Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Penta pretlačila dánskeho obra

14.02.2008, 00:00 | Ivan Haluza | Gabriel Beer | © 2008 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Firmy v SR

Koncom leta to vyzeralo, že slovenské mäsiarstvo sa dočkalo prvého veľkého zahraničného investora. Nadnárodného koncernu, akým je už niekoľko rokov v tuzemskom pivovarníctve Heineken, v cukrovinkách Kraft Foods či nealko nápojoch Coca-Cola. Najväčšiu domácu mäsiarsku skupinu Mecom s dvoma mäsokombinátmi v Humennom a Lučenci chcel kúpiť dánsky Danish Crown. Ten sa, ako jediná európska firma, môže porovnávať s najväčšími mäsokombinátmi z USA a Japonska. Jeho ročné tržby presahujú 6,5 mi-
liardy eur a zamestnáva vyše 25-tisíc ľudí. Dáni s majiteľom Mecomu, východoslovenským podnikateľom Jánom Molnárom podpísali zmluvu o budúcej zmluve a ich manažéri vyhlasovali, že slovenský mäsokombinát bude ich nová brána na stredoeurópske trhy. Ale všetko je inak.



Predzvesťou stroskotanej transakcie bolo už to, že slovenský protimonopolný úrad síce v lete dostal predbežnú zmluvu o tomto prepojení, ale počas celej jesene už od J. Molnára ani Dánov žiadne ďalšie písomnosti nevidel. A tak úrad napokon posudzovanie akvizície sám zastavil. Začiatkom tohto roku J. Molnár napokon svoje mäsiarske panstvo predáva úplne inej firme z prostredia najťažších váh slovenského biznisu. Mecom kupuje private equity skupina Penta, ktorá už zhruba pred rokom získala iný slovenský mäsokombinát PM Zbrojníky.



Čo láka finančníkov. J. Molnár o tom, prečo namiesto Dánov získa Mecom private equity skupina, hovoriť nechce. Pre TREND o novej transakcii povedal iba toľko, že sa k tomu zatiaľ nevie vyjadriť. Investičný riaditeľ Penty Eduard Maták bol otvorenejší. Potvrdil, že s J. Molnárom sa už definitívne dohodli a zmluvu o kúpe Mecomu uzavreli začiatkom roka.



„Mecom sme získali, lebo sme ponúkli viac ako dánsky investor,“ hovorí E. Maták. Zdôrazňuje, že išli vyššie, lebo vidia biznis s potravinami ako perspektívny. Osobitne potom, čo rast globálneho dopytu po potravinách v Ázii i iných častiach rozvojového sveta začína dvíhať ich ceny po celom svete. „My teraz potravinám veríme tak, ako to bolo pred piatimi rokmi s investíciami do ocele či hliníka,“ hovorí E. Maták.



Penta sumu zverejňovať nechce. Ale podľa E. Matáka bola ochotná preplatiť Dánov, lebo bolo jasné, že v prípade Mecomu nekupuje len firmu, ale platí aj za dlhoročnú stratégiu budovania spoločnosti. Jej prvá akvizícia z mäsiarskeho biznisu bola iná. PM Zbrojníky boli problémová firma s vysokými dlhmi, predvlani mali takmer 200-miliónovú stratu. Boli lacnejšie, ale o to viac stálo skupinu ich ozdravenie.



Mecom je úplne iná kapitola. S ročnými tržbami na úrovni vyše piatich miliárd korún je takmer päťkrát taký veľký ako PM Zbrojníky. Je to dlhodobo najziskovejšia firma domáceho mäsiarstva. Len medzi rokmi 2000 až 2005 vykázal J. Molnár so svojím prvým humenským mäsokombinátom čisté zisky v celkovom objeme vyše 400 miliónov korún. Predvlani k humenskej fabrike prikúpil lučenecký Mäsokombinát Hrádok, ktorý – podobne ako všetky iné slovenské mäsokombináty – také zisky ako Mecom nikdy nedosahoval.



