Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Rotácia pracovníkov

01.11.2000, 08:00 | MICHAL OHRABLO | Amrop Jenewein & Partners

  • Tlačiť
  • 0

Niektoré firmy využívajú v riadiacej práci rotáciu pracovníkov. Kedy je výhodné tento systém využiť a v ktorých firmách má zmysel?

Rotácia pracovníkov (job rotation) znamená spravidla organizačne prepracovaný systém pravidelného striedania skupiny pracovníkov na zadaných postoch v spoločnosti. Jej význam spočíva v obmene pracovných úloh pracovníkov, zmene pracovného prostredia, obmene tímov. Uplatňuje sa najmä vo výrobných organizáciách alebo v organizáciách, ktoré zamestnávajú čerstvých absolventov škôl bez pracovných skúseností. Job rotation môže byť uplatňovaný s rôznymi cieľmi.

Základným je job rotation ako prostriedok na spestrenie inak stereotypnej práce.

Tento postup sa využíva najmä pri monotónnych výrobných činnostiach. Pozitívnym efektom je vyššia motivácia pracovníkov na zotrvanie v spoločnosti, ako aj vyššia schopnosť koncentrácie na požadované pracovné výkony a tým aj vyššia celková kvalita a produktivita práce. Systém rotácie pozitívne ovplyvňuje i iniciatívu pracovníkov smerom k racionalizácii práce, pokiaľ je organizácia k takýmto iniciatívam otvorená, respektíve ich podporuje.

Popri nesporných pozitívach sa spoločnosti praktizujúce takýto systém stretávajú i s niektorými typickými problémami. Najčastejšie z nich sú nechuť zamestnancov učiť sa nové pracovné postupy a zvykať si na nové prostredie a pracovný tím, nechuť „požičiavať“ svoje pracovisko (stroje, zariadenia) iným zamestnancom či nevhodná štruktúra odmeňovania – kde niektoré pozície znamenajú pre zamestnanca jasnú finančnú stratu.

Ďalším cieľom je job rotation ako nástroj kariérového rozvoja. Bežnou praxou v niektorých typoch spoločností je príprava perspektívnych manažérov, prípadne i výkonných pracovníkov formou rotácie na vybratých pozíciách vo vybratých oddeleniach spoločnosti. Rotácia má dať pracovníkovi prehľad o náplniach činností, organizácii práce, vzťahoch a problémoch v oblastiach, ktoré by mal v budúcnosti riadiť. Pred niekoľkými desaťročiami išlo o veľmi preferovanú metódu výchovy riadiacich kádrov, bolo dokonca nemysliteľné, aby niekto zastával riadiacu pozíciu bez toho, aby sa vypracoval vo firme „od základov“. Moderný manažment stavia do popredia skôr univerzálne princípy uplatniteľné medzi manažérskymi postmi v rôznych organizáciách a dôraz sa presúva zo skúseností z rôznych pozícií v jednej firme na skúsenosti z manažérskych pozícií v rôznych firmách.

Rotácia sa preto dnes uplatňuje najviac u čerstvých absolventov univerzít, ktorým má jednak pomôcť v lepšej kariérovej orientácii tým, že im dá praktickú skúsenosť v rôznych oblastiach (napríklad marketingu, logistike, obchode) a jednak i firme dá možnosť odhaliť potenciál pracovníka na výkon činností na rôznych pozíciách.

Organizácie, ktoré chcú takýto systém uplatňovať, musia pripraviť príslušné procesy tak, aby neprišlo pri rotáciách k zbytočným výpadkom alebo poklesu produktivity. Okrem toho je tiež nevyhnutné ustavične pracovať na firemnej kultúre, ktorá job rotation podporuje. Ide preto obvykle o prvok značne zamestnávajúci oddelenia ľudských zdrojov, ktorý sa však vráti v menšej fluktuácii a zvyšovaní výkonnosti pracovníkov.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ako manažovať ľudské zdroje

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.