Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tender šitý na mieru J&T

12.07.2013, 05:30 | Dušan Karolyi | Dominik Orfánus | © 2013 News and Media Holding

Košice nakupujú autobusy za 28 miliónov eur, favoritom súťaže je firma z portfólia finančnej skupiny

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika

Ekonomika

Stodvadsaťsedem autobusov, 28 miliónov eur a jeden vopred určený víťaz. Tak by sa v číslach dal zhrnúť najväčší tender na autobusy v histórii mesta Košice. Tender, ktorý práve prebieha, „našil“ dopravný podnik spolu so známou firmou Pro-Tender jasne na výrobcu autobusov SOR Libchavy z portfólia J&T.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa chystá na nákup autobusov od minulého roka. Predseda predstavenstva Zdeněk Schraml hovorí, že podnik zanedbával obnovu vozidlového parku viac než desať rokov: „Boríme sa s vysokými prevádzkovými nákladmi, pretože máme zastarané dopravné prostriedky. Problémom je tiež vysoký počet zamestnancov. Pred nami je brutálna obnova vozidlového parku – autobusového aj električkového.“

Dopravný podnik sa tak pustil do tendra nevídaných rozmerov. Naraz chce kúpiť 127 autobusov, čo sú asi dve tretiny celkového počtu. Výrobca ich má dodať v najbližších dvoch rokoch. Aj na stredoeurópske pomery ide o mamutí tender. Ale je okolo neho neslýchané ticho.

Obstarávanie autobusov pre DPMK realizuje firma Pro-Tender, ktorá patrí Petrovi Hložnému, spolužiakovi primátora Košíc Richarda Rašiho zo Smeru. Keďže je vo viacerých parametroch detailne nastavené pre českého výrobcu SOR, je ťažké vôbec hovoriť o súťaži a prakticky nemožné, aby ju vyhral niekto iný. „My nemáme kapacity, aby sme takú veľkú súťaž vedeli kvalitne pripraviť,“ obhajuje zainteresovanie Pro-Tendru generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák.

Náhodička

Z. Schraml tvrdí, že od začiatku pripravovali tender a podmienky tak, aby sa do súťaže mohli prihlásiť viacerí výrobcovia autobusov. J. Hrehorčák spresnil, že očakáva minimálne „troch-štyroch“. Technické parametre, ktoré dodal Pro-Tendru DPMK, však hovoria o niečom inom.

Najväčším chytákom je podmienka, že štyri druhy autobusov (kĺbový, klasický, midibus a elektrobus) majú byť od jedného výrobcu. Z relevantných výrobcov táto podmienka „púšťa“ do súťaže iba dvoch – SOR a Solaris. Niektoré technické parametre však eliminujú aj Solaris, no Ľubomír Melichar, riaditeľ Solaris Slovakia, sa v tejto fáze súťaže nechcel k ničomu vyjadrovať. Obchodný riaditeľ firmy SOR Libchavy na Slovensku Filip Murgaš odkázal s otázkami o tendri na českú centrálu. Konateľ firmy Jaroslav Trnka si čas na telefonický rozhovor nenašiel, odkázal na e-mailovú poštu, ale do uzávierky TRENDU na otázky neodpovedal.

Ostatní výrobcovia potvrdili, že kritériá nemajú šancu splniť. „Videl som tie podmienky tendra a môžem povedať, že do súťaže nejdeme. Nespĺňame už podmienku elektrobusov, sériovo ich zatiaľ neponúkame,“ hovorí predajca autobusov Man Juraj Halász zo slovenského zastúpenia tejto nemeckej firmy. „Nebudeme sa zúčastňovať na súťaži, nemáme potrebnú skladbu autobusov a navyše by sme ich termínovo nestíhali dodávať. Napadať súťaž neplánujeme,“ vyjadril sa obchodný riaditeľ Iveco Bus (značka Irisbus) pre Česko a Slovensko Jan Kimla. Podobne reagoval aj Mercedes-Benz.

Autobusy v Košiciach už dosluhujú, dopravný podnik obstaráva nové

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Ekonomika

Súvisiace články

Panelstory úplne inak

Panelstory úplne inak

Architekti GutGut ukazujú, ako sa dá pracovať s panelákovým dedičstvom 7

Fico ohlásil kandidatúru

S Gorilou za pätami

Ani Tom Nicholson

TREND test Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Titanium

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.