Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ľudia na Slovensku sa podceňujú

28.08.2013, 11:05 | Tomáš Czwitkovics | © 2013 News and Media Holding

Aj slovenské môže byť svetové, no Slováci v hodnotení svojej práce len dozrievajú, myslí si zakladateľ firmy Tuli.sk

  • Tlačiť
  • 0

Pred založením firmy na výrobu sedacích vakov Martin Guttman pôsobil ako produktový manažér v banke. Inšpirovaný vlastným pocitom zo sedenia a úspechom produktov v zahraničí vyrobil vo voľnom čase prvé kreslá. Teraz pracuje na expanzii do zahraničia. Na Slovensku je podľa neho veľa kvalitných produktov vhodných na export, hoci tunajší pôvod nemusí byť vždy na osoh.

Tuli pôsobí ako profesionálne nastavená značka. Takých medzi „Made in Slovakia“ veľa nie je. Pristupovali ste k tomu tak od začiatku alebo ste sa učili postupne?

Niečo som robil profesionálne, ak to tak chceme nazvať. Veci ako plánovanie a analýzy boli na takej úrovni, ako to robíme aj teraz. Iné veci ako skúsenosti s marketingom a reálne nastavenie brandu na začiatku na takej úrovni neboli. Z predchádzajúcej profesie som bral know-how, kde sú procesy štruktúrované. V začiatkoch mi pomohlo, že som vedel, ako postupovať pri analýze a plánovaní obchodu.

Keby ste nemali predchádzajúce zamestnanie, boli by vaše začiatky amatérskejšie?

Myslím, že nie, pretože s mnohými vecami som pri plánovaní biznisu Tuli nemal skúsenosti. Ako napríklad uvedenie značky na trh. Vždy som do toho dával kombináciu skúseností a sedliackeho rozumu.

Martin Guttman - majiteľ firmy Tuli - výrobca sedacich vakovZdroj: Foto - Maňo Štrauch

Takže spustenie značky bolo o intuícii?

Treba si stanoviť dobrý postup. Podľa mňa to je vždy o zákazníkovi a produkte. Poviete si, komu to chcete predávať a čo ste schopní vyrobiť a ponúknuť. Napríklad naša silná cieľová skupina sú mladí ľudia od dvadsať do štyridsať rokov. Ja som sa snažil hľadať prieniky, ako týchto ľudí, väčšinou mestského typu zo strednej triedy, z IT, obchodu, reklamy, osloviť. A potom som hľadal cesty, ako im vstúpiť do myšlienkového procesu a spotrebiteľského správania. Medzi možnosťami som mal televíznu reklamu, rádio, bigboardy, PR v časopisoch... Keď som si zanalyzoval rôzne možnosti, zistil som, že nemám rozpočet, aby som išiel do veľkých médií či na bigboardy. Vyšli mi skôr efektívnejšie formy reklamy, napríklad umiestnenie produktov tam, kde sa pohybuje naša cieľovka, na hudobných festivaloch a iných spoločenských a kultúrnych akciách.

V určitom okamihu ste zistili, že na niektoré veci potrebujete aj profíkov. V akých oblastiach?

Napríklad pri zmene webu a zmene korporátnej identity. Pôvodný web bol jednoduchý, na bežnej slovenskej úrovni, nič výnimočné. Značka bola jednoduchá. Raz som sa stretol s ľuďmi z reklamnej agentúry, ktorí mi povedali, že to je pekný produkt, ale chcelo by to posunúť. Nechal som si poradiť a dal som im priestor a tak vznikla aktuálna korporátna identita.

A pomohlo to?

Myslím, že áno. Hovorili nám, že identita vyzerá dôveryhodne, až západniarsky. Mysleli si, že to je švajčiarska značka alebo niečo iné dovozové. A je super, ak ten dizajn pôsobí svetovo.

Nie je absurdné, že v roku 2013, keď niečo vyzerá svetovo, si stále všetci pomyslia: ani by sme nepovedali, že to je slovenské? O čom to svedčí?

O tom, že Slováci len postupne dozrievajú v tom uvedomovaní si a hodnotení vlastnej práce. Ľudia podceňujú Slovensko a samých seba. V tom, že keď niečo spravia, prečo by to nemohlo byť najlepšie na svete? Ja si myslím, že môže. Máme tu kopu šikovných ľudí, ktorí vymýšľajú svetové veci. My sme ako prvá firma na Slovensku získali Red Dot Award za produktový dizajn. Myslím, že toto ocenenie získajú len svetové výrobky. A mnohé slovenské výrobky majú parametre, aby také boli.

Martin Guttman - majiteľ firmy Tuli - výrobca sedacich vakovZdroj: Foto - Maňo Štrauch

S Tuli chcete expandovať aj do zahraničia. Vnímate slovenský pôvod ako hendikep?

Sú trhy, kde slovenský pôvod nemusí byť výhoda. Slovensko nemá históriu ani meno vo svete, čo sa týka dizajnérov, výrobcov alebo remeselníkov. V Kórei sme analyzovali trh a zdá sa, že na rozdiel od Česka, ktoré je pomerne dobre zavedené cez pivo, krištáľ alebo Škodu, je Slovensko neznáma krajina. Na niektorých trhoch preto bude možno vhodnejšie propagovať „európsky dizajn“, európsku výrobu. Ak sa na niektoré trhy dostaneme, naozaj budeme musieť zvážiť, či tam tlačiť slovenskosť alebo skôr európskosť.

Ako by sa dalo Slovensko lepšie predať?

Na Slovensku sú veľmi tvoriví ľudia. Kreatívni, flexibilní, vedia si nájsť cestičku. Mnohé národy vôbec také nie sú. Je tu už dosť výsledkov tvorivej práce, a preto by sa mal skôr tvoriť obraz moderného Slovenska. Neukazovať valašky, vrkôčiky a krpce. Ale moderné značky, výrobky, technológie, tie najlepšie moderné veci, ktoré sa tu vyrobili.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 34/2013. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma - bude slovensko sexi produkt?

Súvisiace články

Ten, čo chodil s Ficom

Ten, čo chodil s Ficom

Podnikateľ spájaný so Smerom v Česku figuruje v korupčnej kauze, kde je hlavným svedkom bývalý americký diplomat

Ondrej Smolár: Mám rád ľudí, ktorí sa nevzdávajú

Iný mäsiar Bertovič

Nákaza sa šíri z Maďarska

Sony Vaio Pro 13: Ostrý ako wasabi

Diskusia (0 reakcií)

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.