Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Životné poistenie expanduje už piaty rok po sebe

04.10.2000, 08:00 | Pavol Suďa | © 2000 News and Media Holding

1

  • Tlačiť
  • 0

Nástup Kontinuity

Subjekty ponúkajúce životné poistenie možno podľa veľkosti trhových podielov rozdeliť na štyri kategórie. Prvú predstavuje naďalej dominantná Slovenská poisťovňa. Tá na útok zahraničných životných poisťovní Amslico a NN (tvoria druhú skupinu) zareagovala koncom leta uvedením nových produktov životného poistenia. Tretiu skupinu, ktorú vedie SŽP Kontinuita, tvoria poisťovne s trhovým podielom od troch do 5,4 percenta. Zo zvyšných subjektov ani jeden nedosahuje dvojpercentný podiel na predpísanom poistnom v životnom poistení.

Jeho celková výška v prvom polroku 2000 vzrástla medziročne o viac ako tretinu na 5,2 mld. Sk. Odvetvie tak pokračuje v impozantnej dynamike, ktorú nasadilo v roku 1996, keď na trh vstúpili práve Amslico a NN. Za tými stoja renomované medzinárodné finančné zoskupenia AIG, respektíve ING Group. Za SŽP - Kontinuita figuruje nerozlučná dvojica 1. Dôchodková a 1. Garantovaná. Akcionári, ktorí túto skupinu kontrolujú, sú verejne neznámi.

SŽP - Kontinuita bola koncom roka 1998 vo štvrtej skupine. Na čelo tretej sa za rok a pol prepracovala najmä vďaka tomu, že začala dlhopis Fondu národného majetku prijímať ako formu platby poistného za životné poistenie. Za prvých šesť mesiacov tohto roka zvýšila trhový podiel o dva percentné body na 5,4 percenta.

Traja rovní

Trocha jednotvárne súťaženie dvoch zahraničných životných poisťovní za chrbtom Slovenskej poisťovne narušil vývoj obchodnej produkcie v prvom polroku 2000. Tá predstavuje hodnotu ročného poistného, ktoré zaplatia klienti, ktorí uzatvorili životnú poistku v sledovanom období. V tomto ukazovateli má už navrch NN. Ak by sa tejto poisťovni podarilo udržať doterajšiu dynamiku obchodnej produkcie, o rok či o dva môže byť trhovou dvojkou práve ona.

Nový generálny riaditeľ NN Ewout Steenbergen predpokladá, že "v blízkej budúcnosti budeme mať na trhu tri poisťovne, z ktorých každá bude mať podiel na predpísanom poistnom v životnom poistení okolo 20 percent". Túto úroveň v prvom polroku takmer dosiahlo Amslico, ktorého trhový podiel presiahol 19 percent.

Aby sa splnila vízia o trojici rovných, museli by sa do ešte stále vysokého trhového podielu Slovenskej poisťovne pustiť ďalšie subjekty - a to predovšetkým Allianz, Kooperativa a Ergo, za ktorými sú dostatočne silné materské spoločnosti.

Dosiaľ rozhodovali o napredovaní v životnom poistení odlišné priority jednotlivých poisťovní. Univerzálni poisťovatelia, ktorých cieľom nebola špecializácia výlučne na poisťovanie života, sa koncentrovali najmä na havarijné poistenie. Upevnenie pozície v tomto poistnom druhu by im totiž malo zabezpečiť približne rovnaký podiel na trhu tzv. povinne zmluvného poistenia zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla, ktoré vznikne demonopolizáciou zákonného poistenia.

Viaceré poisťovne, hlavne z tretej skupiny, sa priveľmi sústredili na tento cieľ, pričom zanedbali obrovský potenciál v životnom poistení. Začínajú to však doháňať. Na trhu preto bude čoskoro rozhodovať hlavne kvalita predajcov, komunikácia s klientmi, výška zhodnotenia poistných príspevkov, ale i transparentnosť akcio- nárskej štruktúry. Zanedbanie ktoréhokoľvek z týchto faktorov môže viesť k zaostávaniu za konkurenciou.

Rozhodujú detaily

Konkurencia na slovenskom trhu sa dostala do takého bodu, kde už nerozhoduje iba marketingová prezentácia, ale tiež detaily produktu. Tie si dosiaľ klienti všímali sporadicky, čo šikovní obchodní zástupcovia dokázali využiť predávaním životnej poistky práve na základe detailne prepracovaného komplexného portfólia pripoistení a doplnkových služieb.

Pri uzatváraní poistky už upozorňujú na tzv. karenčnú dobu. Je to obdobie v úvode poistného vzťahu, počas ktorého klient platí poistné, ale poisťovateľ mu neposkytuje poistnú ochranu. Týka sa to najmä poistenia civilizačných chorôb, ale aj samovraždy v prípade klasickej životnej poistky.

Niektorí obchodní zástupcovia zvyknú pri presviedčaní budúceho klienta zavádzať, keď pri výpočte možného zhodnotenia používajú nereálne vysokú úrokovú sadzbu. Pri dlhodobom kapitálovom poistení, ktorým sa kryje najmä dožitie poistenca, tak môže výsledná suma narásť do astronomických čísel.

Pri striedmych kalkuláciách sa zvykne používať ročné úročenie dva percentné body nad úroveň inflácie. Tento úzus sa využíva vo vyspelých krajinách, kde sa miera inflácie pohybuje na jednocifernej úrovni. Neplatí však, že s narastajúcimi spotrebiteľskými cenami stúpa i možné zhodnotenie. Môžu sa vyskytnúť roky, keď reálne zúročenie bude záporné. V takom prípade finančné inštitúcie iba zmierňujú negatívny vplyv inflácie na kúpnu silu peňazí.

Poisťovne bežne umožňujú klientom každoročne prehodnotiť výšku poistného, ktoré si môžu upraviť o priemernú úroveň inflácie tak, aby si zachovali kúpnu hodnotu budúcich poistných plnení. Zväčša ide o automatickú službu podobne ako v prípade obnovovania platobných kariet v bankách.

Produkty v jednotlivých poisťovniach majú často rovnaký názov, ale rozličnú cenu. Niekedy môže nižšie poistné odzrkadľovať nižšiu nákladovosť tej-ktorej poisťovne. Zväčša však ide o vylúčenie niektorých rizík, ktoré lacnejšia poistka nekryje. Obchodní zástupcovia niekedy "pozabudnú" klientovi vysvetliť, čo všetko budúce poistenie nezabezpečuje.

Nie každý sa v často zložitej terminológii životného poistenia vyzná. Mnohým sa zasa nechce študovať rozsiahle poistné podmienky. Netreba sa však orientovať iba podľa reklamných spotov. Jedným z dobrých receptov je osloviť viacerých obchodných zástupcov a konfrontovať ich tvrdenia. Zavážia tiež referencie známych.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Samostatné sekcie/financie

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.