Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vstupné brány slovenského internetu

15.11.2000, 08:00 | Jozef Andacký | © 2000 News and Media Holding

1

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Téma

V septembri tohto roka vstúpil na trh slovenského internetu portál Centrum.sk - slovenská verzia tretieho najpopulárnejšieho portálu v ČR, ktorý investične podporujú americké fondy Intel Capital a Baring Communications Equity Emerging Europe. Prevádzkovateľom slovenského Centra je spoločnosť NetCentrum SK, s.r.o., Bratislava.

O niekoľko dní neskôr odštartoval portál Wanadoo.sk prevádzkovaný spoločnosťou GlobtelNet, a.s., Bratislava. Ide o spoločný podnik France Telecomu a bývalého spolumajiteľa Globtelu, a.s., Bratislava Ladislava Reháka.

Zatiaľ najnovším prírastkom je portál Markíza.sk. Za jeho prevádzkovateľom (www.markiza.sk, a.s., Bratislava) stoja slovenský mediálny magnát Pavol Rusko a majiteľ Corinexu, a.s., Bratislava Peter Sobotka.

Chystajú sa ďalší

Konkurenciu nových hráčov pocítia najmä dva tradičné portály. Historicky najstarším je Zoznam.sk, ktorý vznikol v roku 1998 na báze partnerstva s českou jednotkou Seznam.cz. Koncom júla tohto roka získala 49-percentný podiel v Zozname, s.r.o., Bratislava švédska spoločnosť Scandinavia On-line. Druhým tradičným portálom je SuperZoznam.sk Košičana Milana Igriniho.

Na Slovensko v krátkom čase podľa informácií Infotrendov príde aj druhý najnavštevovanejší český portál Atlas.cz, od októbra 1999 patriaci do skupiny Microsoft Network. Doménu www.atlas.sk má od júna tohto roka zaregistrovanú spoločnosť Epic Slovakia, s.r.o., Bratislava patriaca do rovnomennej investičnej skupiny so sídlom vo Viedni, ktorá je od apríla finančným investorom v pražskej a.s. Atlas.cz. V obchodnom registri už je zapísaná spoločnosť Atlas.sk, a.s., Bratislava. Predstavitelia pražského Atlasu sa však k expanzii na Slovensko zatiaľ oficiálne nevyjadrili.

Okrem "čistých" portálov sa o priazeň relatívne malej skupiny slovenských používateľov internetu a neveľmi početnej skupiny on-line inzerentov uchádzajú viaceré internetové mediálne domy. Tie okrem portálu prevádzkujú niekoľko monotematických websídiel. Napríklad Wedia, a.s., Bratislava (do mája tohto roka ako IPN, a.s., Bratislava) v súčasnosti prevádzkuje 15 serverov. Medzi najznámejšie patria hostingový server Home.sk, poštový Mail.sk, diskusný Forum.sk a websídla ako Archiv.sk či Gurmania.sk. Košický Point Publishing, a.s., je medzi slovenskými surfermi známy servermi Lupa.sk, Mobil.sk alebo Music.sk.

Portály vedú po celom svete

Portály - vstupné brány do internetu - patria medzi najnavštevovanejšie internetové sídla všade vo svete a zvyčajne vedú aj v objeme on--line reklamy. Ich pôvodnou úlohou bolo pomôcť používateľom internetu zorientovať sa v rastúcom počte WWW stránok a poskytnúť im štartovací bod k ďalšiemu internetovému obsahu. Postupne pribúdali doplnkové služby, čím sa vyprofilovala súčasná podoba moderného portálu: ten je zároveň vyhľadávačom aj miestom na zábavu, informačným zdrojom aj komunikačným centrom a neraz aj elektronickým obchodom.

Byť prvý na trhu znamená vždy konkurenčnú výhodu, ale pre Zoznam to podľa riaditeľa Lukáša Alnera predstavovalo aj príťaž: "Konkurencia, ktorá prišla po nás, mohla veľa vecí porovnať a buď ich okopírovať alebo naopak urobiť úplne inak, poučiac sa na našich chybách." Výhodou Zoznamu vyplývajúcou z niekoľkoročného pôsobenia v slovenskom internete je podľa neho znalosť trhu a silná značka.

Známou značkou sa však môžu pochváliť aj niektorí nováčikovia na trhu - napríklad Markíza.sk, hoci na trh prišla iba minulý mesiac. Riaditeľ spoločnosti www.markiza.sk Tomáš Szalay zaraďuje práve značku Markíza k najdôležitejším konkurenčným výhodám nového portálu.

Každý chce mať

jedinečné služby

Zoznam, SuperZoznam a Centrum zvolili pri tvorbe portálu stratégiu poskytnúť obsah bez zbytočných grafických prvkov, aby bol prenos dát čo najrýchlejší. Odlišnú filozofiu vyznávajú tvorcovia portálov Markíza a Wanadoo, kde sa väčší dôraz kladie na formu, akou sa informácie poskytujú, čo môže negatívne ovplyvniť rýchlosť prenosu. "Zrejme až čas ukáže, ktorý z prístupov je pre používateľa prijateľnejší," uvažuje L. Alner.

