sú vo svete rozšírené, ale na slovenskom trhu sú v plienkach, je investovanie prostredníctvom internetu. Prvými lastovičkami sú Tatra banka a Devín banka, a.s., Bratislava, ktoré umožňujú nákup a predaj termínovaných depozitov cez svoje webové stránky či aplikácie internetového bankovníctva.

Služba i:deal Tatra banky umožňuje právnickým osobám aj iné priame obchody s bankou, napríklad výmenu domácej meny za cudziu a naopak. Podmienkou je minimálny objem transakcie jeden milión korún.

Bezpečnosť nadovšetko

Klient pri komunikácii s bankou využíva viacero bezpečnostných opatrení. Prvým je heslo pre internet alebo home banking a autorizačný PIN kód pre mobil a WAP banking.

Ďalším ochranným prostriedkom je takzvaná Grid karta - plastová karta s mriežkou, ktorá má v jednotlivých poliach vytlačené určité jedinečné kombinácie číslic. Pri zadávaní aktívnych príkazov musí klient najprv vložiť správny kód z poľa, ktoré požaduje systém. Až potom môže transakcia prebehnúť.

Väčšina bánk poskytuje na autorizáciu platobných príkazov takzvané autentizačné kalkulátory, ktoré generujú jednorazove šifrovacie kľúče (bezpečnostné tokeny). Heslo sa tak generuje mimo internetu či GSM siete, klient však okrem notebooku a mobilu nosí aj kalkulátor. Ten je pre prípad krádeže zabezpečený PIN kódom. Po niekoľkých neúspešných pokusoch sa zablokuje, čím sa pre zlodeja stáva bezcenným.

Prenos dát cez internet alebo GSM sieť je šifrovaný. Napríklad Tatra banka pri internet bankingu využíva protokol Secure Socket Layer (SSL) s efektívnou dĺžkou šifrovacieho kľúča 128 bitov, ktorý podporujú najrozšírenejšie internetové prehliadače. Klient teda nemusí používať autentizačný kalkulátor. "Ponúkame ho ako alternatívu. Klient sa môže pripájať cez internet pomocou protokolu SSL, s využitím Grid karty alebo bezpečnostného tokenu. Úroveň bezpečnosti sa s každým týmto stupňom zvyšuje. Znižuje sa však užívateľský komfort. Je teda na klientovi, aký druh zabezpečenia si zvolí," vysvetľuje vedúci oddelenia elektronického marketingu Tatra banky Rastislav Štric.


  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Produkty

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.