Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako vábi Amerika slovenských investorov

09.06.2013, 10:00 | Dominik Orfánus | © 2013 News and Media Holding

Aaron S. Brickman tvrdí, že šancu presadiť sa v USA majú nielen IT firmy, ale aj výrobné spoločnosti

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika

Rozhovor

Slovensko by mohlo byť jedným z priamych zahraničných investorov v Spojených štátoch amerických. Opačné garde, na aké by mohli byť svetové kapitálové toky zvyknuté. O dôvodoch, prečo by sa USA mohli stať významnou destináciou priamych zahraničných investícií, sa TREND rozprával s riaditeľom agentúry pre podporu investícií SelectUSA Aaronom S. Brickmanom.

Keď sa zamyslíme nad tým, pre aké slovenské firmy je americký trh zaujímavý, vychádza nám IT sektor.

Na Slovensku máte diverzifikované hospodárstvo. IT sektor je jednoznačne veľmi silný. Ak sa pozrieme na už fungujúce spoločnosti v USA, tak sú to predovšetkým Sygic, Eset a ďalšie firmy so sofistikovanými produktmi a softvérmi.

Vzhľadom na cieľ vašej agentúry SelectUSA – vytvoriť čo najviac pracovných miest – by však zrejme nemalo ísť o odvetvia s takou vysokou pridanou hodnotou na zamestnanca.

Snažíme sa byť atraktívni pre výrobný sektor. Tretina všetkých pracovných pozícií, ktoré plynú z priamych zahraničných investícií, je z výrobného sektora. Máme 5,3 milióna zamestnancov len z priamych zahraničných investícií. Prispel k tomu aj fakt, že sa americké priemyselné firmy chcú vracať späť do USA. Stúpa nám konkurencieschopnosť a firmy vidia, že sa im oplatí v USA investovať.

Prečo je to tak?

Je to aj vďaka viditeľne nižším nákladom na energie, ktoré neustále klesajú. Už teraz je známe, že v rokoch 2017 – 2018 má byť Amerika číslo jeden v produkcii plynu, v ťažbe ropy v roku 2019. Budeme produkovať viac ako Rusko či Saudská Arábia. Nielenže je tu obrovský domáci trh s rastúcou populáciou, ale dá sa využiť aj exportná politika, ktorá vďaka dohodám o voľnom obchode znamená, že podnikatelia majú prístup na dvakrát taký veľký trh – viac ako sedemsto miliónov konzumentov.

Na druhej strane však máte v priemere jedny z najvyšších mzdových nákladov.

Nemôžem súhlasiť, že máme najväčšie náklady na mzdy, pracovné prostredie je konkurencieschopné. USA sú kontinentálna krajina, čiže v rámci regiónov a štátov sa náklady na mzdy môžu veľmi líšiť. V niektorých mestách môžu byť vyššie náklady na mzdy, ale zasa sú aj miesta, kde sú tieto náklady nepomerne nižšie. A práve tieto miesta môžu byť atraktívne pre firmy s vysokými mzdovými nákladmi.

Z príkladov práce agentúry na vašej webstránke sme si všimli, že mnohé investície sú také, ktoré by sa tak či tak uskutočnili – ako napríklad tridsiaty ôsmy obchodný dom IKEA v USA. Ako meriate prácu a úspech agentúry?

Neustále pracujeme na vytvorení prostredia, ktoré je atraktívne pre investorov z celého sveta. Nejde len o nové investície. V súčasnosti až sedemdesiat percent z priamych zahraničných investícií pochádza od existujúcich investorov. Na tomto čísle možno vidieť, že investori sú s prostredím spokojní. IKEA musela tiež niekde v Amerike začať, to je pravda. Nemyslím si však, že by firma investovala tak či tak. Pokiaľ neponúknete prostredie, kde môžu spoločnosti prosperovať, a to nielen pred investíciou, ale aj po nej, takzvané aftercare, potom tam firmy vôbec nepôjdu, prípadne nezostanú. Kapitál ide vždy tam, kde sa oň dobre starajú.

Zdroj: Foto - Maňo Štrauch

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Rozhovor

Súvisiace články

Skúsil podnikať bez peňazí

Skúsil podnikať bez peňazí

Miroslav Forgáč obhájil životaschopnosť svojich vŕb u patróna odvrhnutých Mariána Kuffu

Nezdaníš sponzora svojho

TREND test Škoda Octavia 2,0 TDI CR Business

Ustanovizne, ktoré zlyhali

Huawei Ascend D2: Vlajková loď čínskeho draka

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.