Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Stratégia firmy

24.07.2002, 00:00 | Milan Debnár | © 2002 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

TREND klub



       Firma bez stratégie je už dnes odsúdená na zánik.

Strategické myslenie aj plánovanie slúži na dosiahnutie konkurenčných výhod a stanovených cieľov. Dnes už podvedome každý podnikateľ uvažuje o istej stratégii, lebo bez nej by nemal na trhu šancu. Pri intuitívnom postupe sa však môže dopustiť viacerých osudových nepresností. Študovať potom teóriu môže byť neskoro. Oveľa jednoduchšie je siahnuť po knihe o stratégii firmy už dnes, pričom je dobré vyhľadať takú, ktorá zohľadňuje situáciu na stredoeurópskej podnikateľskej scéne.  

Kniha o firemnej stratégii z vydavateľstva Grada je rozdelená na 12 kapitol. V prvej sa autor zameral na úlohu strategického riadenia, pričom nielen definuje úlohu takéhoto riadenia, ale opisuje aj jeho hlavné črty a vymenúva faktory zvyšujúce jeho význam. V nasledujúcej kapitole sa zameral na strategické myslenie. Po definícii tohto pojmu sa zaoberá jeho prínosom, potom prekážkami v strategickom myslení. Upozorňuje, čo spôsobuje chýbajúca vízia firmy, nesystémovosť, nepripravenosť na zmeny, obranné správanie sa, paradigmy a podobne. Okrem varovania však prináša aj cenné rady, ako analyzovať  prostredie, budovať vízie, voliť systémový prístup či koncentrovať zdroje. V nasledujúcej kapitole oboznamuje so základmi strategického plánovacieho modulu, v ďalšej sa zameriava na strategickú analýzu. V nej potom diferencuje štatistické a subjektívne techniky  a upozorňuje na techniky technologického predvídania.

V piatej kapitole analyzuje kniha okolité prostredie. Typizuje ho, odvodzuje konkrétne vplyvy, oboznamuje s takzvanou PEST analýzou, s metódou 4C a radí, ako plánovať jednotlivé scenáre. Nezabúda pritom na kritické faktory úspešnosti. Ďalšia z analytických kapitol je kapitola o vnútorných zdrojoch a schopnostiach a ďalšia o konkurencii. Autor upozorňuje, že pri konkurencii zohrávajú významnú úlohu trhové, finančné, ľudské, technologické a organizačné faktory. Ôsma kapitola je zameraná na analytické modely, nasledujúca na strategické vízie a ciele.  Potom analyzuje autor alternatívne stratégie, akými sú stabilizácia, expanzia, obmedzenie či kombinácia ďalších. Upozorňuje na Porterove generické stratégie, na Ansoffov model produktivity a rastu trhu, na adaptačný model a na model prežitia. Pri strategických alternatívach sa pritom zameriava najmä na koncentráciu, rozvoj trhu a výrobku, inovácie, spoločný podnik, sústredenú a zloženú diverzifikáciu, redukciu až po likvidáciu. V jedenástej kapitole sa venuje autor výberu najvhodnejšej stratégie a v závere knihy implementáciu stratégie, pričom vyzdvihuje napríklad plánovanie priorít, prvky firemnej kultúry a úpravu motivačných systémov.

Jednotlivé kapitoly sú presne členené. Najskôr v jednotlivých bodoch autor oboznamuje čitateľa s tým, čo by sa mal v danej kapitole naučiť, potom nasleduje  výklad s množstvom grafov, vývojových diagramov, a tabuliek, vďaka ktorým sa problematika dá lepšie pochopiť. Potom nasleduje prípadová štúdia, ktorá vychádza z konkrétnej udalosti v konkrétnej firme.

Pavol Košťan, Oldřich Šuleř: Firemní strategie – plánování a realizace. Vydalo vydavateľstvo Computer Press, s.r.o., Praha 2002. Počet strán 126, cena 272 Sk. Publikácie na Slovensku distribuuje vydavateľstvo Computer Press, Hattalova 12/A, 831 03 Bratislava. Členovia TREND klubu (každý, kto má TREND predplatený priamo v redakcii) si knihu môžu objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov. Spomedzi predplatiteľov vyžrebujeme jedného, ktorý knihu dostane zadarmo. Žrebovanie sa uskutočňuje náhodným výberom z elektronickej databázy členov TREND klubu.


Knihu Mezinárodní obchod a marketing dostane zadarmo Váhostav, a.s., Žilina.



  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND klub

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.