Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 vs. Kia Soul 1,6 GDi

07.12.2014, 11:00 | Jozef Prosnan | © 2014 News and Media Holding

Malé auto nemusí byť až také malé, ak sa skríži s SUV-éčkom. Práve táto myšlienka sa stala hybnou silou konjunktúry crossoverov v celom spektre veľkostných kategórií osobných automobilov.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Automobily

Dnes siahame do ich spodného poschodia a štartujeme absolútnu novinku Citroën C4 Cactus. Paralelne odomykáme dvere ďalšej novinky tej istej sorty – Kia Soul druhej generácie. Ak tipujete, že sa schyľuje k porovnávaciemu testu, nemýlite sa.

V kolóne nezapadnú

Na stvárnenie exteriéru máte pravdepodobne svoj názor. Náš vám vnucovať nemienime, len sa oň s vami podelíme. Prvý aj druhý pohľad viac priťahuje malý Francúz. Ale prečo. Ani nie tvarom samotnej karosérie. Tú má „ofúkanú“ do defenzívneho tvaru prívetivého vajíčka. Pozornosť čerí skôr unikátny systém AirBump, nápadne aplikovaný na bočných paneloch a potom aj v rohoch karosérie. Tieto plastové vzduchové vankúše spolu so spodným lemom karosérie chránia Cactus pred drobnými odreninami pri prípadných kolíziách. Výsledok – výstrednosť. Ale ruku na srdce, estétov neohromí. A drobný Kórejčan? Tiež nezapadne v dave. Tvarovo vyvážený, štýlovo konzistentný, trochu provokačný. Rozhodne viac nadbieha vkusu náročnejšieho pozorovateľa. Dopláca však na jeden hendikep – jeho fazóna je až príliš povedomá, preto menej informovaný pozorovateľ nemusí generačnú zmenu vôbec postrehnúť.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82Zdroj: Citroën

Kia Soul 1,6 GDiZdroj: Kia

Štýlovosť kontra fajnovosť

Kokpit Soulu sa generačným posunom zhodnotil a nadobudol páčivejšiu fazónu. Najmä kolmý stredový panel teraz vzdialene pripomína ten v Mini. Asi nie náhodou. Príjemne mäkký plast zaujal miesto nielen na palubnej doske, ale aj na parapetných doskách. Zlepšilo sa tiež dielenské spracovanie. Škoda toho tmavého tónu. Jeho pričinením je interiér trochu ponurý.

„Francúzska spojka“ stavila na frivolnejšiu avantgardu. Tvar palubnej dosky, formovanie sedadiel aj výplní dverí vyznieva vskutku originálne a dokonale harmonizuje. V najvyššej výbave ani hnedo-čierna farebná kombinácia nemá chybu. Kvalitou použitých materiálov (tvrdé plasty) a presnosťou lícovania však „citrón“ ťahá za kratší koniec. Že sa na ňom viac šetrilo, potvrdzuje aj pár zadných výklopných okien. Aby sme však ostali spravodliví, jednu výhodu im nemožno uprieť. Otvorené na rozdiel od klasických sťahovacích nevytvárajú tlakové vlny v interiéri.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82Zdroj: Citroën

Kia Soul 1,6 GDiZdroj: Kia

Digitalizácia verzus klasika

Pozrime sa na prístrojové vybavenie. V strede zorného pola vodiča Cactusa sa vyníma „tablet“ a v strede palubnej dosky druhý. Prístrojovému štítu digitálneho veku vyčítame chýbajúci otáčkomer aj teplomer chladiaceho média motora, pritom displej je poloprázdny. Zato centrálna dotyková obrazovka (bez dotyku sa ani nepohnete) informáciami kypí. Ak však mienite zmeniť čo i len nastavenie klimatizácie, musíte sa najprv preklikať do príslušného módu.

Zatiaľ reprezentant Kórejského polostrova vyznáva skôr klasiku. Do tohto rámca zapadá hlavne hlboko zapustený kompletne vybavený prístrojový štít s displejom palubného počítača a podsvietením Supervision. Centrálny 4,3-palcový dotykový displej infotainmentu je už v palubnej doske tak trochu utopený a audiosystému chýba CD prehrávač.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82Zdroj: Citroën

