Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Start-upy sú sexi

19.11.2013, 12:22 | Dominik Orfánus | © 2013 News and Media Holding

V podnikateľskej brandži mu prischla prezývka krstný otec start-upov. Predseda predstavenstva poradenskej firmy Neulogy Ivan Štefunko vie takmer o všetkom, čo sa v start-upovej komunite udeje. Na svoj vlastný posledný projekt prišiel vďaka ťažkej chorobe. Momentálne rozbieha prvý regulovaný fond rizikového kapitálu na Slovensku. Tvrdí o sebe, že je ľavičiar a že v Bratislave je po angličtine druhým biznis jazykom východniarčina.

  • Tlačiť
  • 5

Tagy

start-up

Ste z generácie internetových biznismenov, ale na webe ste začínali bez biznisu – ako riaditeľ ľavicového týždenníka Slovo.

Do Slova som sa dostal ešte ako študent a bola to skvelá škola. Bol to titul, pre ktorý na Slovensku, žiaľ, nebol trh. Podnikateľsky som si až neskôr uvedomil, že mám produkt, ale v skutočnosti nemám cieľovú skupinu. Napriek fungovaniu na hranici prežitia sme boli jedny z prvých novín, ktoré išli v roku 2000 s časopisom v plnej verzii na web. A na webe sme v tej dobe mali väčšiu čítanosť ako mienkotvorné pravicové týždenníky. Tu bola cesta, ako nájsť čitateľa. Následne sme sa s kamarátom Radom Geistom rozhodli rozbehnúť informačný portál o európskych záležitostiach EurActiv.sk, čo je partner bruselského EurActiv.com.

Čo bolo so Slovom?

Slovo sme zostali robiť cez deň a Euractiv po nociach. Tak sa to rozbehlo. Neskôr nás viacerých ľudí trápilo, že sa na Slovensku nedá kúpiť letenka cez internet, vraj kvôli nejakým právnym veciam. Vyriešili sme to a založili s Táňou Kyseľovou a Patrikom Dragulom Pelikan.sk. Neskôr som bol pri zrode webovej technologickej firmy Monogram Technologies, ktorá Pelikán programovala.

Ako sa dá toľko biznisov naraz stíhať a do každého prispievať?

Najprv som si myslel, že keď už máme sedem rozbehnutých biznisov, môžeme ich mať aj 30. No neskôr som si uvedomil, že na to je potrebné mať ľudské zdroje a peniaze. To je najčastejšia chyba, ktorú aj dnešní start-upisti robia. Väčšinou, keď prišiel problém v jednej firme, tak aj v ostatných šiestich. Nerozložili sa na celý rok, ale vo všetkých firmách prišli naraz. Samozrejme, nemohol som sa venovať všetkým naplno, a už vôbec nie im šéfovať, preto je dôležité mať spoľahlivých a schopných spoločníkov, ktorí sú motivovaní viesť a spravovať aj svoju firmu.

Ako sa v tej spleti firiem vôbec orientujete?

Nedá sa dokonca z hlavy povedať číslo projektov, kde som nejako zaangažovaný. Niekedy som dal peniaze do firmy, ktorá dala peniaze do inej firmy. Ako napríklad Monogram do Piano Media či Websupportu. Som spoločník vo firme, ktorá vydáva Euractiv, ale nevenujem sa jej už päť rokov, a táto firma vlastní podiel aj v českej a poľskej verzii. Pasívnych projektov máme niekoľko. Momentálne mám jediný aktívny full-time projekt — Neulogy. Do väčšiny firiem som vstupoval v minulosti ako biznis anjel, investor.

Bolo mentálne ťažké prehupnúť sa z roviny chudobného študenta s ideálmi na biznismena a investora?

Pozor, ak si niekto predstavuje, že mám na účte viac ako desaťtisíce eur, tak sa mýli. Nie som veľmi komfortný s tým, keď mám veľa peňazí na účte, pretože ma trápi, že nie sú využité v nejakých super nápadoch, ktoré sa okolo mňa pohybujú. Oveľa viac verím v investíciu do nápadu s tímom, ako keby mi nejaký privátny bankár poskytol akcie zabehnutých podnikov v Amerike. V prípade tých desaťtisíc eur buď zainvestujem, alebo počkám, kým to bude dvadsaťtisíc, a dám to do niektorej firmy so zaujímavým projektom. Prípadne poskladáme viacero ľudí, ako sme to spravili pri lekar.sk.

Ste ľavičiar, a predsa ste zakladali Neulogy s Martinom Brunckom, bývalým poradcom Ivana Mikloša.

Koncom roku 2006 ma oslovil môj kamarát — áno, pravičiar — Martin Bruncko a povedal mi, že podľa neho je na Slovensku strašne nevyužitý vedecký potenciál. Predtým mal na starosti projekt Minerva a všimol si, že do slovenskej vedy sa vôbec neinvestuje, a že my by sme mali skúsiť robiť z týchto vedeckých nápadov firmy. On je veľký vizionár, ale nemal skúsenosti s podnikaním, tak som to pomohol s mojím dovtedajším tímom organizačne riadiť. S podnikateľskými aktivitami sekol po tom, čo ho v roku 2010 Ivan Mikloš zavolal späť na ministerstvo. Ja som odkúpil jeho podiel a on odišiel späť do politiky. Po páde vlády sa do podnikania nevrátil a odišiel do zahraničia. Teraz žije a pracuje v Londýne na svojom start-upe.

Pomohla biznisu Neulogy politika?

Každý si myslel, že keďže Martin bol v politike, budeme dostávať zákazky, čo vôbec nebola pravda. Naopak, vláda bola neuveriteľne rozhádaná a on zo svojej pozície dokonca nedokázal komunikovať ani s ministerstvom školstva, ktoré by bolo pre nás partnerom na debatu. Z kontaktu s politikmi si pamätám iba to, ako sme stretli ministra hospodárstva Juraja Miškova v Silicon Valley. Sprevádzal som jeho delegáciu po inkubátore a v Googli. Mne je politika v zásade ukradnutá. Môj problém je, že ma ľavičiari spájajú s Miklošom kvôli Martinovi, ktorý je dávno preč. A pravičiari si myslia, že som smerák, čo tiež nie je pravda. Dnes ma zaujímajú skôr sektorové politiky ako politika samotná.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 5

Rubrika Téma - kto bude slovenský google

Tagy start-up

Súvisiace články

Ako vychovať start-upy do prvej ligy

Ako vychovať start-upy do prvej ligy

Pripomína to trochu slovenský hokej. Ten dosahuje napriek slabým podmienkam či investíciám slušné výsledky a z času na čas milo prekvapí. Triviálne prirovnanie smeruje k začínajúcim slovenským inovatívnym podnikom.

Start-upy, ktoré môžu zarodiť

Vŕtacia revolúcia

Vŕtacia revolúcia

TREND test Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4 x 4 Business

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.