Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition

26.01.2013, 07:00 | Jozef Prosnan | © 2013 News and Media Holding

Malý štvorvalec zaujal kultivovaným chodom vo voľnobehu, mäkkým prechodom do otáčok a potom pružnosťou

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Automobily

Tagy

Škoda

Významné európske automobilky v čoraz väčšom počte zaraďujú do svojej ponuky tzv. ľudový automobil. Inak povedané – vysokú úžitkovú hodnotu za rozumnú cenu. Taká je vôľa čoraz tesnejšieho trhu. Mladoboleslavská automobilka tomuto trendu rozumie. V rámci svojej aktuálnej modelovej ofenzívy vyvinula kompaktný liftback Škoda Rapid.

V portfóliu okrídleného šípu zaujíma pozíciu medzi aktuálnou Fabiou a prichádzajúcou novou Octaviou. Svetovú premiéru absolvoval na jeseň v Paríži a ešte pred záverom roka ho importér uviedol na tunajší trh. Derivát, ktorý sme vyskúšali, využíva služby malého benzínového štvorvalca a strednú úroveň štandardnej výbavy. Žiaden low cost, aktuálne zákazníka vyjde na 13 730 eur.

Príliš známy rukopis

Tvorcovia Rapidu občas kvetnato hovoria o novom dizajnovom jazyku, ale pri pohľade naň sa do povedomia vkráda pocit, že toto tu už bolo. Ak si odmyslíme originálne kontúry masky chladiča, vybaví sa známy obraz Octavie. Rapid, samozrejme, vyznieva subtílnejšie, štíhlejšie a jednoduchšie. Ale od nového typového radu náročnejší pozorovateľ očakáva viac ako len rozdiely v detailoch.

Ale komu sa Octavia páči (nám áno), nezlomí palicu ani nad Rapidom. Taký trochu nenápadný sympaťák. Jeho fotogenickosť umocňujú tónované sklá a predné hmlovky, ktoré sa dodávajú od úrovne Ambition. Efektné sú aj hliníkové šestnásťpalcové disky kolies. K najnižšej aj k testovanej strednej úrovni štandardnej výbavy však patria len plechové pätnástky. Ak si prajete práve takéto efektnejšie obutie, doplatíte 702 eur.

Bez vážnejších výhrad

Spoza volantu sa pocity z exteriéru neodbytne opakujú. Evokuje ich známa, trochu chladná architektúra pracoviska vodiča. Veľký jednoduchý štvorramenný volant bez koženého poťahu si škodovácky štandard regulácie v oboch osiach aj v Rapide zachováva. Povrch palubnej dosky so zdrsneným rastrom na pohľad neuráža, dotyk však prezrádza plebejsky tvrdú kvalitu.

Zato textilný materiál čalúnenia sedadiel je celkom v poriadku, aj bočné vedenie tela zodpovedá štandardu triedy. Len regulácia sklonu operadla pákou nedosahuje tú precíznosť ako otočná ružica vo Fabii a Octavii. Zato držiak výstražnej vesty pod sedadlom, teda tam, kde neprekáža, patrí k dobrým nápadom, podobne ako škrabka pod vekom hrdla nádrže.

A keďže sa nezamyká spolu s dverami auta, výrobca má odbyt zaručený. K ergonómii však smeruje výhrada. Trojica pedálov je vyosená doprava. Tam, kde pravačka očakáva brzdu, ponúka sa spojkový pedál. Ale dá sa na to zvyknúť.

V inak dobre čitateľnom prístrojovom štíte chýba stupnica teplomeru chladiacej kvapaliny. Len čiastočne ju supluje modrá kontrolka, ktorá po nadobudnutí prevádzkovej teploty zhasne. Pohyb v menu palubného počítača sprostredkováva (už prekonaná) páčka pod volantom. K výbave Ambiente patrí ešte klimatizácia s manuálnym ovládaním a autorádio so slabšou citlivosťou na signál. Páčili sa nám i veľké priečinky v predných dverách a objemná uzatvárateľná schránka pred spolujazdcom.

Drobnosti sa dajú upratať aj do stredovej lakťovej opierky, ktorá však prekáža pri obsluhe parkovacej brzdy. Vtedy ju treba odklopiť. Výhľad z auta ostáva bez výhrad, kým nezačne mrznúť a husto snežiť. Vyhrievanie zadného okna nestačí a stierač chýba. Dá sa dokúpiť za 86 eur.

