Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Motivačný systém

12.07.2000, 08:41

  • Tlačiť
  • 0

Ako vytvoriť správny finančný a nefinančný motivačný systém vo firme?

Univerzálny, všeobecne platný recept na to, ako možno vytvoriť správny motivačný systém vo firme, žiaľ, neexistuje. Určite je veľmi lákavá predstava prečítať si knihu, poradňu v TRENDE alebo absolvovať školenie a po aplikovaní uvedených rád za niekoľko dní úplne zmeniť úroveň motivácie zamestnancov. Takto idealizovanú predstavu riešenia komplikujú najmä tieto faktory:

- rozdiely v očakávaniach uspokojovania potrieb medzi jednotlivými zamestnancami (použité motivátory môžu pre jedného zamestnanca úplne postačovať, pre iného nemusia z pohľadu motivácie znamenať nič)

- vplyv externého prostredia, externých skúseností na zamestnancov (zamestnanci sú trvalo kladne alebo záporne ovplyvňovaní skúsenosťami s motiváciou v iných organizáciách a dokonca aj v iných štátoch)

- diferencie medzi jednotlivými druhmi organizácií (iný systém motivácie treba využívať vo výrobnej firme, iný napríklad v reklamnej agentúre).

Napriek premenlivej východiskovej situácii možno definovať niekoľko všeobecne platných pravidiel tvorby motivačných systémov v organizáciách. Základným predpokladom rozvoja motivačného systému je využitie spravodlivého systému odmeňovania. Systému, ktorý dokáže rozlíšiť vo výške odmeny konkrétneho zamestnanca význam jeho práce pre organizáciu, kvalifikačnú náročnosť práce a postavenie na trhu práce. Ak zamestnanci považujú uplatňovaný mzdový systém za nespravodlivý, nemá veľký význam rozvíjať uplatňovanie iných druhov motivátorov (vrátane nefinančných), pretože ich pozitívny účinok na motiváciu neguje zlý systém odmeňovania. Správny motivačný systém vo firme sa nedá vytvoriť bez uplatňovania spravodlivého systému odmeňovania.

Dobrý systém odmeňovania otvára predpoklady na možnosť uplatnenia ďalších motivátorov. Pravdepodobne hneď druhý najdôležitejší motivačný faktor je z pohľadu zamestnanca istota zamestnania, hoci stopercentnú istotu už dnes (našťastie) nemôže nikto zaručiť. Motivácia zamestnancov, ktorí veria v budúcnosť firmy, sa nedá porovnať s tými, ktorí pracujú v ohrozenej organizácii. Dobrý motivačný systém umne zvyšuje vieru zamestnancov v perspektívu firmy.

V slovenských podmienkach sa už tradične medzi zamestnancami oceňujú motivačné účinky rôznych sociálnych služieb, ktoré im poskytuje organizácia (od dotácie stravy až po lístky na kultúrne podujatia). Často sa stáva, že zamestnanci si na tieto výhody ľahko zvyknú a nevnímajú ich ako čosi, čo im organizácia nemusí poskytovať, a tak si ich prestávajú vážiť. Ak sa podobné výhody nestanú nárokovateľnými požitkami, pre zamestnancov majú veľký význam a je rozumné ďalej podporovať ich uplatňovanie.

Správny motivačný systém určite ďalej počíta s riadením kariérového rozvoja zamestnancov, so zvyšovaním kvalifikačnej a vzdelanostnej úrovne, s poskytovaním rôznych nefinančných výhod závislým od riadiacej úrovne (služobného auta na súkromné účely, prenosného počítača či preplatenia dovolenky).

PAVOL BOROŠ,

riaditeľ pre konzultácie a poradenstvo, Transfer Slovensko, s.r.o., Bratislava

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ako manažovať ľudské zdroje

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.