Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Andrej Kiska: pokus o zmenu zhora

26.02.2014, 11:56 | Marián Leško | © 2014 News and Media Holding

Príbeh Andreja Kisku pred kandidatúrou na prezidenta nie je veľmi komplikovaný. Po novembri 1989 odišiel do Spojených štátov, kde si zarábal manuálnou prácou. Po návrate na Slovensko začal podnikať spolu so svojím bratom a bratrancom. V roku 1996 uspeli so splátkovou službou Triangel, akú vtedy nikto neponúkal, vďaka čomu sa ich rodinná firma stala príkladom podnikateľského úspechu.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Ekonomika

V roku 2005 prosperujúce spoločnosti výhodne predali a o rok neskôr A. Kiska založil charitatívnu organizáciu Dobrý anjel. Odišiel z nej po siedmich rokoch, v čase, keď sa rozhodol uchádzať o post hlavy štátu. Pred finálnou časťou volebnej kampane má podľa prieskumov verejnej mienky takú podporu, ktorá ho môže dostať do druhého kola prezidentských volieb.

Na to, aby sa tak stalo, musí v zostávajúcich týždňoch zvládnuť aj volebné debaty, v ktorých sa bude spochybňovať každá časť z jeho osobného príbehu. Pravda, s jednou výnimkou – Dobrého anjela nikto napádať nebude.

Zakladateľské nápady

Hlavná idea, s ktorou A. Kiska uspel vo svete charity, sa veľmi podobá na nápad, na ktorom bol založený jeho podnikateľský úspech. V podnikaní prerazil vďaka tomu, že Triangel dodával tovar od výrobcu priamo zákazníkovi, ktorý si ho kúpil na splátky. Keďže sa vynechal veľkoobchod i maloobchod, Triangel profitoval z ušetrenej marže, pričom zákazník za tovar neplatil viac, ako keby si ho kúpil za hotovosť v obchode. Pri charite zas A. Kiska postrehol, že ľudia sa dobrovoľným príspevkom vyhýbajú aj z toho dôvodu, lebo si myslia, že z ich daru žijú nielen obdarované osoby, ale sa na ňom priživujú aj organizácie, ktoré charitu sprostredkúvajú. A. Kiska preto z vlastných zdrojov i zo zdrojov partnerov financuje všetky náklady, ktoré súvisia s poskytovaním pomoci, vďaka čomu sa dar v plnej výške dostane k obdarovanému.

Za osem rokov, počas ktorých Dobrý anjel pôsobí, táto organizácia pomohla približne 5 600 rodinám a prerozdelila medzi ne viac než 21 miliónov eur. To sú výsledky, ktoré sa nedajú spochybniť. Všetko ostatné z Kiskovho príbehu spochybňované bolo a zrejme aj bude.

Exekvovaní len podvodníci

Okrem katalógového predaja cez Triangel založili Kiskovci aj splátkový predaj v obchodoch cez Quatro – tu už nulové navýšenie neponúkali. A. Kiska svoje podnikanie bráni argumentom, že služby jeho firiem využilo viac než 1,3 milióna zákazníkov, čo je najlepší dôkaz, že boli pre nich výhodné. Svoj podnikateľský úspech považuje nielen za zaslúžený, ale aj eticky čistý. A práve to budú chcieť jeho oponenti spochybniť.

Na opakovanú otázku, či aj on posielal ľudí, ktorí neplatili splátky, do exekúcie, kandidát A. Kiska opakovane odpovedal: „Za mojej éry, keď som bol v Triangli a Quatre, neexistoval prípad, že by sme sa nedohodli s človekom, ktorý chcel splácať, no nevládal. Pravdaže, stretli sme sa s podvodníkmi, ktorí dnes nakúpili, aby zajtra predali – a nikdy nemali úmysel splácať. Tých sme okamžite dávali na súd.“

Otvorenou otázkou je, či sa v zostávajúcom čase do volieb prihlásia ľudia, ktorí sa cez Triangel alebo Quatro dostali do exekúcie, hoci nemali podvodné úmysly. Keby sa tak stalo a boli by dostatočne presvedčiví, celkový obraz A. Kisku ako kandidáta by tým veľmi utrpel.

Čaro ambivalentnosti

Veľa z toho, čo A. Kiska predstavuje a čo verejnosti ako kandidát ponúka, má ambivalentnú povahu. Mnohí oceňujú, že ide o finančne zabezpečeného človeka, ktorý je nezávislý od politických strán i záujmových skupín, lebo si všetky náklady súvisiace s kampaňou hradí sám. Lenže ďalší mu majú za zlé, že je na tom finančne až tak dobre, že si mohol kúpiť súkromné lietadlo. Jeho obrana, že lietadlo nie je jeho osobným majetkom, ale dopravným prostriedkom spoločnosti, ktorej je spoluvlastníkom, na túto časť voličov neúčinkuje. Ich negatívny postoj k milionárovi Kiskovi nezmierňuje ani fakt, že sa vzdal časti svojho majetku, aby jeho charitatívna organizácia mohla pomáhať ľuďom v núdzi.

