Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako Andrej Kiska zarobil na splátkových firmách

20.03.2014, 14:44 | Martina Kláseková | © 2014 News and Media Holding

Mnoho slovenských podnikateľských príbehov sa začalo písať rokom 1989 alebo privatizáciou. Projekt Andreja Kisku s finančnými produktmi Triangel a Quatro má však svoje korene inde.

  • Tlačiť
  • 2

Popradčana po revolúcii najprv zlákala Amerika. Vštepila mu chuť podnikať, ale najprv sa vrátil domov s nesplneným snom a ešte prišiel aj o zarobené peniaze. Potom však už prišli lepšie časy.

A. Kiskovi sa na Slovensku darilo v obchode so zlatom a šperkmi. Skutočný úspech však postavil až na finančných značkách, ktoré po desiatich rokoch budovania na zelenej lúke predal VÚB banke. Jeho štart na finančnom poli bol raketový – s úverovými produktmi pre obyvateľstvo začal v čase, keď na trhu viac-menej nemal žiadnu konkurenciu. Iné splátkové spoločnosti ešte Slovensko neobjavili a banky vtedy retailovú klientelu úverovať nevedeli.

Prvý katalóg Triangel A. Kiska priniesol pred privatizáciou najväčších slovenských bánk a dlho predtým, než sa na Slovensku zjavili známe zahraničné mená. Boli to časy, keď si ľudia ukladali úspory pri sedempercentných úrokoch (v Devín banke sa pred krachom vyšplhali až k dvadsiatke), úvery sa krútili okolo 20 percent. A mať úver z banky sa viac-menej považovalo za hanbu.

Najprv Triangel

Myšlienka katalógového predaja, ktorá A. Kisku priniesla do sveta finančníkov, prekvapuje jednoduchosťou. Z obchodu so zlatom Popradčan dobre poznal predajný reťazec a cestu od výrobcu cez veľkoobchod a maloobchod ku konečnému zákazníkovi, počas ktorej sa cena tovarov zvyšovala aj o 30 percent. Predajom tovarov priamo spotrebiteľovi cez katalóg skúsil túto maržu ušetriť a ponúknuť ľuďom možnosť kúpiť si tovar za ceny podobné ako v maloobchode – ale na splátky a bez navýšenia.

Prvý Triangel katalóg vyšiel v roku 1996. Marža, ktorú získal, stačila, aby vedel zaplatiť banke. Úroky na pôžičke z banky, ktorú si zobral, prevyšovali 20 percent. A. Kiska však napriek tomu zarobil. Prvý úver dostal od Istrobanky (v roku 2008 ju prevzala ČSOB) a s ňou dlhšie spolupracoval aj pri neskorších úveroch. Istrobanke musel založiť aj dve pätiny firmy. A tak bola v Triangli akýmsi tichým akcionárom bez manažérskeho slova.

Aj keď mal A. Kiska pri spustení katalógového predaja optimistické očakávania, on ani jeho brat Jaroslav, s ktorým biznis rozbehol, netušili, do akého veľkého jablka sa zahryzli. Dohodnutých zmlúv bolo násobne viac, než dúfali. Slováci, ktorí boli v tom čase mentalitou nezrelí na úvery z banky, sa ku kúpe na splátky bez navýšenia postavili veľmi pozitívne. Bez úrokov akoby to úver nebol a Triangel predsa nebol banka. Tie sa na trh spotrebného financovania vtedy ani len nepúšťali a zostalo to tak dlhé roky.

Konkurenciou medzi splátkovými firmami bola akurát firma Unikredit (nijako nesúvisí s UniCredit Bank), ale tá mala ponuky len v predajniach a s vysokým navýšením. Po čase narazila na finančné problémy a z trhu sa stratila. Prvým skutočným rivalom bol Trianglu až Drukos Komfort pod patronátom Františka Mojžiša. Ten si však financovanie postavil úplne inak – zbieral vklady od ľudí s prísľubom 40-percentného výnosu. Komfort k sebe stiahol niektorých ľudí z Trianglu, kopíroval jeho akcie a najmä – v médiách si kupoval obrovský priestor. A tak sa Kiskovci riadne zapotili. Príbeh Drukosu sa však skončil neslávne, jeho pyramídové základy sa zrútili v roku 2002.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Téma - prezidentské voľby

Tagy Andrej Kiska, prezidentské voľby 2014

Súvisiace články

Fico ťahá za kratší koniec

Fico ťahá za kratší koniec Res publica

Názor | Obaja postupujúci majú šancu na celkový úspech, ale už nie celkom rovnakú 4

Ako Robert Fico dosahuje v politike svoje

Špinavé zákulisie kampane

Fico ťahá za kratší koniec

Špinavé zákulisie kampane

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.