Kia Soul 1,6 GDiZdroj: Kia

Kam sa usadiť

Za nadpriemerne dobre tvarované a pohodlné predné sedadlá chválime citroën, zato tiež robustné v kii hodnotíme z hľadiska ich bočného vedenia „len“ ako primerané. Ak však porovnávame priestor vzadu v oblasti kolien a nad hlavami pasažierov, držia obaja súperi zhruba rovnaké karty. Zato Soul je citeľne širší, to znamená menej stiesnenú situáciu pre prípadnú trojicu pasažierov – benefit spoločnej platformy s väčšou Kia Cee´d. Na druhej strane, stredová hlavová opierka sa nedá vysúvať, čo hodnotu miesta v strede devalvuje.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82Zdroj: Citroën

Kia Soul 1,6 GDiZdroj: Kia

Delená či nedelená lavica

Chlieb sa môže lámať pri porovnávaní batožinových priestorov, hoci objemom sú si podobné. Rozdiel zistíte, ak budete chcieť sklopiť zadné operadlá. V Soule sú delené, kým tie v Cactuse opäť z úsporných dôvodov ostávajú vcelku. To znamená, že pri prevoze dlhšieho predmetu musíte obetovať celú zadnú lavicu. A keď už hovoríme o úložných priestoroch, spomeňme ešte aspoň jeden. Kia sa pýši objemným klimatizovaným boxom pred spolujazdcom a citroën ešte objemnejším. To preto, že frontálny airbag spolujazdca zaujal namiesto štandardného miesta v palubnej doske nevšednú pozíciu nad oknom.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82Zdroj: Citroën

Kia Soul 1,6 GDiZdroj: Kia

Každý chvíľku ťahá pílku

Atmosférický trojvalec (Cactus) proti atmosférickému štvorvalcu (Soul) alebo aj inak benzínová tisícšesťstovka (kia) verzus benzínová tisícdvestovka (citroën). Takto sú rozdané karty. Kým dynamické parametre hovoria jasnou rečou v prospech Soulu, v disciplíne priemerná spotreba zasa jednoznačne víťazí Cactus. Čo dodať. Napriek tomu, že namerané hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti nepustia, subjektívne pocity až také jednoznačné nie sú. Malý trojvalec citroëna má nízko položený vrchol krútiaceho momentu, správa sa celkom ofenzívne a dôsledne „ide“ za plynom. Pri bežnom tempe pôsobí celkom sebavedomo. Menej presvedčivý je pri plnom nasadení a kompletne obsadenom interiéri. Prevodovka v presnosti radenia tiež výrazne zaostáva.

Motor Soulu má kultivovanejší akustický prejav a nezaprie väčšiu výkonovú rezervu. Aby ste ju však zužitkovali, musíte ho hnať do vyšších otáčok. V prípade 1,6 GDi však prekvapuje, že po každom preradení pod plným plynom priamovstrekový motor ostáva chvíľu akoby pridusený. Zrejme trpí na turbodieru aj bez turba. Napriek tomu sa viac ako motor citroëna hodí na jazdu po diaľnici. Aj preto, že mu sekunduje šesťstupňová prevodovka, kým prevodovka súpera má o „kvalt“ menej. Meranie spotreby na testovacom okruhu dopadlo nasledovne: citroën 5,9 l/100 km a kia 7,5 l/100 km. Teda podľa očakávania, len vzájomný rozdiel sa oproti údajom pre kombinovaný cyklus zmenšil.

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82Zdroj: Citroën

Kia Soul 1,6 GDiZdroj: Kia

Jasná prevaha

Jazda s Cactusom ukazuje dvojtvárnosť. V pokojnom tempe si budete pochvaľovať, že podvozok obutý do formátu 205/55 R16 je solídne odhlučnený, a keď sa ocitnete v stiesnených pomeroch niektorých parkovísk alebo sa potrebujete na ceste na jeden šup otočiť do protismeru, zistíte, že aj celkom dobre zatáča. Uskákano sa prejavuje na nerovnostiach. V zákrutách sa aj vďaka nízkej hmotnosti ľahko ovláda a prejavuje len minimálnu nedotáčavosť. Keď však pritlačíte na pílu, zistíte, že o mäkší podvozok sa nedá oprieť a vzápätí zaúraduje stabilizačný systém. Jazda so Soulom napriek extrémnemu obutiu 235/45 R18 vyznieva dospelejšie. Čakáme príšerné reakcie na  výmole a retardéry, no namiesto nich počuť len tupé buchnutie bez dotrasov. Nemecká škola. Na technickej trati aj zásluhou nízkych pneumatík Soul udatne drží stopu. Správa sa takmer neutrálne a stabilizačný systém zasahuje v hraničných situáciách diskrétne. Popri podvozku sa medzigeneračne zlepšila aj reakcia riadenia, ale ešte stále má bohaté rezervy. Tri voliteľné módy riadenia považujeme v danej triede za zbytočný luxus. Stačí jeden, ale poriadny.

