Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nitrianske rádio Hviezda FM sa odmlčalo

15.03.2000, 08:41 | BARBORA ŽIAČIKOVÁ

  • Tlačiť
  • 0

Druhého marca v skorých ranných hodinách vypli Slovenské telekomunikácie, a.s., Bratislava vysielanie súkromného nitrianskeho rádia Hviezda FM. Riaditeľ Rádiokomunikácií Ivan Čipka uvádza ako dôvod prerušenia vysielania nedodržanie podmienok obchodnej zmluvy a neúmerne vysoký dlh prevádzkovateľa Hviezdy FM za poskytované služby Slovenským telekomunikáciám. Riaditeľ rádia Miroslav Kovarčík však považuje vypnutie za politický akt a dlh len za zámienku. Na tlačovej konferencii uviedlo vedenie Rádia Nitra, s.r.o. - držiteľa licencie na vysielanie rádia Hviezda FM - aj mnohé ďalšie argumenty. Ich hodnovernosť však znižuje fakt, že podobný osud ako rádio Hviezda FM postihlo na Nový rok 2000 na tri dni aj D.C.A. Radio v Dubnici nad Váhom a od 10. februára do 10. marca bolo vypnuté aj komárňanské Radio Lokal FM.

Za rovnaké služby rozdielne tarify

"Na slovenskom mediálnom trhu pôsobí dominantný prevádzkovateľ šírenia rozhlasového signálu," tvrdí Roman Michelko, vedúci spravodajstva rádia Hviezda FM. "Navyše svoje monopolné postavenie zneužíva diktovaním cien, ktoré nie sú reálne. Pri rôznych médiách požaduje za rovnaké služby rozdielne tarify, čím neprípustne preferuje alebo znevýhodňuje účastníkov trhu."

Ako pre TREND uviedol I. Čipka, obchodné podmienky, ktoré sa odvíjajú od jednotkovej ceny za používanie vysielačov, sú pre všetky licenčné rádiá konštruované a zostavované rovnakým spôsobom. "Veď sami by sme boli proti sebe, keby sme niekoho zvýhodňovali. Ľudia z rádií sa navzájom medzi sebou poznajú, a prípadné rozdiely by rýchlo vyplávali na povrch. Iné platby vyplývajú z počtu a výkonu vysielačov. Vieme o finančných problémoch rádií, a preto sa snažíme hľadať riešenie v podobe reálnych splátkových kalendárov. No pokiaľ ani ten nie je plnený a rešpektovaný, musíme pristúpiť podľa definovaných obchodných podmienok k vypnutiu rádia," hovorí I. Čipka, obvinený vedením rádia Hviezda FM "z politickej poslušnosti". Na rozdiel od M. Kovarčíka (len nedávno zvoleného za predsedu Krajskej organizácie HZDS v Nitre) však I. Čipka nemá dôvod ako nestraník konzultovať vypnutie rádia.

Manipulovaná počúvanosť

Ročná prevádzka rádia Hviezda FM stojí podľa obchodného riaditeľa rádia Hviezda FM Vladimíra Kovarčíka 17 mil. Sk, pričom poplatky za šírenie signálu predstavujú 40 až 50 percent z celkových nákladov. "Rádio sa dostalo do koordinovanej ekonomickej blokády, keď predstavitelia podnikov so štátnou účasťou nesmeli inzerovať v našom médiu. To malo sekundárny dosah na problémy s uhrádzaním pohľadávok," tvrdí V. Kovarčík a súčasne pre TREND uvádza, že medzi ich najväčších reklamných partnerov patria malí a strední podnikatelia.

"Taktiež prieskumy počúvanosti nášho rádia boli dlhodobo nepriaznivo ovplyvňované s cieľom dostať nás do problémov," tvrdí M. Kovarčík. "Navyše prieskumy jednotlivých agentúr vykazovali značné rozdiely a výsledky mnohých z nich boli úplne nerealistické," uvádza V. Kovar-čík. "Ako jednofrekvenčné rádio sme mali počúvanosť od 2,1 do 2,9 percenta. Odkedy máme štyri vysielače, znížila sa počúvanosť len na jedno percento." Podľa Zuzany Mistríkovej z Asociácie nezávislých televíznych a rozhlasových staníc nie je pravidlom, že by počet vysielačov automaticky zvyšoval počúvanosť rozhlasovej stanice. Prieskum realizuje AISA/Median už od roku 1991 a doteraz jeho hodnovernosť nikto nenapadol. Práve naopak, je považovaný za bernú mincu na reklamnom trhu. "Vybojoval si miesto kvalitou a je oň profesijný záujem. Vedeniu Hviezdy FM bola metodika a realizácia prieskumu pred rokom v Mediane v Prahe a v AISA v Bratislave predvedená. Zároveň sme im ponúkli možnosť nahliadnuť do samého procesu kontroly výsledkov. Preto nás prekvapuje, že doteraz túto možnosť nevyužili a bez faktických dôvodov serióznosť prieskumu napádajú," hovorí Boris Pokojný, vedúci výskumu médií AISA.

Reklama za pol miliardy

"Rádiokomunikácie sú jednou z častí štátnej akciovej spoločnosti Slovenské telekomunikácie, ktorá je a ešte istý čas bude úplným monopolom v oblasti poskytovania služieb pevnej komunikácie. Napriek tomu táto spoločnosť len v roku 1999 vydala na reklamu 471 miliónov Sk. Je preto absurdné, ak spoločnosť, ktorá si môže dovoliť vynaložiť takmer 500 miliónov korún na reklamu, takýmto spôsobom postihuje dlžníka za približne dve percentá tejto sumy," tvrdí R. Michelko. Rádiokomunikácie však podľa I. Čipku priamo nevyužívajú reklamu Slovenských telekomunikácií, nedisponujú ani korunou na vlastné kampane, nezadávajú reklamu. O všetkých reklamných aktivitách rozhoduje výberovým konaním ústredie Slovenských telekomunikácií.

"Protestujeme proti nesprávnym informáciám, ktoré odzneli z vedenia rádia Hviezda FM. Suma 471 miliónov Sk podľa nich vynaložená na našu reklamu je nepravdivá a zavádzajúca," uvádza Gabriela Nemkyová, hovorkyňa Slovenských telekomunikácií, a.s. Pokiaľ by sme uvádzané číslo chceli porovnať podľa rebríčka Top 100 zadávateľov reklamy roku 1998, prvá v poradí - spoločnosť Procter Gamble - mala celkový obrat v médiách 381,7 milióna Sk, druhý Unilever 241,2 milióna Sk.

"Slovenské telekomunikácie sa v súčasnosti nachádzajú v konkurenčnom prostredí spolu s mobilnými operátormi. Je preto prirodzené, že každoročne vynaložia prostriedky na reklamu, aby oslovili svojich zákazníkov a predstavili im svoje nové služby a produkty. Sumy investované do reklamy sú však podstatne nižšie ako spomínaná suma," hovorí G. Nemkyová.

Mylná sa ukázala aj informácia v médiách, podľa ktorej v uplynulom roku rádio Hviezda FM nezaplatilo ani korunu správe Rádiokomunikácií. "V priebehu roka 1999 Rádiokomunikácie dostali zaplatenú platbu viac než 3,3 milióna Sk. To však bola platba ešte za rok 1997," spresňuje I. Čipka.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Reklama a médiá

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.