Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Honda Civic 1,6i-DTEC Sport

22.09.2013, 12:00 | Jozef Prosnan | © 2013 News and Media Holding

Prelom storočí priniesol vo svete motorov ofenzívu moderných turbodieslov. Automobilka Honda, ktorá si spravila meno najmä na vysokootáčkových zážihových štvorvalcoch nižších kubatúr, však naftiaky akoby programovo ignorovala. Až keď sa ukázalo, že v Európe bez nich stráca body, vyvinula v roku 2002 vlastný 2,2 –litrový štvorvalec i-CDTi.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Automobily

Tagy

TREND test

A hneď skvelý, vo svojej kategórii dokonca takmer bezkonkurenčný. V druhom generačnom vyhotovení pod označením 2,2 i-DTEC patrí opäť k výborným. Pred pár rokmi prišli do módy štvorvalcové turbodiesle nižších kubatúr (1,5 až 1,7 l) a stali sa čoraz obľúbenejšie najmä v nižšej strednej triede. A história sa takmer zopakovala. Honda naďalej vytrvalo ponúkala svojich naftových 2,2 l, potom dlho nič a zase len 2,2 l.

Nadišiel však rok 2013 a malý štvorvalec 1,6i-DTEC Made by Honda je tu. Šťastie pokúša spočiatku pod prednou kapotou Hondy Civic. Prvá jazda na jarnej prezentácii poslúžila ako návnada. Účinná. Hneď bolo jasné, že TREND testu sa nová tisícšestovka nevyhne. V základnej verzii S ju môžete mať za 18 590 eur, my sme vyskúšali exemplár so strednou výbavou Sport. Ten sa predáva za 20 690 eur.

Honda Civic 1,6i-DTEC SportZdroj: Honda

Ufo ostalo Ufom

Nebudeme polemizovať, či Honda Civic aktuálnej generácie je krásne auto. To by bola debata na úrovni nekonečného príbehu. Zhodneme sa skôr v názore, že patrí k najnápadnejším v triede kompaktov. Taký exot – v dobrom slova zmysle. A nič na tom nezmenila ani vlaňajšia generačná výmena. S tým rozdielom, že tentoraz sa to už zaobišlo bez šokov. Ufo ostalo Ufom. Nám sa páči najmä zadná partia s premosťujúcim spojlerom. Výhrady smerujú k farebne odlíšenému plastu na čele.

Z pamäti sa vynárajú spomienky na široko rozkročené Hondy pri pohľade na síce efektné sedemnástky, ale akosi utopené v robustných bočniciach pontónu karosérie... Dalo by sa pokračovať, no pýta si to skôr záver. Kto nechce ostať v anonymite, kúpou tohto auta sa nemôže pomýliť. Ako na objednávku nežnejšej časti populácie.

Honda Civic 1,6i-DTEC SportZdroj: Honda

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Honda Civic si rokmi vybudovala športový imidž, no posledné tri generácie už tak netlačia na pílu. Má byť predovšetkým praktická, preto vyvoláva rozporuplné dojmy nielen svojim zovňajškom ale napríklad aj dvojposchodovou palubnou doskou extrémnych rozmerov. Cez nízko ukotvený volant svietia tri ciferníky s otáčkomerom v strede a ponad veniec sa zas do pozornosti núka digitálny rýchlomer spolu s displejom palubného počítača.

Aby to fungovalo, treba optimálne nastaviť volant aj sedadlo. Pri konfekčnej postave žiadny problém...Tí ostatní by si to mali vyskúšať. Hoci pod prednými sedadlami sa skrýva palivová nádrž, základný posed má športové parametre, podobne trojramenný volant s tučným vencom a krátka radiaca páka v jeho bezprostrednej blízkosti. Skvelé. Zadné okno už rozdeľuje prítlačné krídlo. Nápad natoľko originálny, že by sme podľa predstáv jeho autorov mali prepáčiť horší výhľad dozadu aj za pekného počasia.

A keď zaprší... spodná kolmá časť okna bez stierača ostáva po chvíli nepriehľadná a objektív cúvacej kamery takmer slepý. Pohyb v menu palubného počítača odporúčame vyskúšať si nanečisto – ešte skôr ako sa pohnete. Vskutku komplikovaný. Keď budete chcieť údaje vyresetovať, nedá sa to ani s jedným z dvoch spínačov na volante.

Možno až pomocou návodu objavíte tretie tlačidlo na palubnej doske. Konečne frčka dvojzónovej klimatizácii. Teplotu reguluje len po celých stupňoch. Možno by aj stačilo, ale konkurencia to zvláda po polovičkách.