Kufor môže predávať

Na zadnej lavici sa pohodlne odvezú dvaja cestujúci, trom už bude dosť tesno. Tak to už v nižšej strednej triede zvyčajne býva. Ani stredová hlavová opierka nevyhovuje, nedá sa totiž dostatočne vysunúť a v strede podlahy prekáža robustný tunel. Sedadlá po stranách – to je už iná káva.

Priemerne vysoký pasažier (180 cm) za predpisovo sediacim a rovnako vysokým vodičom môže rátať s nadpriemerným priestorovým komfortom. To znamená, že sedí vyššie s dobrou oporou stehien, pritom si chodidlá ľahko zasunie pod predné sedadlá. Potom tých osem centimetrov od kolien po predné operadlá a šesť nad hlavou garantuje, že ani majitelia statnejších postáv sa nemusia obávať, že by na zadnom sedadle Rapida neobsedeli. Praktické sú vrecká v predných operadlách aj objemné priečinky v zadných dverách.

Obe položky však patria do interiérového balíka za príplatok 47 eur. Kufor asi bude Rapid predávať. Nielen preto, že má závideniahodnú kapacitu 550 litrov. Keď sa zadné dvere aj s oknom vyklopia nahor, máte ho ako na dlani. Pod podlahou „parkuje“ minirezerva. Tá vlastne z využiteľného priestoru ukrajuje celých 20 litrov. Ale nemusí. Tiež patrí medzi položky doplnkovej výbavy (66 €).

Nevýkonný, zato pružný

Prepĺňaný 1,2-litrový štvorvalec so svojím maximálnym výkonom 63 kW (86 k) určite nepatrí k tým, ktoré žnú ovácie motoristických nadšencov. Má pokojne prepravovať Rapid a jeho posádku a príliš neovplyvňovať rozpočet svojho majiteľa. Takto sme k jeho hodnoteniu pristupovali a on sa odmenil. Neveľké očakávania naplnil aj prekročil.

Zaujal príjemným kultivovaným chodom vo voľnobehu, mäkkým prechodom do otáčok a pružnosťou. V stredných a nižších otáčkach doslova provokuje, aby mu vodič nakladal. So zaradenou päťkou zvláda široký diapazón od maximálnej rýchlosti na jednej strane až po predpisovú päťdesiatku v uzavretej osade. Stopercentne vyhovie motoristom, ktorí na páku prevodovky hľadia s posvätnou úctou a keď nemusia, tak neradia.

S akceleračnými schopnosťami je to už horšie. Stovka za dvanásť sekúnd nie je žiadne víťazstvo. Pri pokusoch o rázny odpich ešte má význam prvé dva stupne vytáčať po červené pole, ktoré sa začína na 6 000 otáčkach. Ale keď do kulisy zapadne trojka, začína sa nekonečný príbeh. Žiadna výkonová špička, len dlhé doznievanie. Stačí ju podržať do 5 200 otáčok a potom radšej radiť štvorku.

Viac si ceníme schopnosť zrýchľovať z deväťdesiatky na 130 km/h aj do mierneho kopca bez podradenia. A spotreba? K tým 5,1 l/100 km podľa výrobcu sme sa v reálnej premávke nepriblížili. Bližšie k pravde bude výsledok, ktorý palubný počítač stanovil po absolvovaní testovacieho okruhu – 6,6 l/100 km.

So šesťstupňovou prevodovkou by bol rezultát určite lepší, ale tá sa montuje len k výkonnejšej tisícdvestovke. Exkurz do krátkej histórie TREND testov hovorí, že Hyundai Elantra 1,6 D-CVVT (97 kW/132 k) za podobných podmienok zaznamenal 6,1 a VW Golf VII 1,4 TSI (103 kW/140 k) to zvládol s 6,3 l/100 km.

Príjemný spoločník

Rapid patrí ku kompaktom s pevnejšie naladeným pružením. Tento dojem ešte podčiarkujú pomerne široké a nízke pneumatiky formátu 215/45 R16. Sú skvelé na kvalitnom povrchu, v zákrutách sa nedeformujú a dá sa o ne pri dynamickej jazde oprieť. Nemalým dielom prispievajú k dobrej ovládateľnosti auta.

