Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Projekt výroby leteckých motorov v Považskej Bystrici by sa mal reštartovať

19.05.1999, 09:15 | Juraj Hrúz | © 1999 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Firmy v SR

Prebiehajúce rokovania o spoločnej investícii vo výške 60 mil. USD (2,4 mld. Sk) na projekt leteckého motora DV-2S medzi Považskými strojárňami Letecké motory (PSLM), a.s., Považská Bystrica a britskou firmou Rolls-Royce by sa mali v najbližšom čase ukončiť. V prípade, že nedôjde k dohode, PSLM budú rokovať s ďalšími partnermi. Do úvahy prichádzajú zvyšní dvaja svetoví výrobcovia leteckých motorov, americké firmy Pratt and Whitney alebo General Electric. Pre TREND to uviedol predseda dozornej rady spoločnosti Martin Blaškovič.

Motory DV-2S sú určené do rusko-talianskeho lietadla JAK/AEM 130. Na jeho projekte sa podieľajú taliansky výrobca vojenských lietadiel Aermacchi, S.p.A., Vares, výrobca palubných a zbraňových systémov Alenia Difensa, producent avioniky a elektrotechniky Marconi, výrobca agregátov Fiat Avio, ruská projekčná kancelária Jakovlev, výrobný závod Sokol a PSLM.

Financovanie celého projektu zabezpečuje zatiaľ prevažne talianska strana, ktorá doňho investovala už 105 mil. USD (4,2 mld. Sk), z čoho 75 mil. USD poskytol štát a zvyšok Aermacchi. Slovenské ministerstvo hospodárstva poskytlo 8 mil. USD (330 mil. Sk) a ruská strana 5 mil. USD (210 mil. Sk).

Do roku 2002 sa očakáva 47 objednávok lietadiel, do roku 2012 ďalších 413 objednávok a do roku 2027 celkovo 168 objednávok. Lietadlo by okrem Armády SR malo vyzbrojiť aj armádu Talianska. Vrátane náhradných motorov a náhradných dielcov by mal slovenský výrobca v priebehu nasledujúceho štvrťstoročia vyrobiť zhruba 2500 motorov.

Projekt nie je nový. PSLM uspeli v tendri už v roku 1994. V roku 1996 vyhlásila vláda SR program leteckého motora DV-2 a jeho modifikácií za vládny rozvojový program. Projekt JAK/AEM 130 je v súčasnosti v štádiu prototypových skúšok na lietadle - demonštrátore. Zároveň beží technická a technologická príprava na výrobu ďalších štyroch lietadiel určených na letové skúšky. Nevyhnutnou podmienkou na výrobu a využitie motora v cvičných lietadlách JAK/AEM 130 je certifikácia motora podľa západných štandardov.

Tento krok by podľa manažérov PSLM otvoril motorom z Považskej Bystrice do celého sveta. Doteraz sa vyrobilo 125 motorov DV-2, ktoré lietajú v lietadlách v Česku, Egypte, Tunisku a na Slovensku. Práve prítomnosť motorov v zahraničí, hlavne v Egypte, núti Považské strojárne udržať túto inak stratovú výrobu. Po rozdelení ČSFR ostal na slovenskej strane záväzok udržiavania tímov a technického zázemia pre tieto motory. Podľa M. Blaškoviča iba "udržiavanie výroby v latentnom stave" stojí firmu ročne 100 mil. Sk. Podľa neho musí výroba vydržať v minimálnej forme aspoň do roku 2015.

Filantropia sa skončí

Isté riešenie problému vidí M. Blaškovič v platených generálnych opravách. Tie sa robili doteraz zadarmo. "Nemôžeme pokračovať vo filantropii, treba robiť biznis," konštatuje M. Blaškovič. V tomto roku sa už za komerčných podmienok opravili tri egyptské motory.

O podporu požiadali PSLM aj vládu SR. Minister zahraničných vecí SR Eduard Kukan rokoval vo veľkej Británii s Rolls-Royceom, minister obrany SR Pavol Kanis v Taliansku s Aermacchi. Podľa predsedu predstavenstva PSLM Michala Hirjaka si PSLM vládnu podporu zaslúžia, pretože na Slovensku podobná high tech výroba neexistuje. Obchody v tejto oblasti sa neuzatvárajú bez politickej dohody. Dôležitá je podpora deklaratívna, ako aj finančná. Na tú druhú zatiaľ PSLM čakajú.

