Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Muž, ktorý vzkriesil Kofolu

18.05.2013, 13:15 | Ivan Haluza | © 2013 News and Media Holding

„Stagnácia nemôže trvať navždy, raz opäť príde rast,“ tvrdí „Čechoslovák“ Jannis Samaras

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Rozhovor

Oveľa viac energie ako do reštrikcií dávame do hľadania nových príležitostí. To tvrdí šéf Kofoly ČeskoSlovensko Jannis Samaras. Kríza a stagnácia trhov vraj biznis jeho firmy nezastavili. Tá naďalej zvyšuje trhové podiely a na Slovensku sa dotiahla na Coca-Colu. Krízu porážajú vývojom nových produktov a skupovaním perspektívnych konkurentov. J. Samaras, človek, ktorý sa dlho vyhýbal publicite, začína byť aktívnejší aj na verejnosti. Zapája sa do boja s korupciou.

Kofola v marketingu už dlho ťaží z úspešnej histórie značky ešte z čias Československa. Len vlani ste sa premenovali na Kofolu ČeskoSlovensko. Nie je to zvláštne, že práve firma Čecha s gréckymi koreňmi asi najviac využíva bývalé spojenie oboch štátov?

Kofola je československý produkt, náš produkt je niečo, čo prirodzene Čechov a Slovákov spájalo už dávno. V oboch krajinách máme jediný tím –československý, sídliaci prevažne v Ostrave.

Ako ovplyvnila kríza pozície Kofoly na jej kľúčových trhoch?

Aká kríza? V biznise síce máme zložitejšie roky, ale kríza je silné slovo. V našom biznise s nápojmi nenastali žiadne také závažné poklesy ako trebárs v stavebníctve. V nealkoholických nápojoch panuje len stagnácia, najviac tak mierny pokles. Navyše my sme tieto zložitejšie roky dokázali využiť ešte na mierne zvýšenie našich trhových podielov.

Vaše konsolidované ročné tržby z predkrízovej úrovne 400 miliónov eur však poklesli na zhruba 250 miliónov eur, firma ide objemovo dole.

Nie, objemy si udržiavame a na Slovensku sme sa dokonca dokázali dotiahnuť už aj na Coca-Colu a dnes sme tu vyrovnanými lídrami. Naše účtovné poklesy tržieb sú len výsledkom toho, že v posledných rokoch sa česká koruna i poľský zlotý voči euru oslabili. A do našich konsolidovaných tržieb nezapočítavame ani tržby v Rusku, keďže tam máme len trhový podiel pár percent. A ešte naše konsolidované tržby znížilo aj to, že sme si do nich prestali započítavať platby za reklamné letáky i zalistovacie poplatky obchodných reťazcov. Sú to platby, ktoré si reťazce dodatočne strhávajú z našich tržieb za dodaný tovar, a tak sme si to takto zreálnili.

Stane sa Kofola najväčším výrobcom nápojov v strednej a východnej Európe?

Sledujeme si, samozrejme, trhové pozície, ideme s nimi mierne hore, ale snaží sa aj konkurencia. Aj Coca-Cola je aktívna. Najdôležitejšie pre nás však tak či tak je, ako hospodárime a čo si o nás myslia spotrebitelia. Vlani sme náš prevádzkový zisk zvýšili o milión eur na skoro trinásť a pol milióna eur.

Ktoré sú kľúčové faktory, že Kofola dokáže na trhoch rásť aj v čase krízy?

Neustále firmy zefektívňujeme bez ohľadu na úspechy. A dnes robíme tie isté objemy ako pred krízou s menej ľuďmi. Ale hore nás už dlhodobo posúvajú hlavne inovácie - nové príchute i nové produkty. Oveľa viac energie ako do reštrikcií dávame práve do hľadania ciest, ako na tom zmenšujúcom sa trhu nájsť nové príležitosti.

Zdroj: Foto - Maňo Štrauch

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Rozhovor

Súvisiace články

Kofola je ďalší príbeh z garáže

Kostas Samaras chcel dovážať ovocie a zeleninu. Dnes jeho firma konkuruje Coca-Cole

Kolosálny nápad za miliardu

Odmena pre známu?

Dane a odvody z kapitálových príjmov

Ako zničiť bitcoin

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.