Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mobilná etiketa na každý deň

12.07.2000, 08:41 | Jozef Andacký | © 2000 News and Media Holding

1

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Téma

Ideálny

doplnok ku smokingu? Možno, ale na väčšine spoločenských podujatí je zapnutý

mobil nevítaným hosťom.

Ľudia si väčšinou myslia, že pri používaní mobilných telefónov dôsledne dodržiavajú

všetky zásady slušného správania. Tak to aspoň z prieskumu medzi svojimi zákazníkmi

zistila americká spoločnosť SBC Communications. Je zrejmé, že podobný prieskum

by s rovnakým výsledkom dopadol aj na Slovensku. Pravdu povediac, pri takto

sugestívne položenej otázke sa k odlišnému výsledku možno dopracovať len veľmi

ťažko.

V skutočnosti používatelia mobilných telefónov často zabúdajú, že s ostatnými

ľuďmi žijú na jednej a tej istej planéte. Mobilné telefóny síce zlepšujú prístup

k podnikateľským príležitostiam, zachraňujú životy a utužujú medziľudské vzťahy,

na druhej strane dokážu spoľahlivo zničiť čaro filmového predstavenia, pohodu

v decentnej reštaurácii či prekaziť dôležitú schôdzku (a nielen tú, čo sa týka

biznisu).

Takmer každý si za posledných pár rokov mohol vybudovať slušnú zásobu zábavných i trápnych historiek, do ktorých sa dostal alebo stal svedkom vďaka mobilným telefónom. Človek sa občas dozvie aj intímne detaily zo života úplne neznámeho človeka alebo informácie o najnovšej stratégii výrobcu kukuričných lupienkov. Až na malé výnimky však telefonujúci nechce, aby jeho konverzáciu počúvali cudzie uši.

Používateľov mobilných telefónov možno v mnohom porovnať s fajčiarmi. Obe skupiny dokážu ostatným znepríjemniť život. Navyše tak, ako je nebezpečné pasívne fajčenie, môže byť nebezpečné (hoci sa o tom stále diskutuje) aj pasívne telefonovanie. Mobilný telefón totiž v určitých momentoch vysiela žiarenie do vzdialenosti niekoľkých metrov.


Telefón nie je megafón

Sú telefonáty, pri

ktorých nie sú ďalší poslucháči na obtiaž. Vo väčšine prípadov platí opak.

Nežiaduce javy spojené s telefonovaním sa dajú relatívne jednoducho eliminovať

dodržiavaním odporúčaní, ktoré vypracovali experti na efektívnu komunikáciu.

V prvom rade treba rozlišovať medzi súkromnými a obchodnými hovormi. Ďalej

platí, že telefonovanie treba prispôsobiť konkrétnej situácii. Hlučná ulica

nie je vhodným prostredím na opisovanie najnovšieho zážitku - na rozdiel od

hotelového lobby, ak na schôdzku prídete desať minút pred dohodnutým termínom.

Obchodné telefonáty by mali byť jasné, zrozumiteľné, vecné a stručné. Volajúci

by si mal dopredu rozmyslieť, čo chce volanému povedať alebo čo sa od neho chce

dozvedieť. Kto počas 60 sekúnd nedokáže zhrnúť, čo má na srdci, pravdepodobne

to nestihne ani za desať minút. Možno vám práve napadlo, že takáto zásada by

mala platiť aj pre niektoré súkromné hovory...

Všeobecne platí, že by sa nemalo telefonovať príliš skoro ani príliš neskoro počas dňa, ani v obvyklom čase jedla. Najvhodnejší čas je od 8. do 21. hodiny, v prípade obchodných hovorov do konca pracovného času. Ak sa nechcete rozprávať so sekretárkou, ale priamo so šéfom, skúste telefonovať krátko pred 8. hodinou. Je celkom praktické povedať človeku, ktorému dávate telefónne číslo, kedy vám môže volať.

Ako prvý sa po nadviazaní spojenia predstaví volaný - ak povie meno, prípadne názov firmy, vyhne sa situácii, že volajúci nevie, či hovorí so správnou osobou. Predstaviť by sa mal aj volajúci - s výnimkou hovorov na informačnú linku a podobných prípadov. V každom prípade by mal však volajúci pozdraviť.

Dĺžku hovoru určuje volajúci alebo ten, kto je dôležitejší. Ak mienite telefonovať dlhšie, spýtajte sa, či nevyrušujete. V prípade prerušeného spojenia má číslo znovu vytočiť volajúci.

Hovorte tak, aby vás počul len ten, komu voláte. Mikrofóny mobilných telefónov sú zväčša veľmi citlivé, takže kvalita prenášaného hlasu nie je priamo úmerná decibelom - skôr naopak. A navyše, pre okolostojacich či okoloidúcich môže byť nepríjemné počúvať vašu konverzáciu.

