Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo je v médiách zrazu všetko inak

22.10.2014, 11:37 | Tomáš Czwitkovics | Peter Brejčák | © 2014 News and Media Holding

Keď fotograf TRENDU prišiel do redakcie denníka Sme robiť zábery k aktuálnej téme o žralokoch v médiách, napätie, sklamanie a obavy sa tam dali krájať. Nečudo, celé vedenie denníka odstúpilo a vstup Penty je pre dosiaľ vlastnícky nezávislé médium prekopaním celej existencie. Vplyv mocných skupín bol v slovenských médiách prítomný vždy. Či už to bola garnitúra Vladimíra Mečiara v STV, Pavol Rusko, Juraj Široký, Ivan Kmotrík alebo J&T. Až doteraz však mali rovnováhu v podobe nezávislej tlače. V minulosti sa jej darilo aj ekonomicky, ale to boli ešte médiá úplne odlišný biznis ako dnes.

  • Tlačiť
  • 0

Pred siedmimi rokmi vlastnili všetky vydavateľstvá tlačených médií buď dôveryhodní slovenskí majitelia, ktorí firmy aj zakladali (Trend, 7 Plus), alebo zahraničné mediálne skupiny, ktoré obsah sám osebe nezaujímal. Prišli iba chopiť sa podnikateľskej príležitosti v prekvitajúcej východnej Európe. Rástol predaj, tržby a vydavateľstvá vo veľkom investovali. Vypuknutím krízy sa všetko zmenilo. Reklamný trh sa po roku 2008 prepadol, ľudia čoraz viac prestávali kupovať drahé noviny a začali prechádzať na bezplatný internet. Niektorým veľkým slovenským denníkom klesla za poslednú dekádu predajnosť takmer o polovicu.

V médiách rástli po nástupe krízy už len internetové firmy ako Azet.sk s nižšími nákladmi na tvorbu obsahu. A tak zahraniční vlastníci tlače začali postupne odchádzať. V roku 2008 sa z českej Economie a jej slovenskej dcéry Ecopress (Hospodárske noviny) stiahol Handelsblatt. V roku 2010 predal britský mediálny koncern Daily Mail denník Pravda prostredníctvom skupiny J&T Karolovi Biermannovi (o reálnom investorovi vládnu dohady). A v roku 2014 sa rozhodla vycúvať zo Slovenska aj nemecká skupina Rheinische Post, ktorá predala svoj polovičný podiel v Petit Presse, vydavateľovi denníka Sme. Kupujúcim je dcérska firma agentúry SITA s finančnou injekciou od skupiny Penta.

Razom najsilnejší hráč

Vstup Penty do médií vzbudzuje znepokojenie z viacerých dôvodov. Hoci má menej biznisu so štátom než jej konkurenti, podniká v riskantných sektoroch ako zdravotníctvo, ktoré sú silno regulované štátom a súkromný biznis v nich lobuje ostošesť. Pre viacerých novinárov v Sme a troch redaktorov TRENDU to predstavuje príliš veľké riziko zásahov do redakčnej slobody, respektíve neustále hroziaci konflikt záujmov, a preto sa rozhodli dať výpoveď.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma - budúcnosť médií

Súvisiace články

Kto má skutočnú moc nad médiami

Kto má skutočnú moc nad médiami Komentár

Názor | Penta síce tvrdí, že v mediálnom biznise vníma aj spoločenskú úlohu, čo je však dôležitejšie - neplánuje tu robiť charitu 4

Muž, ktorý kúpil Pente Sme

Muž, ktorý kúpil Pente Sme: Predať Petit Press naspäť? To nemá logiku

Noví bryndziari Špirko a Ondro

Muž, ktorý kúpil Pente Sme

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.