Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kam idú slovenské start-upy

13.12.2014, 14:00 | Patrik Garaj | © 2014 News and Media Holding

Na začiatku si s dávkou humoru určili cieľ, že raz aj ich staré mamy majú vedieť, čo sú to start-upy. Dnes, keď sa súťaž Startup Awards vysiela už aj v štátnej televízii, je možné považovať misiu organizátorov podujatia istým spôsobom za splnenú.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Podnikanie

Podstatnejšie než udomácnenie cudzieho slova v spoločnosti je však efekt na mladé podnikateľské podhubie. Po štvrtom ročníku Startup Awards, ktorého finále sa udialo koncom novembra v Bratislave, je možné sa pýtať, ako sa slovenská technologická scéna v kontexte „start-upových Oscarov“ rozvíja. Kompetentnou partnerkou na takéto hodnotenie je Michaela Jacová, spoluzakladateľka súťaže a zároveň investičná manažérka v spoločnosti Neulogy Ventures, ktorá sa na organizácii Startup Awards podieľa.

Nielen kvantita

Ako prvý ukazovateľ progresu sa núka vývin počtu prihlásených projektov. Zatiaľ čo pri prvom ročníku ich boli necelé štyri desiatky, tento rok sa približovali k stovke. Pri aktuálnom ročníku sa navyše počet medziročne takmer zdvojnásobil.

„Dôležitejšie než množstvo prihlášok je však výrazný rast v kvalite,“ tvrdí M. Jacová. Posun sa začína už pri zdanlivo banálnej veci, ako je komunikácia projektu v angličtine. Pri rozbehu súťaže organizátori riešili, či nie je príliš odvážne postaviť podujatie na cudzom jazyku. Dnes sa jazyková otázka javí ako úplne akceptovaná. Ak sa firma usiluje o export alebo o otvorenie svetu, angličtina je nutnosťou. Limity však stále cítiť pri prezentačných schopnostiach pred potenciálnym investorom či publikom.

„V čom sa jednoznačne pokročilo, je schopnosť tímov priznať si, že majú konkurenciu, a zároveň ukázať, v čom sú lepší. Posun je aj v akceptovaní toho, že musia objasniť, ako chcú na nápade zarobiť. Že nejde len o inovatívnu ideu, ale že majú aj predstavu, ako ju premeniť na profit,“ vysvetľuje manažérka.

Okrem zdatností start-upistov je na rozbehnutie scény potrebný aj progres v rámci komerčného sektora a u investorov. Podľa M. Jacovej ho vidno už v tom, ako sa firmy angažujú v Startup Awards. Ale aj všeobecne cítiť, že korporácie si start-upy viac všímajú. Rozoznali v nich totiž zdroje inovácií a možností, ako siahnuť po rozbehnutom produkte, namiesto rizikového vývinu vo vlastnej réžii. Pre slovenské prostredie zároveň platí, že nadšenie pre start-upy presakuje do firiem skôr zvonku, napríklad z materských spoločností.

Úspešní v praxi

Víťazi Startup Awards získavajú ako cenu cestu do niektorého z technologických centier sveta alebo iný druh podpory pre rozvoj nápadu. Otázka teda je, do akej miery sa im darí projekty rozbehnúť. Z víťazov prvého ročníka naďalej existuje napríklad projekt Nicereply, čo je digitálne riešenie na zvyšovanie kvality zákazníckej podpory. A tiež start-up Work in Field, ktorý sa transformoval na aplikáciu Vezma. Tá funguje ako kniha jázd a monitoring výdavkov pre vodičov. Medzi najúspešnejších laureátov patria start-upisti CulCharge, ktorí boli rozbehnutí už pred Startup Awards, no vďaka súťaži sa dostali na jedno z najväčších podujatí výrobcov spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas. Tam absolvovali stretnutia s distributérmi a odberateľmi a dnes možno ich inovatívny nabíjací a dátový kábel dostať aj v Tescu.

Napriek úspechom počuť v technologickom tábore hlasy, že start-upovú scénu by mohol ešte viac rozhýbať naozaj globálny slovenský úspech. Podľa M. Jacovej platí, že mladá generácia stále upriera oči ku svetlým príkladom z deväťdesiatych rokov, čiže firmám ako Eset a Sygic. A je pravda, že dlhšie sa neobjavil projekt so svetovým potenciálom, ktorý by na dorast pôsobil ako inšpiračný zdroj. Prítomnosť takejto hviezdy môže byť podľa nej prínosná, no zároveň to nepovažuje v ekosystéme start-upov za rozhodujúce.

„Ekosystém sa nazýva ekosystémom preto, lebo sa skladá z viacerých do seba zapadajúcich častí, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú. To znamená, že žiadny individuálny aspekt prostredie neposilní natoľko, aby sa zo Slovenska obratom stalo Silicon Valley. Jednotlivé nohy ekosystému je nutné budovať postupne a jednou z nich môže byť aj budúca supernova na domácom technologickom nebi. Či už to bude AeroMobil alebo nejaký projekt z akadémie vied,“ myslí si manažérka.

Geekovia aj vedci

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy firmy, Kreatívne, podnikanie, start-up, Startup Awards

Súvisiace články

Inovatívny slovenský start-up pomáha zvyšovať úroveň služieb

Inovatívny slovenský start-up pomáha zvyšovať úroveň služieb

Inzercia | Kuriérska spoločnosť GO4, ako prvá na Slovensku zaviedla možnosť hodnotenia spokojnosti zákazníkov prostredníctvom inovatívnej slovenskej aplikácie Staffino

Konečne: Prvý start-upový akcelerátor v Bratislave

Lietajúce roboty sa vznášajú nad Slovenskom

Richter objavil Ameriku za 160-tisíc eur

Penta zhasne v SDKÚ

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.