Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lov značiek na Slovensku

01.11.2013, 19:00 | Daniel Suchý | © 2013 News and Media Holding

Slováci sú známi tým, že sa im príliš nechce dochádzať za prácou. Nevynikajú ani v cestovaní za exotikou či spoznávaním. V čom však za inými Európanmi nezaostávajú, sú cesty za nákupmi. Svedčia o tom parkoviská nákupných centier v Bratislave či Košiciach plné áut z celej krajiny a nákupný turizmus do Poľska, Maďarska a najmä Rakúska. Nielen Bratislavčania už dávno objavili aj čaro lovu zlacnených značiek v Parndorfe. Teraz sa prvé outletové centrum otvára aj na Slovensku.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Téma - outlety

Tagy

outlet

Otvárať desiatky obchodov s módnymi značkami kdesi v poli pri diaľnici sa môže zdať v čase uťahovania opaskov ako zlý nápad. Tržby v obchodoch po kríze stále nenaštartovali rast a mnohé módne značky, ktoré vo veľkom otvárali predajne počas predkrízového boomu nákupných centier, by ich počet dnes najradšej zredukovali alebo zo Slovenska úplne odišli. Kríza však pomohla v Európe rozpútať nový rozmach práve outletových centier, teda konceptu založeného na predaji značkového módneho tovaru s celoročnými zľavami 30 až 70 percent.

„Dnes zákazníci rozmýšľajú peňaženkou, ale stále sa chcú dobre obliekať. Preto idú do outletových centier,“ hovorí Vladimír Kozár, projektový manažér One Fashion Outletu, ktorý sa práve otvára pri Voderadoch. „A to napriek tomu, že tam strávia viac času, tovar si musia hľadať a nie vždy tam nájdu všetky farby a veľkosti. Ale napokon vždy nakúpia a majú dobrý pocit, že ušetrili,“ opisuje.

Obchod prešľapuje, outlety rastú

Prvé slovenské outletové centrum je jedným z desiatok, ktorých otvorenie je v Európe naplánované v najbližších mesiacoch. Podľa údajov nemeckej poradenskej spoločnosti Ecostra narástol počet outletových centier za posledných desať rokov zo 78 na 150 a otvárať sa má ďalších 57. Budujú sa aj v krajinách nasýtených klasickými nákupnými centrami, ako sú Nemecko či Francúzsko. Na rozdiel od iných formátov im totiž výrazne rastú tržby.

„Od začiatku roku 2008 do polroku 2013 narástli tržby v európskych outletových centrách o 60 percent, kým celkové maloobchodné tržby za odevy a obuv len o päť percent,“ hovorí Ken Gunn, riaditeľ poradenskej a výskumnej spoločnosti FSP. Otvoriť obchod v outlete je teraz pre značky zaujímavé, pretože výška nájomného sa odvíja od ich tržieb, kým v nákupných centrách musia platiť pevnú sumu. Pre slabší predaj v klasických obchodoch im navyše zostáva viac tovaru.

Koncept outletov vytvorili americkí obchodníci už v 70. rokoch a našli tak úspešný spôsob, ako sa zbaviť prebytočného alebo vlaňajšieho tovaru. Predtým výrobcovia luxusných značiek nepredané kolekcie radšej nechali zničiť, než by ich predávali so zľavou. Outlety im však ponúkli spôsob, ako dopredať tovar na úrovni a so ziskom.

V Európe sa stala priekopníkom outletov až v polovici 90. rokov Británia. Po celej západnej a južnej Európe sa začali šíriť v nasledujúcej dekáde. V susednom Česku otvorili prvé outletové centrum pred desiatimi rokmi. Slováci sa naučili loviť značky v rakúskom Parndorfe vzdialenom od Bratislavy necelú polhodinu jazdy autom.

Zákazníkov stiahnu z diaľnice

Voderady sú od hlavného mesta rovnako ďaleko ako Parndorf, lenže presne opačným smerom. Rakúsky Designer Outlet sa aj po 15 rokoch fungovania neustále rozširuje. Vlani ho navštívilo 4,2 milióna zákazníkov, Slováci tvoria druhú najvýznamnejšiu skupinu.

One Fashion Outlet sa realisticky nechce púšťať do súboja s etablovaným centrom. „My sme primárne postavili outletové centrum pre Slovákov. Naša cieľová skupina je do dvoch hodín jazdy, čiže cielime približne na tri milióny obyvateľov Slovenska,“ približuje V. Kozár. Rakúšanov s väčšou kúpnou silou by privítal, ale neočakáva, že začnú chodiť do Voderád.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma - outlety

Tagy outlet

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.