Rozbité cesty im už tak nekonvenujú. Kolesá Rapidu na nich občas odskočia a tlmiče pruženia s tým veľa nenarobia. Kto si potrpí na ľahkozliatinové disky kolies a komfortnejší prejav podvozka, tomu k Rapidu odporúčame skôr pätnástky. Čiastočne zaťažený je aj napriek ľahkému motoru jasne nedotáčavý. Na druhej strane ani plne naložený veľký kufor s ním nedokáže vážnejšie zamávať, pokým sa pod zadnými kolesami neocitne nerovná vozovka.

Riadenie s rozumne dávkovaným účinkom posilňovača poskytuje čitateľnú spätnú väzbu. Špeciálne sa nám hodila na zasnežených cestách. A keď sme pri snehu, Rapid nestrácal trakciu ani tam, kde mnohé iné autá zápasili s preklzom kolies. Ešte pochválime radenie. Zachováva si vysoký škodovácky štandard. K prednostiam patrí ešte smerová stabilita aj nízky aerodynamický hluk počas jazdy na diaľnici. Vskutku príjemný spoločník.

Záver

V portfóliu Škody sa ocitol nový tromf. Spoľahlivo zapláta dieru po tom, čo nová Octavia veľkosťou aj výbavou odskočila od Fabie. Technicky je Rapid dobre urobené auto. Jednoduchšia zadná náprava v porovnaní s Octaviou, mimochodom čiastočne kompenzovaná širokým rozchodom kolies, je v triede kompaktov bežný jav. Ale na štandardnej výbave už cítiť, že otcovia tohto auta šetrili, kde sa len dalo. Maximum položiek okorenili príplatkom nad rámec štandardu.

Aké je dnes ťažké ušetriť, keď si auto má zachovať vysoký bezpečnostný štandard a technickú úroveň, to už dokumentuje cena testovaného Rapida. Viac ako 13-tisíc eur navyše so zarátaným uvádzacím bonusom (1 000 €) v podmienkach tunajšieho trhu naplní kritériá ľudového auta.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESC vrátane ABS, MSR, ASR, EDS a HBA, šesť airbagov, klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, posilňovač riadenia, volant nastaviteľný v oboch rovinách, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, halogénové svetlomety, predné hmlovky, tónované sklá...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Asistencia rozjazdu do kopca, automatická klimatizácia, tempomat, príprava na telefón, telematický systém, športové sedadlá, elektrické ovládanie zadných okien, zadný stierač, multifunkčný volant v koži, pätnásťpalcové až sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

+ -
veľký batožinový priestor  na šírku menej miesta vzadu 
priestranný interiér v pozdĺžnom smere  chudobnejšia štandardná výbava 
pružný motor  nenápadný zovňajšok 
dobrá ovládateľnosť pomerne vysoká cena
Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition Citroën C-Elysée Vti 115 Seduction Peugeot 301 1,2 Vti Active Renault Fluence 1,6 16V Techno Feel VW Jetta 1,2 TSI Trendline
Zdvihový objem motora (ccm) 1197 1 587 1 199 1 598 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R3 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 63 (86)/4 800 85 (115)/6 050 53 (72)/5 500 81 (110)/6 000 77 (105)/5 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 160/1 500 – 3 500 150/4 000 110/3 000 151/4 250 175/1 500 – 4 000
Prevodovka 5-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna 6-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11.8 9,40 14.2 11,70 10.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 183 188 160 185 190
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.1 6,30 5.3 6,70 5.7
Rázvor (mm) 2602 2 652 2 652 2 702 2 651
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 550 506 506 496 510
Cena základného modelu s DPH (€) 13730 10 990 9 990 10 690 15 370
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 3/2013. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Automobily

Tagy Škoda

Súvisiace články

Muž, čo premaľoval Kiu

Muž, čo premaľoval Kiu

Peter Schreyer zmenil autá kórejskej značky a prerazil na vrcholovú pozíciu kórejskej skupiny 2

Hudba nie je o klikaní do softvéru

Xperia T, Sony Xperia T

Radosť v minulosti, liečenie v nedohľadne

Ľudský mozog chce byť chytrejší

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.