Honda Civic 1,6i-DTEC SportZdroj: Honda

Kino sedačky

Vtip so zadnými kľučkami zamaskovanými v rámoch dverí sa dnes opakuje pomerne často. Napriek tomu spoľahlivo funguje rovnako ako prvoaprílový žart. Dizajnéri by si z recykláciou aj dali pokoj, ale naoko chýbajúci pár dverí má svoj estetický náboj. Prípadný zneistený pasažier je len vedľajší produkt.

My sa však prekvapiť nenecháme, radšej inventarizujeme dojmy nadobudnuté už v testoch verzií 1,8i– VTEC a 2,2i-DTEC. Zadná lavica je po stranách celkom pohodlná aj keď nižšie ukotvená.

Kolená majú kráľovský priestor a nad hlavou je ho asi polovička. Teda dosť. Zvýšený stred už dospelému cestujúcemu (nad 180 cm) nemusí vyhovieť, ani hlavová opierka sa nedá vysunúť do optimálnej polohy.

Palivová nádrž pod prednými sedadlami tam nie je náhodou. Práve preto ostal pod zadnými využiteľný priestor. Poviete si, dá sa tam šupnúť nejaká tá batožina. Čoby nie. No Magic Seats majú aj inú prednosť. Delené neobsadené sedáky môžete postaviť kolmo (asi tak ako v kine), samy sa zafixujú a uprázdnené miesto pojme napríklad pár golfových „bag-ov“.

Nasledovania hodnejší systém ako nepriznané kľučky dverí. A ten kufor. Svojou 477 litrovou kapacitou s prehľadom valcuje konkurenciu kompaktných hatchbackov. Aj praktický 10 litrový priestor v medzipodlahe patrí do jej rámca. Na druhej strane škoda, že rezerva sa tam ani v mini verzii nezmestí.

Honda Civic 1,6i-DTEC SportZdroj: Honda

Mercedes prekonaný

Po otvorení kapoty motor tienený len úsporným krytom nevydáva typické dieslové zvuky. Máte pocit, že počujete len echo otáčajúcich sa remeníc. Navyše aj bez vyvažovacích hriadeľov beží celkom pokojne. V interiéri zase prejav štvorvalca skôr cítiť ako počuť. Tento efekt vyvolávajú rozmiestnené reproduktory, ktoré vysielaním akustických signálov potláčajú typický nízkofrekvenčný – dunivý prejav turbodiesla.

Načo unavovať detailmi použitých technických riešení, stačí povedať, že v porovnaní s 2,2 i-DTEC tento agregát zhodil 54 kg svojej hmotnosti. Pritom redukčnú diétu absolvoval nielen blok, ale aj pohyblivé súčiastky a odľahčená je tiež prevodovka. V praxi ten motor chodí (na turbodiesel) až prekvapivo radostne. Ochotou ísť do otáčok dosť pripomína zážihový.

Drží sa aj v extrémnych režimoch. Napríklad so zaradenou päťkou a 1 300 otáčkach pokojne udržiava rýchlosť. Na následný pokus o akceleráciu s plným plynom spočiatku reaguje ospalo, no pri 1 600 otáčkach sa prebúdza. Ďalších 200 a veľmi dobre ťahá takmer až po 4 000. Pri pokusoch o maximálnu akceleráciu práve v tomto momente odporúčame radiť. Dá sa síce pokračovať, ale nad 4 500 motor zjavne vädne.

Šírkou využiteľného spektra vznetové tisícšetovky prekonáva. Pozoruhodnú pružnosť využíva šesťstupňová prevodovka s dlhšími prevodmi. Na dvojke sa napríklad Honda dokáže rozbehnúť až na 90 km/h. Z hľadiska ekonomiky prevádzky je dôležité, že pri 90 km/h na šestke motor dosahuje len 1 900 otáčok a keď sa na rýchlomere objaví 130 km/h, otáčkomer ukazuje len 2 300.

Napriek skromnej 50 l nádrži, strelka palivomeru padá veľmi neochotne a údaje palubného počítača o priemernej spotrebe vlievajú do žíl optimizmus, že rekord TREND-testov, ktorý doposiaľ drží Mercedes-Benz A180 CDI (4,9 l) padne. A skutočne. Honda Civic 1,6i-DTEC ho priemernou spotrebou 4,6 l/100 km jasne prelomila.

Honda Civic 1,6i-DTEC SportZdroj: Honda

Obratnejšia ale tvrdšia

Kardinálna otázka, čo ľahší motor spraví s jazdnými vlastnosťami podvozku, je na stole. A takto znie odpoveď: Civic sa s väčšou agilitou púšťa do vyšívania zákrut. Tá chuť opúšťať oblúky po dotyčnici, typický znak nedotáčavých maniérov, ho do značnej miery prešla. Naopak, vo výjazdoch dovoľuje aj pod plynom povoľovať uzdu.

