Najcennejšiu značku Európy má s hodnotou 31,7 miliardy eur francúzsky výrobca a predajca luxusného tovaru LVMH Group (Louis Vuitton Moët Hennessy). Hodnota značky vzrástla v tomto roku medziročne o 14,7 percenta a po vlaňajšom poklese sa vrátila na úroveň roku 2009 a obhájila tiež minuloročné prvenstvo. Vyplýva to zo štúdie eurobrand 2011, ktorú zverejnil Európsky inštitút na výskum značiek (EBI). Štúdie, ktorá skúmala hodnotu značiek, sa zúčastnilo viac ako tritisíc európskych brandov z dvadsiatich štyroch krajín a šestnástich segmentov. Ich hodnota bola porovnávaná so značkami v Amerike a Ázii. Základom určovania hodnoty značky je rozdiel medzi tržbami, ktoré značka prináša, a nákladmi, ktoré treba na jej udržiavanie vyvinúť.
Druhú najcennejšiu značku v Európe vlastní britský mobilný operátor Vodafone (28,5 mld. eur) a tretiu belgický pivovarnícky kolos InBev (25,5 mld. eur). Najhodnotnejšou európskou značkou bývala dlhé roky Nokia. Vlani bola ešte na druhej priečke, tento rok sa prepadla až na štrnáste miesto. V prvej desiatke sú okrem Louis Vuitton štyri firmy, ktoré vyrábajú spotrebný tovar, tri telekomunikačné, jedna automobilová a chemická spoločnosť.
Kým Európa je kontinentom spotrebného tovaru, Severná Amerika je silná v informačných technológiách a Ázia vo finančných službách. Európa má dvakrát toľko značiek čo Severná Amerika, ale americké značky majú zase dvakrát väčšiu hodnotu ako európske, konštatuje štúdia. „Hodnota desiatich najcennejších európskych značiek sa zvýšila o 11,6 percenta. Najviac, takmer o 30 percent, vzrástla hodnota značky Nestlé, nasledovaná značkami BASF (17,6 %) a Daimler (15,4 %),“ zhrnul hlavné výsledky eurobrandu 2011 riaditeľ EBI Gerhard Hrebicek. Medzi štyri najviac rastúce segmenty v Európe patrí spotrebný tovar, finančné služby, telekomunikácie a maloobchod. Značkové firmy majú podľa prieskumu najväčší vplyv na miestne ekonomiky z hľadiska pomeru hodnoty značky k HDP.
Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU
už od 94 centov / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
- Obmedzenie reklamy na TREND.sk
Prihláste sa.
Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €
Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.