Záver

Citroën C4 Cactus boduje najmä výstredným zjavom, štýlovo zariadeným interiérom a digitalizovaným kokpitom. Presne opačným dojmom však pôsobí v danej cenovej kategórii snaha šetriť v podobe tvrdých plastov a absentujúcich prvokov prístrojového vybavenia. Praktickosť zasa nabúralo nedelené zadné operadlo. Nepresvedčil podvozok. Naopak, milo prekvapuje základný benzínový trojvalec živým prejavom. Nízku spotrebu sme čakali.

Kia Cee´d druhej generácie sa na pohľad až tak nezdá, ale medzigeneračne urobila zásadný krok dopredu. Aj naďalej ostáva jej silnou stránkou dizajn, ale ten sa zmenil najmenej. Hmatateľné zlepšenie priniesla nová platforma nižšej strednej triedy. Paralelne s jej aplikáciou sa zhodnotili jazdné vlastnosti auta, kvalita použitých materiálov aj priestorové pomery v interiéri. Celok zhodnocuje šesťstupňová prevodovka. Za očakávaniami zaostáva benzínová tisícšesťstovka s priamym vstrekovaním paliva. Je málo pružná, preto vyžaduje častejšie radenie. Od základného motora by sme očakávali aj skromnejší apetít. 

Hodnotenie Citroën C4 Cactus
+
nápadný exteriér nedelené zadné operadlo
štýlový kokpit nepresné radenie
veľmi dobré predné sedadlá
úsporný motor
Hodnotenie Kia Soul
+
štýlový exteriér stredová hlavová opierka sa nedá vysunúť
dobre riešený prístrojový štít motor pod plným plynom dusí
šesťstupová prevodovka
široká zadná lavica
dobre naladený podvozok

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Kia Soul LX

ABS, BAS, ESC, VSM, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, automatická klimatizácia, autorádio s ovládaním na volante, palubný počítač, dotyková obrazovka, cúvacia kamera, vyhrievaný volant a predné sedadlá, Bluetooth hands free, posilňovač riadenia s funkciou Flex, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie sklopné zrkadlá, kontrola tlaku v pneumatikách, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, denné LED, zadné kombinované LED, volant a radiaca páka v koži, v oboch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, zadné parkovacie senzory, rezervné koleso, 16" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy Kia Soul LX

Bezkľúčový prístup a štartovanie, šesťstupňová automatická prevodovka, podsvietenie palubnej dosky Supervision, metalíza, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, asistencia parkovania, panoramatické strešné okno, strešné lyžiny, 17" alebo 18" disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Citroën C4 Cactus Shine Edition

ABS, REF, ASR ESP, šesť airbagov, pomoc pri rozjazde do kopca, automatická klimatizácia, 7" dotykový displej, autorádio s prehrávačom MP3, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, detekcia podhustenia pneumatík, denné LED, predné hmlovky s prídavným svetlom do zákrut, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, elektricky ovládané predné okná a vonkajšie spätné zrkadlá, zadná kamera, zadné parkovacie senzory, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy Citroën C4 Cactus Shine Edition

Asistencia parkovania, predné parkovacie senzory, meranie voľného miesta na parkovanie, presklená panoramatická strecha, vyhrievané predné sedadlá, hnedá palubná doska, čalúnenie látka + velúr, čalúnenie látka + koža, perleťový lak, rezervné koleso/dojazdové rezervné koleso, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

Kompaktné crossovery na slovenskom trhu
Citroën C4 Cactus 1,2 l Pure Tech 82 Kia Soul 1,6 GDi Nissan Juke 1,6 l Peugeot 2008 1,2 l Pure Tech 82 Renault Captur 0,9 Tce
Zdvihový objem motora (ccm) 1 199 1 591 1 598 1 199 898
Usporiadanie spaľovacieho motora R3 R4 R4 R3 R3
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 60 (82)/5 750 97 (132)/6 300 69 (94)/ 5 400 60 (82)/6 000 66(90)/5 250
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 118/2 750 161/4 850 140/3 200 – 4 400 118/2 750 135/2 500
Prevodovka 5-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,8 – 14,5 11 12 13.5 12,90
Maximálna rýchlosť (km/h) 171 185 168 169 171
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.6 6.8 5 4.9 4,90
Rázvor (mm) 2 595 2 570 2 530 2 537 2 606
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 348 354 354 350 377
Cena základného modelu s DPH (€) 12 290 13 690 11 700 11 990 11 990
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 48/2014. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Automobily

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.