Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Obchodná marža

30.06.1999, 08:45 | Ing. MÁRIA KOVÁČOVÁ

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Servis

Obchodná marža alebo výkony obchodných činností sú súčasťou ceny pre konečného spotrebiteľa, ktoré kryjú náklady obchodnej sféry, najmä dopravné, mzdové, materiálové. Jej súčasťou je aj primeraný zisk. Podľa zisťovaní v ostatných rokoch výška obchodného rozpätia pri základných potravinách, teda pri mlieku a mliečnych výrobkoch, základných výrobkoch z obilia, mäsa a výrobkov z mäsa, sa pohybuje na primeranej úrovni 12 - 18 %. Ani v čase plánovanej ekonomiky nebola úroveň obchodného rozpätia nižšia. Základným negatívom uplatnenia obchodnej marže je rôznorodosť oprávnených nákladov jednotlivých obchodných jednotiek, najmä nájomného, odpisov, dopravných nákladov a problematická kontrolovateľnosť a administratívna náročnosť. Ak sa podnikateľ nevojde do limitu obchodnej marže a vyradí tovar zo svojho sortimentu, štát bez úhrady nemôže podnikateľa nútiť produkovať stratu. Obchodník má tak voči občanom argument na vyradenie tovaru zo svojej ponuky. Ak by bol regulovaný i povinný sortiment, riziko sa prenáša na dodávateľa, výrobcu a od dodávateľa na poľnohospodára. Keď obchodník reálne dosahuje nižšiu maržu, okamžite využije hornú hranicu štátom nastavenej úrovne a znovu vzniká argument na zdraženie výrobku. Zásadným nedostatkom je, že kategória cena ako výslednica pôsobenia dopytu a ponuky sa neguje. Uvedený návrh je scestný a nerieši podstatu problému - nízku kúpnu silu, osobitne najnižších príjmových a sociálne odkázaných skupín obyvateľov. Zásadne treba riešiť problém výraznejším sociálnym transferom a nenahrádzať ho nesystémovými zásahmi do trhu. Napokon je to dôsledok programového poklesu výkonnosti ekonomiky, ktorú táto vláda ako jedinú alternatívu stále obhajuje.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Servis

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.