Odlišný môže byť aj spôsob vyhľadávania informácií, hoci v súčasnosti by už malo všetkých päť portálov poskytovať fulltextové vyhľadávanie. Zoznam v čase redakčnej uzávierky disponoval len katalógovým vyhľadávaním, ale podľa slov L. Alnera by malo dôjsť k spusteniu fulltextového vyhľadávania postaveného na švédskej technológií FAST v novembri.

Každý portál sa snaží ponúknuť návštevníkom jedinečnú službu, aby sa odlíšil od konkurencie. SuperZoznam poukazuje na silný spravodajský monitoring, rozsiahle možnosti personalizácie bez potreby registrácie a komunikačný softvér okamžitých správ SuperZoznam Communicator vyvíjaný v spolupráci s americkou firmou Odigo (obdoba ICQ). Markíza disponuje vlastným tímom spravodajských redaktorov a má obsiahlu kultúrnu rubriku. Centrum má katalóg WAP stránok, Wanadoo webový diár s notifikáciou na blížiaci sa termín na mobilný telefón formou SMS. Centrum, Zoznam i Wanadoo poskytujú návštevníkom aj integrovanú e-mailovú službu - Wanadoo aj s SMS notifikáciou na došlú poštu.

Vernostný faktor

Jedinečné služby sú najlepšou konkurenčnou zbraňou v boji o návštevnosť portálu. Je pritom nevyhnutné, aby bol obsah neustále aktualizovaný a zlepšovaný. "Na Slovensku je problém, že v porovnaní so zahraničím si veľmi nemôžete vyberať partnera na poskytovanie obsahu," zamýšľa sa výkonný manažér GlobtelNetu Adrian Vargic a dodáva: "Väčšinou sú v hre jeden alebo dva subjekty, prípadne vlastné zdroje."

Existujú však aj ďalšie možnosti. Centrum.sk prišlo s vernostným programom Bonus, ktorý spočíva v tom, že používateľ za každú zobrazenú stránku získava jeden kredit. Za tieto virtuálne peniaze môže potom získať napríklad dodatočný diskový priestor k e-mailovej schránke, rôzne zľavy a výhry.

"Myslím si, že používateľ od kvalitného portálu očakáva istú funkcionalitu, a ak je tá splnená, má možnosť personalizácie, teda nastavenia vlastného prostredia, čo mu uľahčuje a sprehľadňuje prístup k informáciám. Ak si vytvorí prostredie, ktoré je pre neho príjemné a prehľadné, nemá dôvod ho ďalej nepoužívať," domnieva sa L. Alner.

Aj podľa T. Szalaya je správanie používateľov internetu do značnej miery podmienené vernostným faktorom: "Ľudia majú svoj obľúbený portál a prednostne chodia práve tam. Toto budeme musieť [pri nástupe nového portálu] zlomiť."

Návštevnosť treba speňažiť

Návštevnosť nie je všetko. Dôležité je vedieť ju speňažiť, čo sa etablovaným portálom podľa vlastných vyjadrení zatiaľ darí. "To znamená, že návštevnosť dokážeme aj reálne predať a postupne sa dostávame do pozitívnych čísel," tvrdí L. Alner. Podľa neho bude novej konkurencii ešte dlho trvať, kým sa dostane do podobného štádia.

Na objem inzercie sa nesťažuje ani SuperZoznam. "V každom prípade sme asi jediní, čo sa môžu pochváliť vypredanou polovicou hlavnej stránky a všetkých stránok týkajúcich sa počítačov a informačných technológií na dva roky dopredu. Objednávka je od Slovenských telekomunikácií [ST], a.s., Bratislava, ktoré po mesiacoch skúšania dospeli k názoru, že najvýhodnejšia inzercia je práve u nás," tvrdí M. Igrini.

Objem inzercie v slovenskom internete sa v súčasnosti odhaduje na 10 až 15 mil. Sk ročne. Zainteresovaní sa zhodujú, že inzercia bude rásť, tempo však bude závisieť od viacerých faktorov - konkurencie poskytovateľov internetu, tlaku na zníženie cien za telekomunikačné poplatky, nástupu alternatívnych technológií pripojenia, elektronického podpisu a následného rastu využitia on-line bankovníctva a elektronického obchodovania.

"Mnohé firmy si ešte neuvedomujú, že inzerovať v internete je omnoho efektívnejšie ako v klasických médiách," vysvetľuje riaditeľ NetCentra SK Jaroslav Eliáš a dodáva: "Internetová populácia je vzhľadom na dnešnú relatívne malú penetráciu pre zadávateľa reklamy už vopred filtrovanou cieľovou skupinou." Podľa riaditeľa Wedie Martina Liptáka väčšina reklamných agentúr na budúci rok avizovala "značné investície do reklamy v internete". Reálny nárast však očakáva až v roku 2003, po skončení monopolu ST.

