Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pivovar Šariš stavil na osvedčené značky

24.07.2002, 00:00 | Branislav Sobinkovič | © 2002 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Firmy v SR


Spomedzi všetkých slovenských pivovarov dosiahla počas prvých šiestich mesiacov tohto roka najväčší medziročný nárast predaja (o 30 percent) spoločnosť Pivovar Šariš, a.s., Veľký Šariš. Posilňovaniu pozície firmy na trhu pomáha portfólio slovenských a českých značiek Šariš, Smädný mních, Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Radegast. Tie všetky vyrábajú podniky zo skupiny Plzeňský Prazdroj, ktorej súčasťou je aj Pivovar Šariš.

„V neposlednej miere aj dôraz na kvalitu výroby a naša marketingová stratégia,“ dodáva výrobný riaditeľ firmy Ján Čerkala. Bežný arzenál nástrojov marketingu dopĺňajú aj investície do vybavenia takzvaných Plzenských pubov. Na Slovensku ich funguje už zhruba tridsať.

Na výraznejšiu zahraničnú expanziu firma momentálne nemyslí. Približne pred piatimi rokmi vyvážala pivo Smädný mních do Anglicka, presadiť sa snažila aj na Ukrajine a v Rusku. Teraz sa podnik sústredí hlavne na Slovensko, kde v minulom roku predal 1,1 mil. hektolitrov piva, čím si s 25-percentným podielom upevnil druhé miesto na trhu. Lídrom ostala spoločnosť Heineken Slovensko, a.s., Nitra.

Obľúbený Kozel

Pivovar Šariš zamestnáva v priemere 400 ľudí. V minulom roku vykázal zisk pred zdanením 132,6 mil. Sk. Jeho tržby medziročne stúpli o takmer 16 percent na 1,363 mld. Sk. Predaj importovaných pív patriacich do skupiny Plzeňský Prazdroj mal na odbyte firmy podiel približne desať percent.

Takmer 60 percent sa na celkovom predaji spoločnosti podieľalo pivo Šariš. Najziskovejším však bol Pilsner Urquell. Vyšší odbyt dosiahli s dvoma licenčne vyrábanými značkami Gambrinus a Velkopopovický Kozel. Ostatne menovaná bola v minulom roku pivom, ktorá zaznamenalo najväčší nárast predaja spomedzi všetkých slovenských značiek. Po tom, ako ho v roku 1999 uviedol Pivovar Šariš opäť na trh, po ňom siahli pivári ako po tradičnej značke, vysvetľuje J. Čerkala. Spoločnosť ho najprv importovala z Česka. Keďže jej sesterská firma varí Kozla až 700 km od východného Slovenska, rozhodol sa materský koncern pre licenčnú výrobu.

Zníženie prepravných nákladov tak výrazne posilnilo ziskovosť tejto značky. Pivovar Šariš ju podporuje aj cenovou politikou. Kým desiatku Gambrinusu predáva za 12,40 Sk, rovnako stupňový Kozel za 9,90 Sk. „Dvanástky oboch značiek majú rovnakú cenu, no Kozel je stále predávaný viac ako Gambrinus,“ zdôrazňuje J. Čerkala.

Tohtoročné zrušenie kvóty 532-tis. hektolitrov na dovoz českého piva podľa neho nespôsobí pokles predaja slovenských pivovarov. Za pravdu mu dávajú aj prvé mesiace tohto roka, počas ktorých stúpol odbyt piva vyrobeného na Slovensku o viac ako osem percent. Predpokladá, že svoje pozície na trhu si upevnia tradične silné pivovary, kým podniky s nižšou kapacitou, ktoré neinvestovali do výroby, čaká boj o prežitie.

Investície za vlastné

Vlastníkom skupiny Plzeňský Prazdroj je juhoafrická firma South African Breweries Plc., ktorá akvizíciu v Šariši získala v roku 1997. Odvtedy tam preinvestovala viac ako 800 mil. Sk. „Pivovar nebol technologicky zastaraný ani pred piatimi rokmi. Jeho modernizácia je však nevyhnutným predpokladom na udržanie kroku s konkurenciou,“ vysvetľuje J. Čerkala. Aj preto spoločnosť každý rok investuje do technológií a skvalitnenia výroby minimálne 50 mil. Sk. Zo začiatku pomáhala pivovaru materská firma, teraz už dokáže investovať z vlastných prostriedkov.

Pivovar kupuje takmer zásadne nové technológie. Od roku 1997 napríklad zrekonštruoval zariadenie na chladenie mladiny, polotovaru na výrobu piva, vymenil sanitačnú stanicu, prebudoval pivnice, filtračnú linku, kúpil nové vzduchové kompresory, inšpektor a umývačku fliaš.

Voda z Torysy

Na celkovom objeme vyrobeného piva sa približne 92 percentami podieľa voda. Pred piatimi rokmi potreboval Pivovar Šariš na výrobu jedného hektolitra piva okolo 11 hektolitrov vody. Dnes, po modernizáciách, je to už len 5 až 5,5 hektolitra. J. Čerkala vidí ešte stále priestor na zlepšovanie, pretože najmodernejšie pivovary minú na jeden hektoliter piva okolo štyroch hektolitrov vody. Tá, ktorú používa Pivovar Šariš, pochádza z oblasti prameňov Torysy. Obsahuje minimálne množstvo dusičnanov a jediný problém vidí J. Čerkala v jej tvrdosti, ktorú spôsobuje rozpustený vápnik. Tú však firma odstránila pred troma rokmi investíciami do novej úpravne vody.

Pivovar Šariš nakupuje kvasnice z databázy v Mníchove. Z Nemecka dováža aj chmeľové extrakty, ktoré sú základnou bázou horkosti piva. Chmeľové pelety, teda upravený chmeľ, nakupuje z Čiech, Slovenska a takisto aj Nemecka. Firma vyrába slad zo slovenského jačmeňa, ktorý sa svojimi kvalitatívnymi parametrami veľmi podobá českému jačmeňu. Fľaše, do ktorých plní pivo, odoberala zo Skloobalu, a.s. v konkurze, Nemšová, teraz ich dováža z Poľska.



  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Firmy v SR

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.