Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo v skutočnosti skončila Viva

22.12.2013, 08:00 | Tomáš Czwitkovics | © 2013 News and Media Holding

Keď túto nedeľu pôjdete okolo parkujúcich taxíkov a budete z nich počuť hlasné hromženie, príčina môže byť len jedna: šoféri sa bezradne snažia naladiť svoje obľúbené rádio Viva. Tá po necelých ôsmich rokoch existencie 21. decembra skončila.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika

Podnikanie

Tagy

Viva

Prerod so záväzkami

To najcennejšie pre fungovanie rozhlasovej stanice sú frekvencie. Prideľuje ich štát, zastúpený cez Radu pre vysielanie a retransmisiu, na osem rokov s možnosťou jedného predĺženia (bez súťaže) na ďalších osem rokov. Toto obdobie pre Vivu práve túto sobotu vypršalo. Prevádzkovatelia rádií sa musia najneskôr po 16 rokoch opätovne uchádzať o svoje frekvencie, už s rizikom, že im ich môže vyfúknuť aj niekto iný. Príslušné tendre organizuje mediálna rada vyše roka pred vypršaním licencie. Ak stanica má poslucháčov a neporušuje zákony, trh funguje solidárne – rada frekvencie znova pridelí a veľkí konkurenti si nerobia prieky.

Viva prišla o licenciu pre vlastnícky chaos a množstvo dlžôb, ťahajúcich sa ešte z éry rádia Twist. Veľa poslucháčov si už zrejme ani nepamätá, že kedysi dôležité politické rádio je priamym predchodcom Vivy. Twist v roku 2005 odkúpila od herca Andreja Hryca štvorica nových vlastníkov v zložení Dušan Budzák, Róbert Bartoš, Milan Kodaj a Peter Roth, zastúpených cez jediného akcionára firmy Rádio Viva, a.s., spoločnosť Scan Development. TREND už v tom čase informoval, že okolo Twistu, v ktorom mala záujmy aj rodina Majských, sa po výmene vlastníkov objavil ako investor podnikateľ Vladimír Poór, ktorý do rádia nalial najväčší balík. Zrejme v nádeji, že nový projekt sa zhodnotí rovnako dobre ako súčasný trhový líder Expres, kde istý čas pôsobil aj D. Budzák.

Zástupcovia Viva Production House a T. E. Rostas (vpravo) na protestnom zhromaždení.

V roku 2006 nasledoval rebranding Vivy a preformátovanie na hudobné rádio zamerané skôr na starších poslucháčov „vo veku majstrovstva“, ako si ich zadefinovali noví vlastníci. Počúvanosť rádia sa odrazila od dna a v posledných rokoch sa podľa prieskumu MML-TGI agentúry Median SK pohybovala okolo štyroch až piatich percent (počú- val/a včera, 14–79 rokov ). Z pohľadu veľkých komerčných staníc ide stále o najslabší výsledok. V rebríčku nasledujúce Jemné melódie majú dvojnásobné čísla.

Pokusy o vyšachovanie

Vlastnícke roztržky vypukli na verejnosť v roku 2011, keď sa objavili oznamy o dražbe akcií Rádia Viva. Vlastníci Scan Developmentu ako jediného akcionára vtedy navrhli reštrukturalizačný plán, no veritelia na čele s V. Poórom s ním nesúhlasili a na spoločnosť bol vyhlásený konkurz.

Trojica vlastníkov Scan Developmentu sa následne pokúsila získať kontrolu nad stanicou presmerovaním čínností do ďalšej firmy Viva Production House, ktorá od roku 2011 reálne zabezpečuje chod stanice. A v ktorej pôvodne tiež boli všetci štyria pôvodní majitelia Scan Developmentu.

Po tom, čo sa vlastnícke vzťahy začali kaziť, traja spoločníci (D. Budzák, M. Kodaj, R. Bartoš) napríklad zvýšili základné imanie vo Viva Production House, čím chceli minimalizovať vplyv štvrtého spolumajiteľa. Podľa právneho zástupcu veriteľov (V. Poóra a „nemenovaného“ spoločníka) Pavla Korytára tieto kroky nemožno považovať za platné. Pretože v zmysle spoločenskej zmluvy sa valných zhromaždení, kde rozhodnutia padli, museli zúčastniť všetci štyria spoločníci Scan Developmentu. Okresný súd Bratislava I v júni tohto roka to potvrdil, keď rozhodol, že vymenovanie nových konateľov Scan Developmentu bolo neplatné.

Dve Vivy

Spory medzi majiteľmi viedli k tomu, že vo vlaňajšom výberovom konaní sa o frekvencie rádia uchádzali dve Vivy – Rádio Viva, a.s., a Viva Production House. Akciovka Rádio Viva bola z tendra vylúčená, pretože nedokázala dodať potrebné doklady rádia, reálne ovládaného druhou firmou, konkurentom v súťaži. Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí: v tomto prípade spomínaná neznáma firma Corporate Legal, ktorej licenčná rada priklepla celý balík frekvencií Vivy.

Viva Production House rozhodnutie síce úspešne napadla na Najvyššom súde, no po zopakovaní celého výberového konania licenčná rada teraz v decembri opakovane pridelila frekvencie Corporate Legalu.

Kto za touto spoločnosťou reálne stojí, nie je známe. Firma, ktorá sa zaoberala prenájmom nehnuteľností a poskytovaním právnych služieb, vo výberovom konaní prezentovala nezáväzný úverový prísľub na polmilióna eur od J&T Banky. Tie môžu pri celoplošnom rádiu vystačiť iba na niekoľko mesiacov prevádzky. Zástupcovia Viva Production House za Corporate Legal videli taktiež aktivity V. Poóra. Jeho právnik to odmieta. „Neviem o akomkoľvek zmluvnom vzťahu mojich dvoch klientov so spoločnosťou Corporate Legal,“ hovorí P. Korytár.

TREND oslovil konateľa Corporate Legal Jozefa Maruniaka, ktorý ako kontaktný údaj poskytol mailovú adresu na britskej doméne fincona.co.uk (tá neodkazuje na existujúcu firmu). 

Začiatkom týždňa poslal odpoveď, podľa ktorej nový projekt mal minimálne na západoslovenskej frekvencii 101,8 MHz "v rekordne rýchlom čase" nadviazať na Vivu, bez toho, aby sa na frekvencii ozvalo ticho. Poslucháči by si nemali veľmi všimnúť zmenu ani po obsahovej stránke - zástupcovia Inforádia otvorene avizovali, že chcú v nastavení stanice pokračovať.

Tento plán prekazilo opatrenie Najvyššieho súdu SR, ktorý odložil vykonateľnosť rozhodnutia o pridelení frekvencie Corporate Legalu. Až do opätovného rozhodnutia, či pridelenie kmitočtov tejto firme bolo alebo nebolo v súlade so zákonom, teda nemôže na frekvenciách vysielať nikto. (Viac informácií)

Zástupcom Viva Production po tom, čo licenčná rada opäť pridelila frekvencie Vivy novému uchádzačovi, ostanú na krku veritelia na čele s V. Poórom. Jeho právny zástupca avizuje, že v súčasnosti skúma, koľko peňazí a kam počas uplynulých troch rokov odtieklo z predaja reklamy na frekvenciách rádia.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 50/2013. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy Viva

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.