Natiahnutá vízia. K víťazstvu Penty v súboji s Danish Crown podľa E. Matáka zrejme prispelo aj to, že J. Molnár vnímal, ako rozdielne bude Mecom fungovať pod kontrolou skupiny a v rukách zahraničného investora. 



V balíku Dánmi kontrolovaných firiem by bol malá súčasť veľkej skupiny fabrík po celej Európe. Kým Penta vníma Mecom aj s jeho 1 300 zamestnancami ako základný kameň na vybudovanie nového, veľkého stredoeurópskeho mäsiarskeho zoskupenia. Zatiaľ k nemu môže priradiť len PM Zbrojníky. Ale finančníci sa po kúpe ďalších mäsokombinátov obzerajú aj v Česku, Maďarsku, na Ukrajine a Balkáne i v Rusku. „V náš prospech zrejme hralo, že J. Molnár je tiež presvedčený, že takýto veľký stredoeurópsky hráč sa vytvoriť dá,“ vysvetľuje E. Maták. Východoslovenský manažér má byť pri tom. Skupina si podľa E. Matáka jeho doterajšiu prácu okolo mäsa cení a chce využiť jeho skúsenosti. Mecom síce predal celý, ale ďalej bude pre Pentu pracovať ako manažér a poradca pre biznis s mäsom.



J. Molnár pôvodne predával autá, oblečenie i lieky. K mäsu sa dostal v roku 1995, keď sprivatizoval menší štátny podnik Mäsový priemysel Humenné. Premenoval ho na Mecom a do jeho postupného rozširovania vložil za uplynulé desaťročie vyše miliardy korún. Ale len do perspektívnych výrob.



Jedno z kľúčových rozhodnutí, ktoré viedli k rastu firmy, bolo, že sa vyhol tlaku prísnych hygienických noriem EÚ. Brusel pred vstupom Slovenska do únie tlačil mäsiarov do masívnej modernizácie fabrík. Tí, čo chceli zachovať každú výrobu, museli zaťažiť svoje firmy veľkými bankovými úvermi. On si, ako jeden z mála, nechal len výrobu výsekového mäsa a mäsových výrobkov. Bitúnok radšej zavrel. S tým, že jatočné polovičky prasiat či dobytka môže kupovať z iných bitúnkov alebo dovážať. Na modernizácii bitúnku ušetril 200 miliónov korún. A aj vďaka tomu mohol kúpiť Mäsokombinát Hrádok Lučenec, ktorý vysilili práve masívne investície do noriem EÚ. Okrem iného s ňou získal aj vynovený bitúnok. Ten dnes bez problémov zásobuje závody v Lučenci i Humennom. 



J. Molnár je v brandži známy aj ťahom na kvalitu. V slovenských obchodných reťazcoch sa zapísal ako výrobca produktov vyššej akosti, ktoré je ochotný zmestiť do rozumnej ceny. Mecom má slušné pozície aj na trhoch okolitých krajín. Takmer pätinu produkcie vyváža do Česka a Maďarska, čoraz viac sa tlačí na lukratívny nemecký trh. Je najväčší výrobca trvanlivých salám v strednej Európe. Fakt, že sa J. Molnár sústredil práve na tento produkt, bol podľa E. Matáka pre rast Mecomu veľmi dôležitý. „Nevybíjal si energiu na výrobu celého mäsiarskeho sortimentu, chcel byť najlepší v jednej oblasti,“ dodáva.



Schvaľovacie počty. Penta čaká na súhlas Protimonopolného úradu SR. Sumárne ročné tržby dávnejšie získanej firmy PM Zbrojníky spolu s Mecomom predstavujú vyše šesť miliárd korún a E. Maták odhaduje, že ich podiel na predaji mäsa a mäsových výrobkov na slovenskom trhu je zhruba tretinový. „Nemyslíme si, že by sme mohli byť na trhu dominantní,“ hovorí. Názor skupiny sa opiera o to, že zhruba rovnako veľký trhový podiel má aj iná skupina slovenských mäsokombinátov, ktorú úradníci povolili vytvoriť slovenskej investičnej skupine Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa. Tá za posledný rok kúpila mäsokombinát Tauris s jeho dvoma výrobnými závodmi v Rimavskej Sobote a Nitre a k tomu priradila aj myjavský podnik Fabuš a spišskonovoveský MäsoSpiš.



