Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Reportáž z viedenského projektu storočia - Hlavná stanica za miliardu

10.12.2014, 05:40 | Daniel Suchý | © 2014 News and Media Holding

Vlak sa nehlučne blíži k cieľu. Míňa historické budovy bývalých kasární, na druhej strane trčia žeriavy staveniska tisícok bytov. Striedajú ich zvlnené fasády nových kancelárskych komplexov a vlak zastavuje pod rozľahlou lomenou strechou.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika

Extra reality

Cestujúci rýchlo vystupujú a schody ich zvezú na prízemie rovno doprostred moderného nákupného centra. Na električku či autobus sa dostanú cez nákupnú pasáž, prímestské vlaky stoja o podlažie nižšie a metro na mínus trojke. Novú viedenskú Hlavnú stanicu otvorili Rakúske spolkové železnice (ÖBB) 10. októbra, robotníci však dokončia všetky priestory až o pár týždňov.

Od 14. decembra naplno

Prvé vlaky začali cez Hlavnú stanicu jazdiť už pred dvomi rokmi. Popri prímestských a regionálnych spojoch aj jediná medzinárodná linka medzi Viedňou a Bratislavou. Nový cestovný poriadok privedie 14. decembra na Hlavnú stanicu aj diaľkové vlaky. A pôjdu cez ňu aj ICE vlaky na viedenské letisko.

O rok by mali byť dokončené koľajiská na východnej strane novej stanice. „Od tohto momentu preberie plnú funkciu národného a medzinárodného dopravného uzla. Rakúske železnice budú prevádzkovať všetku diaľkovú dopravu do a z Viedne cez Hlavnú stanicu,“ opisuje Karl-Johann Hartig, vedúci projektu za ÖBB.

V centre Viedne sa budú spájať tri medzinárodné dopravné osi. Vďaka tomu sa výrazne urýchli aj cestovanie z Bratislavy na západ. Podľa šéfa projektu nás čakajú kratšie cestovné časy, viac spojov a pohodlnejšie prestupovanie na rovnakom nástupisku.

Cesta z Bratislavy do Salzburgu bude trvať tri hodiny a 52 minút, do Linzu necelé dve a trištvrte hodiny, čo znamená úsporu pol hodiny. Až o hodinu na necelé štyri hodiny sa skráti cesta do Grazu. Rýchlejšie bude aj cestovanie po Viedni. Na všetky stanice metra a rýchlodráhy sa zo stanice dá dostať do polhodiny.

Zdroj: Daniel Suchý

Staničné mestečko

V plnej prevádzke má na desiatich nástupiskách denne zastavovať viac ako tisíc vlakov a stanicou prejde 145-tisíc ľudí. V staničnej hale a na nástupiskách s podlahovým kúrením môžu cestujúci využívať voľné WiFi pripojenie na internet. Spolu so slávnostným otvorením stanice odštartovala aj prevádzka nákupného centra BahnhofCity s 90 obchodmi.

Ťažiskom sú potraviny, gastronómia, odevy a služby. „Z pôvodnej dopravnej stanice tak vzniklo multifunkčné centrum pre cestujúcich, obyvateľov okolia a firmy, čo zároveň podnietilo zástavbu lokality,“ hodnotí K. Hartig.

Symbolom stanice je strecha nad nástupiskami tvorená zvlnenými kosoštvorcami, veľká ako päť futbalových ihrísk. „Viedeň je spojená s melódiou, kryštalickými tvarmi, ľahkosťou, v ktorej sa však skrýva sila,“ vysvetľuje tvar dominantného prvku popredný rakúsky architekt Albert Wimmer, ktorého ateliér stanicu navrhol. Neobvyklý tvar má aj praktický zmysel. Nerovná plocha vytvára otvory vyplnené sklom, ktoré prepúšťajú denné svetlo a uľahčia odvedenie dymu pri požiari.

Jeho kolega Michael Frischauf pri prehliadke stanice upozorňuje na použité luxusné materiály. Samočistiace sklo, protihlukové povrchy, kamenné dlažby a obklady, na ktorých nezostávajú fľaky zo žuvačiek či nápojov. „Kameň z Južného Tirolska je síce dvakrát drahší ako čínsky, ale železnice ušetria na údržbe. Prevádzka totiž tvorí 75 percent nákladov počas životnosti budovy, výstavba len štvrtinu,“ vysvetľuje.

A. Wimmer vyzdvihuje funkčné pohodlie pre cestujúcich. „Prídete autom do garáže alebo vystúpite z električky, autobusu, prímestského vlaku a najkratšou vertikálou sa dostanete priamo na nástupisko,“ opisuje organizáciu stanice, ktorá podľa neho musí byť živou súčasťou mesta. „Dá sa cez ňu prejsť, sú tam pasáže s východmi na každej strane. Vďaka rozdeleniu na úrovne nevytvára bariéru, ale spája štvrte,“ dodáva architekt.