Možnosti finančnej podpory vidí M. Hirjak v zadaní vývoja motora ako úlohy vedecko-technického rozvoja, v zdrojoch napríklad od Fondu národného majetku SR. Vládna garancia by mohla pomôcť získať úver z nižším úročením a dlhšou dobou splatnosti.

V súčasnosti existujú dva smery vývoja motora. Jeden by mal byť určený pre Rusko a druhý pre Taliansko. Podľa šéfkonštruktéra PSLM Jiřího Bednářa sú odlišnosti malé a nie je potrebné sa nimi v tejto fáze zaoberať. Podľa M. Blaškoviča by bolo potrebné odobrať motory do 200 lietadiel, aby sa pokryli náklady na úpravy, ktoré v maximalistickej verzii žiadajú Rusi. Dokonca nie sú ochotní ani akceptovať cenu, snažia sa ju neustále tlačiť dolu.

Motory DV-2 sa používajú aj v českých lietadlách L-59. Pôvodne boli určené aj pre L-159, ale výrobca Aero Vodochody uprednostnil americké motory. Podľa pôvodného projektu mala Varšavská zmluva odoberať až 300 lietadiel ročne, na čo boli dimenzované kapacity aj v Považskej Bystrici. Po rozpade paktu spadli štátne objednávky na zlomok tejto hodnoty.

Vzťahy medzi Považskými strojárňami a Aerom boli napäté aj preto, lebo Aero dlhovalo strojárňam v roku 1996 viac ako 300 mil. Sk. Keďže základné imanie českej firmy kleslo na iba 1 mil. Sk, hrozilo, že firma skrachuje a pohľadávka sa stane nedobytná. Považské strojárne ju preto predali českej banke.

Výroba turbín sa nerozbehla

Podľa M. Hirjaka sa posledná séria motorov vyrobila v roku 1995. Preto PSLM na preklenutie nekonjunkturálneho obdobia vstúpili aj do projektov, ktoré nesúvisia s ich výrobným programom. Jednou z alternatív bola aj výroba turbín. "Turbíny sú biznis, ale pre toho, kto ich vie robiť," konštatuje M. Hirjak. Dôležité je zvládnutie nielen technológie, ale aj marketingu. Problémom je, že meno PSLM v tomto odvetví nič neznamená, preto je otázna aj ich predajnosť.

O turbíny sa zaujímala hlavne Juhoafrická republika, ktorá je najväčším svetovým spotrebiteľom turbín pre banské diela. Projekt spustenie výroby by však podľa M. Hirjaka stál 600 mil. Sk. Otázka bola, či zo špičkového motora budú vedieť PSLM vyrobiť aj špičkovú turbínu. V Považskej Bystrici sa nakoniec rozhodli, že výhodnejšie bude kupovať hotové turbíny a elektrogenerátory a po systémovej integrácii z nich získavať finálne výrobky.

Na dosiahnutie vyrovnaného hospodárenia je podľa M. Blaškoviča potrebné vo fabrike predať 30 až 50 motorov. Priebežná doba výroby jedného motora predstavuje 12 mesiacov, pri sériovej produkcii klesá. PSLM dnes zamestnávajú takmer 500 pracovníkov. V minulom roku spoločnosť zaznamenala prevádzkovú stratu vyše 20 mil. Sk. Konečný hospodársky výsledok, ktorý nechcel riaditeľ PSLM Ján Čičman bližšie špecifikovať, je po zarátaní finančných nákladov "podstatne horší".

V roku 1997 sa uskutočnila transformácia Považských strojární, a.s., Považská Bystrica. Po nej sa vytvorilo desať dcérskych spoločností. Napriek tomu, že štát ovládal v strojárňach prostredníctvom Slovenského plynárenského priemyslu, š.p., Bratislava a skupín okolo DMD Holdingu, a.s., Trenčín viac ako 40 % akcií, nepodarilo sa mu zabrániť prevodu majetku na dcérske spoločnosti. Tie, už očistené od záväzkov a nepotrebného majetku, kontroluje v súčasnosti HTC Holding, a.s., Bratislava.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Firmy v SR

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.