Dobrý pocit z jazdy na technicky náročnejšej trati ešte umocňuje priame citlivé riadenie bez zjavnej mŕtvej zóny. Ani nastaveniu odporu, ktorý kladie dlaniam veniec volantu pri rôznych rýchlostiach, niet čo vytknúť. To ale nie je novinka. Tú registrujeme v prejave pruženia. Civic aj tentoraz obutý v štandardných sedemnástkach formátu 225/45 má akoby tvrdšie naladený podvozok.

Na kvalitnom asfalte žiadny problém, naopak palec smeruje jednoznačne nahor. Ale jazda po typických domácich hrboľatých povrchoch už dosť natriasa a adekvátne sa zvýšil aj hluk prenikajúci od kolies do interiéru. Rovnako od prednej nápravy ako od jednoduchej zadnej. S tým rozdielom, že viac to natriasa práve na zadných sedadlách.

Neodpustíme si ani notorickú poznámku na margo už pochváleného riadenia. Ak príde na otáčanie sa na minimálnom priestore, Honda Civic v konkurencii kompaktných hatchbackov potrebuje väčšinou viac miesta.

Honda Civic 1,6i-DTEC SportZdroj: Honda

Záver

V porovnaní s dvojlitrovými turbodieslami od vznetovej tisícšestovky očakávame predovšetkým zaujímavejšiu obstarávaciu cenu, nižšiu spotrebu a možno ešte solídnejší akustický prejav. Motor 1,6i-DTEC pridáva navrch širšie využiteľné spektrum otáčok, ešte tichší chod a momentálne asi najnižšiu priemernú spotrebu. Zámerne nespomíname cenu.

Asi sa naozaj nedalo očakávať, že aj v tejto disciplíne položí konkurenciu na lopatky. Diplomaticky povedané, Honda si svoju cenu drží. Súhrnom svojich vlastností, najnovšia motorizácia importérovi pravdepodobne prinesie samé benefity a možno aj jedno nepríjemné poznanie. Môže sa predávať na úkor ostatných verzií radu Civic.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, BA, VSA, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, autorádio s prehrávačom CD a podporou MP3, dvojzónová klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, parkovacia kamera, monitorovanie tlaku v pneumatikách, multifunkčný LCD displej, spínač ekonomického režimu, indikátor radenia, systém start-stop, textilný interiér, volant v koži, hliníkové pedále, dažďový senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, denné LED, alarm, imobilizér, mikroanténa, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Metalický alebo perleťový lak, SD navigácia + Bloetooth Hands Free, balík Sport – vybrané exteriérové prvky s karbónovým dekorom, sada Praktik – balík funkčných a praktických prvkov výbavy...

Honda Civic 1,6i-DTEC Sport a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Honda Civic 1,6i-DTEC Sport Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD Fast&Furious Citroën DS4 eHDi 115 Style Ford Focus 1,6 TDCi Champion X Operl Astra 1,7 CDTi Active VW Golf 1,6 TDI Comfortline
Zdvihový objem motora (ccm) 1 597 1 598 1 560 1 560 1 686 1 598
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 88 (120)/4 000 77 (105)/4 000 84 (115)/3 600 85 (115)/3 600 96 (130)/4 000 77 (105)/3 000 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 300/2 000 320/1 750 270/1 750 270/1 750 – 2 000 300/2000 – 2 500 250/1 750 – 2 750
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,2 – 10,5 11.3 12.4 11 11,20 10,70
Maximálna rýchlosť (km/h) 207 185 190 193 201 192
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 3,6 – 3,7 4.4 4.5 4,50 4,30 3,80
Počet dverí 5 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 595 2 634 2 612 2 648 2 685 2 690
Objem batožinového priestoru (l) 467 – 477 350 385 363 370 360
Cena základného modelu s DPH (€) 20 690 18 940 22 690 18 690 20 140 18 510
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov
Hodnotenie
+
výstredný dizajn exteriéru tvrdší podvozok
športová ergonómia pracoviska vodiča veľký polomer otáčania
pružný a mimoriadne úsporný motor
dobrá ovládateľnosť
priame riadenia
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 37/2013. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Automobily

Tagy TREND test

Súvisiace články

Š. Rosina: Kto nevie poslúchať, nevie ani veliť

Š. Rosina: Kto nevie poslúchať, nevie ani veliť

Nestáva sa často, aby firma, najmä rodinného typu, totálne zmenila náplň podnikania a ešte aj uspela. Š. Rosina je nominovaný na Manažéra roka 2013 8

Freelancer: King alebo lúzer

Z mäsiara už realitný maklér ľahko nebude

Od nevkusných zámočkov k svetovým stavbám

Zombie Juraja Širokého ešte prežíva

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.