Štúdie konzultačných spoločností pritom kalkulujú, že v najbližšej dekáde sa budú predovšetkým Európania s elektromobilmi stretávať oveľa viac. Podľa spoločnosti Roland Berger by mohlo mať v Európe roku 2025 každé druhé predané nové auto aspoň čiastočne elektrický pohon (a každé ôsme len elektrický). Cesta k elektromobilite však zatiaľ v praxi vedie cez podporu štátov a vyžaduje si zmenu návykov, ako ľudia auto používajú. Budú teda elektromobily šetriť peniaze a zdravie, alebo sa narodí len ďalšia neefektívna dotačná schéma?
Zákazníci majú k elektromobilom sympatie. Aspoň vtedy, keď sa ich na to niekto opýta v prieskume. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) cituje sondu Capgemini, podľa ktorej si 39 percent spotrebiteľov v rôznych krajinách sveta pred tromi rokmi želalo „zelený automobil“. Polovicu z nich k tomu motivovala ekonomika prevádzky. Inými slovami, aby napriek vyššej cene neskôr ušetrili na nákladoch pri jazdení.
Keď si však naozaj vyberajú nové vozidlo, zvyčajne siahne po elektrickom len zlomok z nich. Celkovo sa počet elektrických osobných áut vo svete na začiatku tohto roka podľa nemeckého Centra na výskum solárnej a vodíkovej energie (ZSW) zdvojnásobil na 400-tisíc kusov. To je ale len omrvinka, ak počítame, že sa na svete pohybujú stovky miliónov registrovaných áut. Nemecké centrum do štatistiky zahrnulo aj autá s predĺženým dojazdom a hybridné vozidlá, ktoré sa nabíjajú zo zásuvky. Nezarátalo, naopak, oveľa rozšírenejšie klasické hybridy, ktoré by bez spaľovacieho motora nefungovali.
Najpriekopníckejšou krajinou v elektromobilite sa stalo Nórsko, kde dosahoval za prvé tri kvartály tohto roka trhový podiel elektrických áut okolo trinástich percent. Tento údaj sa pritom počíta len z nových predaných áut. Silné je ešte Holandsko, no vo väčšine európskych krajín podiel neprekročil ani jedno percento.
Nóri majú na kúpu elektromobilov veľa dôvodov. Postarala sa o to najmä ich vláda. Elektromobily nemusia platiť väčšinu daní, poplatkov ani mýto. Na verejných parkoviskách smú stáť zadarmo a popritom ešte bezplatne dobíjajú batériu. Jazdia v pruhoch vyhradených pre autobusy. Šoféri verejnej dopravy sa už podľa agentúry AFP sťažujú, že elektromobilov je priveľa a autobusy kvôli nim znovu stoja v kolónach. Na politikov vzniká tlak, aby od štedrej podpory cúvli.
Neďaleko v štáte Nevada postaví automobilka Tesla fabriku na akumulátory.Zdroj: SITA/AP
V ďalších krajinách situácia ešte tak ďaleko nezašla. Francúzsky minister hospodárstva Emmanuel Macron navrhuje zaviesť pre kúpu elektrických áut nový bonus, vďaka ktorému sa spolu s doterajšou podporou pri kúpe z ich ceny odpočíta približne 10-tisíc eur. Autá s vyššou spotrebou paliva sú, naopak, zaťažené postihmi. Paríž plánuje dostať na cesty do roku 2020 dva milióny elektrických áut, nemecká kancelárka Angela Merkelová milión. Nákupy zákazníkom priamo alebo nepriamo dotujú aj v USA, Japonsku či Rakúsku. Estónska vláda v roku 2011 v rámci predaja emisných povoleniek na desať miliónov ton objednala od japonskej automobilky Mitsubishi 507 vozidiel i MiEV určených pre verejnú správu. Okrem toho dala vybudovať stovky dobíjacích staníc v celej krajine. Európska únia na automobilky tlačí, aby do roku 2020 okresali emisie vytvárané ich vozidlami.
Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU
už od 94 centov / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
- Obmedzenie reklamy na TREND.sk
Prihláste sa.
Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €
Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.