Odkazy v hlasovej schránke nechávajte len v nevyhnutnom prípade. Keďže volania na túto službu nie sú zadarmo, každého určite nahnevá, ak v schránke nájde kolekciu odkazov typu: "Asi máš vypnutý telefón alebo si mimo dosahu. Zavolám neskôr."


Piktogram s prečiarknutým mobilom

Ak vás zvonenie mobilu vyruší pri rozhovore s inou osobou, dobre si rozmyslite, či ho zdvihnete. Ak tak spravíte bez zaváhania, svojmu spoločníkovi tým veľmi jasne naznačíte, že máte na práci aj dôležitejšie veci ako rozprávať sa s ním. Preto buď telefón vopred vypnite, alebo povedzte, že čakáte súrny telefonát.

Zoznam miest, na ktorých by sa mobil nemal alebo sa nesmie používať, sa rozrastá každým dňom. Piktogram s prečiarknutým mobilom či písomný oznam nenájdete len v divadlách a kinách, ale aj v bankách, na poštách a v nemocniciach, kde môže elektromagnetické pole mobilu rušiť osobné počítače a iné dôležité prístroje. V hlučných baroch či letných kaviarňach sú zapnuté mobily v poriadku, v noblesných reštauráciách by ste ich mali vypnúť. Jednoznačné pravidlo, založené napríklad na čísle cenovej skupiny, však neexistuje - treba sa riadiť citom.

Používatelia mobilných telefónov sa po vzore fajčiarov dostávajú do polohy "exotov" vyčleňovaných do izolovaných miestností a oddelení. Britská železničná spoločnosť Great Western Trains zaviedla na linkách medzi Londýnom a Walesom vozne, v ktorých sa mobily nesmú používať. Takéto sekcie sa objavujú aj v nórskych reštauráciách, v krajine s veľmi vysokou penetráciou mobilných telefónov. Vo Veľkej Británii sa na toaletách objavujú nápisy, že v týchto priestoroch je používanie mobilov O.K. V izraelských divadlách upozorňuje na vypnutie mobilov populárny domáci herec Joseph Yadin. Mimochodom, o vypnutie mobilov vás požiadajú napríklad aj v bratislavskom Divadle West - hoci hlas nepatrí žiadnej slovenskej celebrite.

Ak vám zazvoní telefón počas schôdzky alebo spoločenského podujatia, ale momentálne nie ste stredobodom pozornosti, môžete hovor prijať na nejakom tichom izolovanom mieste, kde nebudete na očiach ostatným.

Šoféri môžu počas jazdy telefonovať len prípade, že používajú externý mikrofón a reproduktor (tzv. hands-free súpravu). Ak sa ani tak nevedia plne sústrediť na šoférovanie, nemali by v idúcom aute telefonovať vôbec.


Keď Mozart lezie na nervy

Je užitočné poznať technické vlastnosti svojho mobilného telefónu. Každý by mal vedieť, čo sa po stlačení jednotlivých kláves stane - dá sa tak napríklad vyhnúť nechcenému prerušeniu hovoru. Ak vás niekto požiada o telefónne číslo, ktoré máte uložené v adresári mobilu, mali by ste vedieť, ako sa k nemu rýchlo dostať bez toho, aby ste hovor prerušili. Výbornou technickou pomôckou je pri niektorých typoch mobilov integrovaný digitálny nahrávač schopný zaznamenať desať sekúnd hovoru - dosť na telefónne číslo či termín schôdzky.

V každom mobile možno nastaviť viacero typov zvonenia a stupňov hlasitosti vyzváňania. Niektoré z nich sú dosť jemné na to, aby netrhali nervy ostatných ľudí. Upozornenie na hovor možno nastaviť aj tak, že najprv telefón krátko pípne a až po dvoch sekundách sa spustí zvonenie (tzv. klik zvonenie). Najvhodnejšie je nehlučné vibračné alebo svetelné zvonenie - v takom prípade si však prichádzajúci hovor nemusíte všimnúť.

Telefón by mal byť stále na dosah, aby ste hovor mohli prijať alebo odmietnuť po prvom zazvonení, nie po odznení celej melódie. Vo všeobecnosti ľudí znervózňujú zdigitalizované sekvencie Čajkovského alebo Mozarta - najmä vtedy, ak ich musia počúvať príliš často.

Viaceré modely mobilných telefónov umožňujú vytváranie tzv. profilov. V nich možno nastaviť typ zvonenia, jeho hlasitosť, formu upozornenia na príjem SMS správy, a to individuálne pre rôzne situácie: schôdzku, rušnú ulicu, pracovné miesto či súkromný byt.