Nemalá časť verejnosti, znechutená spôsobom, akým doterajšie politické garnitúry spravovali krajinu, oceňuje, že medzi kandidátmi na prezidenta je aj osoba bez politickej minulosti. Ale zároveň mnohí od kandidáta očakávajú, že im pri každej príležitosti poskytne dôkaz o svojej excelentnej spôsobilosti zastávať výsostne politickú funkciu. Ľudia túžia po človeku s charizmou, ktorý nie je starou a opotrebovanou tvárou politiky, ale zároveň počúvajú aj jeho súperov, ktorí pripomínajú, že politika je remeslo a nulová politická skúsenosť nie je najlepšia kvalifikácia na vrcholnú politickú funkciu. Okolnosť, že politické skúsenosti A. Kiskovi chýbajú, sa podpísala aj pod nevynútenú chybu, ktorej sa dopustil v kampani.

Použité proti nemu

V roku 2011 si A. Kiska sám vydal knihu Cesta manažéra z pekla. V apríli 2012 oznámil, že bude kandidovať na najvyšší post a minulý rok vydal ďalšiu knihu – Vezmi život do svojich rúk. Vyšla vo vydavateľstve Alert, ktoré je späté so spoločnosťou Business Success. Ide o vydavateľstvo a spoločnosť slovenskej odnože scientológov. Okrem toho A. Kiska v minulosti vystúpil na sprievodnom podujatí scientologickej spoločnosti, prednášal na jej pôde a poskytol rozhovor pre jej časopis. Knihu tam vydal v čase, keď už kandidoval, čo je obdobie, pre ktoré platí staré známe: všetko, čo urobíte alebo poviete, môže byť a bude použité proti vám.

Vyhlásenie A. Kisku, že o scientologickom pozadí vydavateľstva nemal vedomosť a keby takú informáciu mal, „určite by na základe svojho svetonázoru a viery v Boha nesúhlasil s rozhovorom a následne s vydaním knihy“, nemôže zabrániť tomu, aby o jeho prepojení na scientológov nehovorili tí, ktorí majú záujem jeho kandidatúru spochybniť. On sám im dal na to príležitosť.

Resuscitovaná nádej

Základná idea, s ktorou A. Kiska oslovuje voličov v kampani, je prostá: „Pri práci v charite som prišiel na to, aké fatálne zlyhania sa v našom štáte môžu diať... Charita má svoje limity a ja som sa rozhodol, že sa pokúsim pomôcť ešte viac. A že sa pokúsim zmeniť spoločnosť zhora.“ Jeho opakované vyhlásenia, že kandiduje, aby pomáhal, napokon akceptovala až nečakane veľká časť vcelku nedôverčivej verejnosti. Aj keď sa trpezlivosť voličov s politikmi, o ktorých A. Kiska hovorí ako o „tradičných“, navidomoči stráca, ešte stále je tu potenciál, aby kandidát bez politickej minulosti mohol presvedčiť ľudí, že vstupuje do verejného života, lebo im chce pomôcť. Nádej, že sa predsa len môže nájsť niekto, kto bude politiku robiť ako službu občanom, už niekoľkokrát zomrela, ale bola znovu resuscitovaná.

V rozhovoroch, ktoré poskytol médiám, A. Kiska často citoval výrok Mahátmú Gándhího, že kto chce veci naozaj zmeniť, neostáva mu nič iné, len vstúpiť do politiky. Nie je sám, kto čaká na to, či pointa jeho príbehu potvrdí pravdivosť ďalšieho Gándhího výroku: „Najprv ťa ignorujú, potom sa z teba smejú, potom ťa napadnú – a potom vyhráš.“

Šance A. Kisku na postup do druhého kola

V čase, keď volebný štáb A. Kisku začínal s kampaňou, jeho meno poznalo len 27 percent opýtaných. Po takmer dvoch rokoch práce ho už pozná 75 percent respondentov, čo je jasný dôkaz, že kampaň bola úspešná. Aj keď výsledok februárového prieskumu agentúry Median, podľa ktorého v druhej februárovej dekáde podporilo A. Kisku 32,6 percenta voličov, treba brať s rezervou, trend prudkého nárastu voličskej podpory pre politika bez politickej minulosti je nespochybniteľný. Jeho náskok je už taký, že kandidáti, ktorí s ním súperia o postup do druhého kola, nemôžu nad ním zvíťaziť iba vlastným pričinením. Vyradiť ho nemôže ani antikampaň, ktorú proti nemu vedú médiá blízke kandidátovi Smeru. Prehrať postup do druhého kola si môže len A. Kiska – ak zlyhá v záverečnej fáze kampane. Je zrejmé, že vo volebných debatách sa pozornosť kandidátov i verejnosti sústredí práve na neho. Od jeho výkonov v zostávajúcich dvoch týždňoch závisí, či nevyjde nazmar práca dvoch rokov kampane.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 8/2014. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.