Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zmeny a úspešní manažéri

26.07.2000, 08:36

  • Tlačiť
  • 0

Akých manažérov potrebujú slovenské podniky v súčasnej ekonomickej situácii, v prostredí veľkých a častých zmien?

Odpoveď je jednoduchá. Úspešných. Väčšina slovenských podnikov je v kríze alebo blízko nej. Úspešný manažér musí chcieť a vedieť zachrániť podnik a nasmerovať ho na cestu prosperity.

Nie každý chce naozaj podnik zachrániť, aj keď typický slovenský manažér pod tlakom nepriaznivej situácie deklaruje túto snahu. Manažéra často ovláda obluda naliehavosti. Musí hasiť aktuálne problémy, prijímať operatívne rozhodnutia. Keďže v tomto stave žije dlho, naučí sa ho zvládať. Napriek vonkajším problémom je manažér vnútorne spokojný, ako intenzívne, aktívne a aj úspešne pracuje. Problémy sú mu známe a zvláda ich naučeným spôsobom. Týmto spôsobom v podstate udržiava podnik v permanentnej kríze. Zmeniť tento vnútorný postoj manažéra je najdôležitejší a najťažší krok, pretože to znamená, že zmeniť sa bude musieť predovšetkým on sám.

Ešte náročnejšiu a ťažšiu úlohu majú manažéri vo vzťahu k majiteľom, aby ich získali pre dlhodobé ciele. Majitelia totiž často dávajú prednosť rýchlym osobným ziskom pred rozvojom podniku. Manažér musí dať celú svoju energiu do presvedčenia majiteľov, inak nemá šancu.

Prirodzene, manažérovi nestačí chcieť, musí aj vedieť. Musí vedieť, aké zmeny má urobiť, prečo práve tie a ako ich má urobiť. Manažéri často vedia alebo aspoň tušia, aké zmeny treba. Katastrofálne však nezvládajú proces riadenia zmien. Znalosti v tejto oblasti sú nízke, praktické zručnosti takmer žiadne. Tu sa končí väčšina dobre myslených a rozbehnutých projektov. Odporúčam manažérom viac sa venovať samému manažmentu zmien.

Ďalším dôležitým predpokladom manažéra v prostredí veľkých a rýchlych zmien je primerané správanie. Zoberme do úvahy situáciu, že majitelia chcú zachrániť podnik, manažér je dostatočne pripravený na zmenu a už má aj znalosti. Ako ďalej?

Kľúčom je zvoliť si primerané metódy a postupy. Ak je podnik v kríze, riadiaci pracovník si volí krízový manažment. nakoniec, ten jediný môže fungovať. Základom krízového manažmentu je akcia. Bez vysvetľovania, často neekonomická, presadená tvrdo donucovacími nástrojmi riadenia. Takto sa kríza dá prežiť. Lenže ak súčasne nezačneme pracovať na tom, ako z nej von, kríza sa stane trvalou. Toto je stav drvivej väčšiny slovenských podnikov. Tu sa prejavuje nedostatok manažérskej schopnosti riadiť zmeny. Paradox je, že tieto metódy sú známe, vyskúšané, merateľné a majú výsledky.

Manažér musí chcieť, ale musí aj vedieť, aké metódy a postupy manažmentu zmien existujú. Pre úspešného manažéra je kľúčová schopnosť riadiť zmeny.

Ing. ĽUBOŠ POLAKOVIČ, CSc.,

Gradient 5, s.r.o., Bratislava

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ako manažovať ľudské zdroje

Diskusia (0 reakcií)

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.