Užitočné je využívať doplnkové služby GSM operátorov. Napríklad identifikácia volaného (CLIP) je v kombinácii s diskrétnym vibračným zvonením ideálnym riešením na selektovanie dôležitých hovorov.


V

hlučnom bare či letnej kaviarni je zapnutý mobil v poriadku, v noblesnej

reštaurácii sa odporúča vypnúť ho

Kto sa ujme výchovy

Ľudia prepadli mobilným telefónom tak rýchlo, že etiketa nestihla oficiálne zareagovať. Zásady slušného telefonovania by ste v manuáloch dodávaných výrobcami hľadali márne. Niektorí odborníci sa domnievajú, že výchovou používateľov by sa mali zaoberať najmä operátori. Americký Voice Stream (predtým Omnipoint) si napríklad najal profesionálneho spisovateľa, aby pre jeho zákazníkov napísal brožúrku o mobilnej etikete. Tí sa o ňu išli potrhať, hoci niektorí manažéri sa sprvu obávali, že bude ľudí od používania mobilov odrádzať.

A ako sa na tento problém pozerajú slovenskí GSM operátori a dodávatelia mobilných telefónov?

"Niekoľko najdôležitejších rád dostane každý zákazník pri podpise zmluvy - sú umiestnené na konci zákazníckej uvítacej brožúry o službách," vysvetľuje hovorkyňa Globtelu GSM, a.s., Bratislava Eva Gttlerová.

V EuroTeli Bratislava, a.s., sa podľa hovorkyne Kataríny Lepiešovej nad mobilnou etiketou zamýšľajú už dlhší čas. "Je to parketa, kde by sme mohli zákazníkom pomôcť, respektíve ich vychovávať," domnieva sa. Dodáva, že EuroTel v tejto oblasti plánuje do konca tohto roka rozbehnúť väčší projekt.

"Veríme, že každý človek je osobnosť, a plne rešpektujeme jeho rozhodnutie. Len na ňom záleží, ako dá o sebe vedieť. Trh mobilnej komunikácie je v začiatočnom štádiu. A preto veríme, že skúsenosť bude používateľov mobilných telefónov viesť k ohľaduplnej komunikácii aj vďaka čoraz širším možnostiam, ktoré ponúkajú mobilné telefóny," domnieva sa marketingová manažérka Ericssonu Slovakia, s.r.o., Bratislava Tatiana Škraková.

Nokia pripravuje program výchovy používateľov mobilných telefónov prostredníctvom Klubu Nokia a slovenskej internetovej stránky. Registráciou do klubu získa zákazník prístup k službách ako sťahovanie obrázkových správ, nových vyzváňacích tónov či rôznych používateľských profilov, vysvetľuje produktový manažér Nokie Slovakia, s.r.o., Bratislava Miroslav Fančovič.

Možno si pomyslíte, že pravidlá správania pri používaní mobilných telefónov sú zbytočné, že ľudia zdravým sedliackym rozumom rozlíšia, čo je a čo nie je správne a tolerantné voči ostatným. Napriek tomu je žiaduce základným zásadám telefonovania naučiť aspoň vlastné deti, pretože veková hranica používateľov mobilných telefónov sa prudko znižuje.


Základné pravidlá

  • Každá situácia si vyžaduje iný spôsob telefonovania
  • Telefonáty by mali byť vopred premyslené, jasné, zrozumiteľné, vecné a stručné
  • Najvhodnejší čas na telefonovanie je od 8. do 21. hodiny, v prípade obchodných hovorov do konca pracovného času s výnimkou obvyklého času jedla
  • Dĺžku hovoru určuje volajúci alebo ten, kto je dôležitejší
  • Ak mienite telefonovať dlhšie, spýtajte sa, či nevyrušujete
  • V prípade prerušeného spojenia má číslo znova vytočiť volajúci
  • Hovorte tak, aby vás počul len ten, komu voláte
  • Odkazy v hlasovej schránke nechávajte len v nevyhnutnom prípade
  • Pri rozhovore s inou osobou telefón buď vypnite, alebo partnera vopred upozornite, že čakáte dôležitý telefonát
  • Nepoužívajte mobilný telefón na miestach, kde by mohol rušiť spoločenský zážitok alebo dôležité elektronické zariadenia
  • Netelefonujte počas šoférovania, ak nie ste vybavený hands-free súpravou
  • Naučte sa využívať funkcie mobilného telefónu a doplnkové služby operátora
  • Hovor prijmite alebo odmietnite po prvom zazvonení
  • Učte správnemu používaniu mobilných telefónov svoje deti

Pri príprave tohto článku boli použité materiály

z internetového magazínu Computers&Home, časopisu 0905 spoločnosti Globtel

GSM, a.s., Bratislava a časopisu ON spoločnosti Ericsson.

FOTO - MOTOROLA, ERICSSON, PHILIPS, MIRO NÔTA

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.