Ďalšie zdroje príjmov

Inzercia predstavuje pre prevádzkovateľa portálu zatiaľ jediný relevantný zdroj príjmov. Ďalšie síce teoreticky existujú, v súčasných podmienkach z nich však reálne nemožno takmer nič vyťažiť.

Markíza chce využiť výhody vyplývajúce z reťazca médií blízkych TV Markíza - Rádia Koliba a denníka Národná obroda - a ponúkať klientom komplexné reklamné balíky. T. Szalay vkladá nádej aj do prepojenia so svetom mobilnej komunikácie a elektronickým obchodom.

Podľa J. Eliáša môžu portály profitovať aj z provízií za to, že na stránky on-line obchodníkov nasmerujú svojich návštevníkov. Nemusí ísť pritom len o kliknutie na reklamný odkaz. Centrum môže využiť vernostný systém Bonus, pomocou ktorého používateľ získa zľavu na vybrané produkty cestovnej kancelárie.

Ďalším potenciálnym zdrojom príjmov sú platené informačné služby. "Dnes je v slovenskom internete takmer všetko zadarmo, ale viem si predstaviť, že v krátkom čase sa prevádzkovatelia pustia aj do sofistikovanejších a platených služieb," domnieva sa A. Vargic.

Existuje aj možnosť, že sa prevádzkovatelia websídiel pustia do tvorby webstránok a vývoja aplikácií na objednávku. Takýmto spôsobom sa živí Point Publishing.

Ekonomicky prežijú

len najsilnejší

Ak by bola sama existencia portálu považovaná za prežitie, môže uspieť aj niekoľko desiatok projektov. "Podľa mňa je však úspech na slovenskom trhu byť minimálne v prvej trojke a navyše byť ziskový. V konečnom dôsledku používateľ rozhodne, kto prežije a kto nie, ale domnievam sa, že viac ako traja to nebudú," hovorí L. Alner.

Menej optimistický je M. Igrini: "Dlhodobo môže prežiť kvantum portálov, ak však majú byť ziskové, viac ako tri to určite nebudú. Skôr dva." Pritom treba myslieť aj na portály, ktoré na Slovensko ešte len prídu.

Podľa T. Szalaya po čase príde ku konsolidácii portálov: "Časť zanikne a časť sa začne medzi sebou spájať. Nakoniec tu zostane iba niekoľko portálov, nebude ich viac ako päť."

J. Eliáš prirovnáva portál k hypermarketu - v oboch prípadoch ide o univerzálne miesto, ktoré vytvára trhový priestor. Z toho dôvodu podľa neho na Slovensku prežijú maximálne štyri portály. Zavádzanie nových služieb, ktoré budú predstavovať konkurenčnú výhodu, bude totiž čoraz nákladnejšie.

Wedia alebo Point Publishing sú v relatívne odlišnej situácii - prevádzkujú skupinu serverov vrátane štartovacieho portálu. "Obavy nemáme, naše miesto je jasne vyprofilované, máme už vybudovanú stálu klientelu a obdobnú škálu serverov na Slovensku zatiaľ nikto iný neprevádzkuje," tvrdí M. Lipták. "V súčasnosti budujeme špecializované servery pre užšie okruhy ľudí s určitými záujmami tak, aby sme pokryli čo najširšie spektrum používateľov."

Podľa M. Liptáka bude na dlhodobé prežitie portálu najdôležitejšia mediálna (neinternetová) podpora. V tom má výhodu Markíza, pretože na ňu upozorňuje televízna obrazovka každý deň po večerných správach. Alebo aj Funserver.sk, ktorý síce nie je tradičným portálom, ale vďaka majetkovej účasti Fun Rádia sa na nedostatok publicity nemôže sťažovať. Na Wanadoo zase môže upozorňovať sesterský Globtel na faktúrach alebo formou SMS správ. Portál pritom nie je primárnou činnosťou GlobtelNetu, ktorý chce v budúcom roku rozbehnúť poskytovanie pripojenia do internetu.

Takže: stávky sú uzavreté, roztočte ruletu!



l Katalógový vyhľadávač prehľadáva databázu odkazov podľa kľúčových slov

k zaradeným linkám. Vyžiadané linky zaraďuje administrátor katalógu.

l Fulltextový vyhľadávač prehľadáva databázu odkazov podľa celých textov

stránok a podľa štatistického výskytu vyhľadávaného výrazu zoraďuje nájdené odkazy. Linky je možné zaraďovať ručne, ale je pravidlom, že robot daného

vyhľadávača prechádza WWW stránky

a indexuje ich textový obsah do svojej databázy.


  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.