Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zombie Juraja Širokého ešte prežíva

24.09.2013, 16:40 | Ivan Haluza | © 2013 News and Media Holding

Prvá veta z webovej stránky nitrianskej Plastiky, že podnik s päťdesiatročnou históriou je významným spracovateľom plastov a dodávateľom plastových výrobkov v strednej Európe, už niekoľko rokov neplatí. Okrem dosiahnutého veku. A rovnako neplní ani vlastný etický kódex, že jej prvoradým záväzkom voči akcionárovi je podnikať tak, aby chránila a zveľaďovala svoj majetok.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Podnikanie

Plastika od rozhorenia krízy padla s výrobou na štvrtinu a vykazuje vysoké straty. Pri živote ju drží zaťatosť jej vlastníka. Juraj Široký, považovaný za jedného z hlavných sponzorov Smeru, jej požičiava na prežitie zo svojich ďalších biznisov a všemožne využíva svoj vplyv, aby aspoň časť obchodných partnerov zostala verná nalomenej firme.

Plastika sa stáva jeho najťažším bojiskom. Najnovšie do nej poslal svojho kvalitného manažéra a skúša aj cudzokrajné praktiky. J. Široký na podnik vyťahuje japonský spôsob riadenia kaizen založený na komplexnom zlepšovaní firmy od výroby až po vrcholový manažment. Japonci týmto systémom riadenia začali zlepšovať firmy po škodách z druhej svetovej vojny. Prešla si ním aj Toyota, ktorá je dnes najväčším výrobcom áut vo svete. Ak sa dokáže z terajších rán vylízať aj Plastika, bude to azda ešte väčší husársky kúsok.

Uliaty reštart

Firma je na tom čoraz horšie napriek tomu, že už pred dvoma rokmi vytiahla na krízu nové zbrane. V lete roku 2011 dokončila komplexnú modernizáciu výroby za dvanásť miliónov eur, na ktorú jej ešte pred krízou priklepol štyri a pol milióna eur z eurofondov jej bývalý šéf, vtedy už minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Vďaka investícii mohla začať vyrábať pestrejšiu paletu plastových výliskov pre stavebníctvo, automotive i elektrotechniku a modernejšie rúry z polypropylénu. Dovtedy produkovala len rúry z PVC.

Pred dvoma rokmi sa v Plastike nádejali, že vďaka novým produktom zlomia zlý vývoj z počiatku krízy. Medzi rokmi 2008 až 2010 jej tržby spadli z 37 na 13 miliónov eur, objem výroby sa znížil zo šestnásť- na necelých šesťtisíc ton. Firma sa prepadla do strát. Jej mínus z roku 2010 sa vyšplhal dokonca na štyri milióny eur. V lete po jeho zaknihovaní vtedajší generálny riaditeľ Plastiky Jozef Krištovčák vyhlásil, že firma je už dobre zmodernizovaná na nový rozbeh. „Čo bude ďalej, rozhodne až úspech na trhu,“ uzavrel.

Posledné výročné správy spoločnosti hovoria, že žiadny úspech sa nedostavil. Tržby Plastiky vlani padli len na desať miliónov eur. Objem výroby klesol o jeden a pol tisíca ton len na niečo viac ako štyri tisíc ton. A prehĺbili sa aj straty. Vlani dosiahla strata Plastiky skoro polovicu jej tržieb. Bez silného mecenáša by už pri takýchto číslach bola dávno mŕtva.

Stále otvorené rany

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Súvisiace články

Š. Rosina: Kto nevie poslúchať, nevie ani veliť

Š. Rosina: Kto nevie poslúchať, nevie ani veliť

Nestáva sa často, aby firma, najmä rodinného typu, totálne zmenila náplň podnikania a ešte aj uspela. Š. Rosina je nominovaný na Manažéra roka 2013 8

Freelancer: King alebo lúzer

Z mäsiara už realitný maklér ľahko nebude

Od nevkusných zámočkov k svetovým stavbám

TREND test Honda Civic 1,6i-DTEC Sport

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.