Pri odobrení koncentrácie by úrad mal, podľa E. Matáka, brať do úvahy aj to, že proti týmto dvom veľkým skoncentrovaným skupinám nestoja už len ostatné menšie slovenské nezávislé podniky. Na tuzemský trh sa čoraz viac tlačia producenti z okolitých krajín. Veľa mäsa a mäsových výrobkov dovážajú poľské mäsokombináty, aktívne sú aj české a maďarské podniky. Z Česka sú to Kostelecké uzeniny zo skupiny Agrofert a Kmotr-Masna Kroměříž, ktorú tam vlastní iná slovenská investičná skupina J&T. Z Maďarska zasa hlavne zoskupenie Pick Délhús.



V krátkom čase môžu podľa tohto manažéra Penty na slovenský trh zavítať aj noví veľkí hráči. Jeden z najsilnejších svetových mäsokombinátov, americký Smith-
field Foods, napríklad aktívne skupuje chovy zvierat i mäsozávody v Rumunsku. Zatiaľ síce táto krajina pre slabšiu hygienu výroby nemôže mäso vyvážať na trhy ostatných členov EÚ, ale po zvládnutí veterinárnych noriem sa dá očakávať útok Američanov práve na stredoeurópske trhy.



Ťažké ROKY. Podľa E. Matáka je koncentrácia do väčších skupín jediná cesta, ako môže slovenské mäsiarstvo odolávať globálnej konkurencii. Zdôrazňuje, že prepojenie výrob je o to nutnejšie, že pred slovenskými mäsiarmi práve teraz stoja ťažké roky cenového tlaku. Vlaňajšia slabšia celosvetová úroda obilnín a rast globálneho dopytu po potravinách vyvolali zdražovanie krmív, a tak farmári pýtajú za jatočné zvieratá čoraz viac. Mäsiarom sa tieto zvýšené náklady už do cien hotových výrobkov presadzovať nedarí. „Obchodné reťazce i  spotrebitelia ešte potrebujú čas na akceptovanie vyšších cien mäsa. Mäsiarov čakajú zlé roky, ktoré prežijú len lídri s najväčšími a naj-
efektívnejšími výrobami,“ predpokladá E. Maták. Penta verí, že sa medzi vyvolených dostane a bude môcť ťažiť z neskoršieho rastu cien mäsových výrobkov. Tie slovenské za západoeurópskymi dnes zaostávajú skoro o polovicu. Na rozširovanie svojho mäsového panstva po Európe má Penta pripravených zhruba desať miliárd korún. 



E. Maták upozorňuje, že Slováci doteraz mäsové výrobky takmer vôbec nekupujú podľa značiek, ako je to pri nealko nápojoch či jogurtoch. Z doteraz ovládnutých slovenských mäsokombinátov má Penta k dispozícii tri značky. Zbrojníky, Novo-
hrad z lučeneckého závodu a Druget z humenského závodu Mecomu. Už teraz je jasné, že všetky nezachová. „Chceme vytvoriť jednu silnú značku, ktorú bude vnímať celá stredná Európa,“ hovorí. E. Maták. A dodáva, že nie je rozhodnuté, ktorú slovenskú značku zachovajú. „Možno vytvoríme úplne novú,“ dodáva. Pripomína, že výrobných závodov ich slovenského mäsiarskeho panstva sa žiadne rušenie týkať nebude. Penta bude naďalej pokračovať s levickým výrobným závodom PM Zbrojníky aj s pridruženou konzervárňou. Zachová sa rozrábka mäsa v Zbrojníkoch aj oba závody Mecomu v Humennom i Lučenci.© 




  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Firmy v SR

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.