Stanicu vníma ako vizitku mesta. Obyvatelia sa s ňou stotožnia vďaka emóciám, ktoré prinášajú detaily ako hlavný východ na Südtiroler Platz – presklená stena vytvára rám obrazu mesta. Stanica budúcnosti si ctí aj históriu. Pri hlavnom vchode je socha Leva svätého Marka, ktorá víta cestujúcich už 140 rokov. Stojí už na štvrtej stanici a predsa na rovnakom mieste, podotýka K. Hartig.

Stopäťdesiatročný sen

Kým nová bratislavská hlavná stanica sa pôvodne mala začať stavať v roku 2005, Viedeň projekt v tom istom roku len vyhlásila. Stavať sa začalo do piatich rokov a o ďalšie štyri roky je kompletne hotová. Aj za týmto megaprojektom je však podstatne dlhší príbeh. „Dávny sen o centrálnej stanici siaha do druhej polovice 19. storočia,“ pripomína K. Hartig.

Tri neprejazdné stanice boli dedičstvom monarchie a komplikovali železničnú prevádzku vo Viedni, ktorá má povesť mosta medzi východom a západom Európy. Nekonečné diskusie sa neustále vracali k bodu, či a ako je možné priviesť trasy priamo do centra.

Za ten čas sa objavilo mnoho návrhov na ideálne miesto – Stephansplatz, Karlsplatz, dunajské nábrežie alebo lokalita okolo dnešného Konzerthausu. „Už v roku 1986 odporúčala štúdia o rakúskej sieti rýchlovlakov vytvoriť centrálnu prejazdnú stanicu a vybrala súčasné miesto,“ spomína K. Hartig.

Konkrétnu podobu získal projekt v roku 2006, keď medzinárodný tím expertov dokončil masterplan. Viac ako dvesto plánovačov v nasledujúcich rokoch preskúmalo vplyvy na životné prostredie, vypracovali podklady pre infraštruktúru, novú sieť ulíc a nové štvrte. Stanica Südbahnhof bola definitívne zatvorená v polovici decembra 2009 po 163 rokoch prevádzky. V nasledujúcich týždňoch ju zbúrali a mohla sa začať výstavba Hlavnej stanice. V Bratislave doteraz nie.

Zdroj: Daniel Suchý

Byty, školy, park, hotely aj firmy

Rakúske železnice investovali do novej stanice a súvisiacej železničnej infraštruktúry dlhej šesť kilometrov miliardu eur. Hneď pri stanici si vybudovali aj novú centrálu, ktorú do konca novembra plne obsadia. Z väčšiny kancelárií ôsmich spoločností koncernu sa sem presťahuje 1 700 zamestnancov a firma tak ušetrí ročne na prevádzke päť miliónov eur.

Stanica je len časť veľkého projektu, ktorý výrazne zmení vyše stohektárový trojuholník medzi tretím, štvrtým, piatym a desiatym obvodom. Ďalšou pol miliardou na rozvoj bývalého mamutieho koľajiska prispieva mesto a 2,5 miliardy prinášajú súkromní investori.

K najväčším patrí banková skupina Erste Group, ktorá tu stavia nové sídlo za takmer tristo miliónov eur. Súbor oblúkových budov s otvoreným parterom, kancelárskou plochou 117-tisíc štvorcových metrov a výškou sedem až trinásť podlaží obsadí takmer celý.

Začiatkom roku 2016 sem presťahuje 4 500 zamestnancov z 23 adries z celej Viedne. Okrem ekonomického má Erste Campus aj symbolický význam. Popredná banka strednej a východnej Európy bude ľahko dostupná aj pre množstvo zamestnancov z týchto krajín. Vyrastá na mieste historickej stanice Südbahnhof, ktorá bola tradične bránou do rakúskej monarchie.

Erste Campus bude dominantou novej štvrte Quartier Belvedere. V susedstve Švajčiarskej záhrady nadväzujúcej na areál zámku Belvedere vzniknú do roku 2019 aj štvorhviezdičkový Parkhotel a Parkapartments am Belvedere od developera Signa Holding. V budovách navrhnutých slávnym talianskym architektom Renzom Pianom bude tristo hotelových izieb a 340 bytov. Ešte koncom tohto roka má Signa začať stavať aj najvyššiu budovu celého projektu okolo Hlavnej stanice, 88-metrovú vežu s hotelom a kanceláriami.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Extra reality

Tagy Hauptbahnhof

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.