Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Automobilky v roku 2015: Hľadajú sa hlavy a sebavedomí manažéri

26.12.2014, 11:00 | Martin Jesný | © 2014 News and Media Holding

TREND pred rokom odhadoval, že podobne ako v roku 2013 nebude chýbať veľa do milióna na Slovensku vyrobených áut ročne. Najmä pre prípravu bratislavského závodu na výrobu nových modelov nakoniec táto latka nepadne.

  • Tlačiť
  • 2

Ale pribudli aj nečakané dôvody. Automobilky prišli o objednávky pre konflikt Ruska s Ukrajinou, ten navyše zosilnil vplyv kontrakcie ruskej ekonomiky na tamojší dopyt. Tento vplyv pretrvá aj v roku 2015 a je pravdepodobné, že dosah fázy životných cyklov na počet áut „Made in Slovakia“ môže aj porásť.

Hoci história už ukázala, že štart predaja novinky formátu Audi Q7 dokáže divy nielen vo výrobných číslach, ale aj v makroekonomických ukazovateľoch. Naháňanie šiestej nuly však v roku 2015 nebude téma číslo jedna. To bude schopnosť autobrandže rozširovať na Slovensku rozsah aktivít do čo najviac sofistikovaných podnikových činností.

Možný time-out v Trnave

V roku 2015 možno očakávať veľmi zaujímavú kombináciu faktorov. Výrobu v bratislavskej fabrike Volkswagenu by mal dvíhať očakávaný štart ostrej výroby novej generácie veľkého luxusného SUV Audi Q7. To by malo zvyšovať čísla tak Volkswagenu Slovakia, ako aj jeho dodávateľov.

Popularita SUV je stále silná a Audi z nej vždy dokázalo ťažiť. Čísla továrne by mala ovplyvniť aj nová „technologická hračka“. Karosérie bude fabrika zvárať v novej veľkokapacitnej high-tech karosárni, ktorá dostane na Slovensku do praxe najmodernejšie výrobné zariadenia dostupné priemyslu v globálnom meradle.

Globálny dopyt po SUV by mohol pomôcť ubrať z dosahov sankcií, ktorými si vzájomne hrozia Európska únia s Ruskom. Pre Kia Motors je Rusko s pätinovým podielom na produkcii kľúčový trh. A to ešte tento veľký trh oslabuje ekonomika, brzdená poklesom cien ropy. Napriek vládnemu programu šrotovného predaj áut v Rusku v roku 2013 klesol a v prichádzajúci rok vyzerá neisto. Aj napriek novej šrotovacej dotácii desať miliárd rubľov (asi 140 miliónov eur).

Ruský trh, no najmä pomalé oživovanie dopytu na tradičných trhoch drží v neistote aj trnavskú fabriku PSA Peugeot Citroën. Tej navyše „starnú“ modely vo výrobe, najmä služobne starší C3 Picasso, ktorý čaká presun výroby do Španielska. O novom produkte zatiaľ automobilka iba premýšľa, aj keď sa vzhľadom na výrobnú špecializáciu ponúka cé trojkový citroën.

Generačná výmena však potrvá takmer dva roky. Prelom rokov zachytil fabriku v plnej výrobe, no situácia sa môže rýchlo zmeniť. Nedostatok práce môže mať rôzne dôsledky. Do úvahy pripadá aj pauza pre časť zamestnancov, prinajmenej tých, ktorých si fabrika prenajíma od agentúr.

Inovácie pre dodávateľov

V centre pozornosti autobrandže sú dodávatelia súčiastok: nielen preto, že zamestnávajú čoraz viac ľudí, ale najmä preto, aby ich držali aj naďalej. Prípadne vytvárali nové pracovné miesta, na čo podľa analýz ZAP SR ešte majú priestor. Otázne bude, či sa im to vyplatí. Časy, keď to záviselo len od ceny práce, sú preč a objavujú sa dve iné kľúčové otázky. Prvá je, či reforma odborného vzdelávania, ktorú automobilový zväz rozbehol, priláka mladých ľudí. Druhá kľúčová otázka znie, ako dodávatelia na Slovensku zareagujú na rastúci dopyt automobiliek, aby sa okrem dodávok súčiastok podieľali aj na ich vývoji. Na to potrebujú stabilnejšie zákony, ale najmä silné univerzity a lokálnu vedu, s ktorou môžu spolupracovať.

Ak sa majú slovenské automobilové firmy pozdvihnúť z montážno-výrobných jednotiek na vývojárske strediská, musia zabojovať ich manažéri. Z poverených strážcov výroby sa musia zmeniť na sebavedomých lídrov, akí za svoju firmu zabojujú v medzinárodnej skupine a vývoj si nielen vypýtajú, ale aj vybojujú.

Autor je priemyselný analytik.

2015

Volkswagen Slovakia začne vyrábať Audi Q7, ktorý môže zmierniť vplyv ruských sankcií na automobilový priemysel

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 51/2014. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 2

Tagy automobily, Kia, priemysel, PSA Peugeot-Citröen, Slovensko, Volkswagen

Súvisiace články

Obchvat Bratislavy má vyprať imidž PPP

Obchvat Bratislavy má vyprať imidž PPP Nájdete v TRENDE

Vláda ide stavať ďalšiu súkromnú diaľnicu. Rizikom je presvedčenie, že súkromné diaľnice sú predražené, hovorí Viktor Stromček z rezortu dopravy 1

Čo čakať v roku 2015

Som rád, že žijem práve tu

Počiatek čaká na ortieľ

Komu patrí Slovensko

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.