Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zažiť, ako sa vyrába auto

25.03.2015, 10:31 | Radka Horynová

Trochu sci-fi, trochu adrenalínu, trochu zábavy a zaujímavý zážitok. Takto by sa dala opísať exkurzia v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia. Počas celého roka tu robia profesionálne exkurzie v slovenčine, nemčine a angličtine.

  • Tlačiť
  • 0

Fascinujúce divadlo robotov

Roman Haraslín, property manažér spoločnosti Tatra Asset Management, po exkurzii konštatoval, že „v tomto prípade jednoznačne platí – lepšie raz vidieť, ako 100-krát počuť. Využívanie obrovských robotov vo výrobe a moderné technológie majú neuveriteľný potenciál. Vidieť ich priamo v akcii bol pre mňa zážitok. Vyskúšali sme si aj jazdu na aute Volkswagene e-up! s čisto elektrickým pohonom. Vypli sme v aute rádio, aby sme počuli to ticho, keď auto štartuje.

Pre syna stojaceho pri tých obrovských robotoch bolo úžasné vidieť, ako by sa v skutočnosti pohybovali Transformers, a že počítače nie sú len na hranie hier, ale naživo videl ich význam a využitie pri rôznych fázach výroby. Jazdenie na off-roadovej dráhe bolo atraktívnym vyvrcholením prehliadky, môžem povedať, že chvíľami až adrenalínovým.“

Zdroj: Radka Horynová

V závode pracuje takmer dve tisíc robotov. Vyrábajú sa tu automobily s možnosťou volantu na ľavú aj na pravú stranu. Ramená robotov prenášajú plechy, zvárajú, lisujú, merajú. Obslužný personál už len podáva robotovi polotovar a dozerá, či všetko prebehlo v poriadku. „Výrobné haly vyzerali ako zo sci-fi filmu. Je to fascinujúce divadlo a zároveň strašidelné. Stáť tam celkom blízko pri nich a byť súčasťou toho celého je silný zážitok, celkom iný, ako pozerať reportáž o výrobe v televízii,“ komentuje svoju skúsenosť stavebný technik Ján Peťko. S kolegami sa chceli odreagovať a zažiť spolu niečo zaujímavé, tak si objednali exkurziu.

Inšpirácia pre manažérov

„Je to výborná teambuildingová aktivita a zároveň inšpirácia, ako zlepšiť procesy vo svojej firme. Zaujala nás vysoká organizovanosť, efektívnosť a logistika. Pri príchode sme čakali minimálne, na vrátnici o nás vedeli, ale musel po nás prísť kompetentný človek a zároveň musel byť schválený náš vstup. Fotoaparáty a mobily odložiť – nečudo, vnútorná logistika je chráneným výrobným tajomstvom, a práve tá dokáže znížiť cenu áut. Všetko funguje na princípe just-in-time,“ hovorí o svojich postrehoch Ján Peťko. 1 300 kamiónov prejde denne bránami Volkswagenu. Privezené komponenty idú priamo do logistického centra. Žiadne veľké sklady, ak by kamión nedorazil včas, výroba by sa o dve hodiny zastavila. Informáciu, ktoré auto sa bude vyrábať, vedia pracovníci dávno pred tým, než sa začne jeho výroba, a podľa toho už pripravia dielce na transportný vozík. Tie sú potom správne zoradené a robot (občas aj človek) ich len skladá z vozíka a podáva na ďalšie spracovanie.

Nápady sa cenia

Ako sa tie polotovary dostanú k linke? Po hale sa pohybujú malé vláčiky bez šoféra, ktoré môžu ťahať niekoľko závesných vozíkov a dodávajú dielce na príslušné miesto k výrobnej linke. A aby ich pracovníci počuli, vyhrávajú v nich Beethovenove symfónie. Všetko je perfektne naprogramované tak, aby nedošlo ku kolízii a aby príslušný zásobovací vozík dorazil na miesto určenia práve v čase, keď sú potrebné dielce, ktoré priváža. No a keď sa niečo pokazí, technici vyrážajú na bicykli, lebo hala má enormné rozmery.

Fleet manažér firmy Inter Cars Slovensko Ivan Šimlovič sa medzi autami pohybuje už roky. „Pre technicky zdatného laika, ktorý sa trochu vyzná v autách, je možnosť absolvovať takúto prehliadku gurmánskym zážitkom. Čistota v halách a dodržiavanie bezpečnostných predpisov pre zamestnancov aj pre návštevy je naozaj ukážková a inšpiratívna. Teší ma, že sú to práve slovenskí zamestnanci, ktorí sa podieľajú na vysokej kvalite vozidiel, z ktorých väčšina sa vyváža do zahraničia.

O šikovnosti Slovákov svedčí aj preprava náhradných dielcov na vozíkoch – vláčikoch po magnetických pásoch. Tu prispela svojím nápadom slovenská hlava a ruka, ktorá takúto internú logistickú prepravu navrhla, čo nám aj náš sprievodca zdôraznil. Inšpiratívne pre kolegov aj obchodných partnerov je, že stojí za to vymýšľať zlepšenia, mať nápady a firma ich rada zrealizuje a prezentuje ostatným,“ hovorí Ivan Šimlovič.

Na objednávku

Hovorcu spoločnosti Volkswagen Slovakia Vladimíra Machalíka sme sa spýtali, či má exkurzia vždy rovnaký priebeh a obsah. „Exkurzia vždy závisí od konkrétnej objednávky. Momentálne je možné vidieť lisovňu, karosáreň a halu agregáty, kde sa vyrábajú podvozky. Niekto si rád zajazdí na off-road parcours a niekto zasa radšej vyskúša jazdu na elektrickom Volkswagen e-up!-e. Poskytujeme tiež tematické prehliadky, ako je Think Blue Factory zameraná na ekologickú výrobu a napríklad Centrum duálneho vzdelávania zameraná na stredné školy, kde je možné vidieť, ako funguje systém duálneho vzdelávania. Čiže priebeh exkurzie závisí od záujmu návštevníkov. Školám poskytujeme prehliadky bezplatne.“ Na exkurziu môže prísť spolu až 15 ľudí. Z bezpečnostných dôvodov sa môžu prehliadky závodu zúčastniť len osoby staršie ako 12 rokov. „Podľa skúseností z minulých rokov ľudí najviac zaujíma výroba hybridných áut, ktoré sa nevyrábajú nikde inde na svete, iba v Bratislave. Vyrábajú sa tu autá pre 148 krajín sveta. Chodia k nám odborníci z firiem, najmä z priemyselného sektora, MBA študenti, univerzitní a stredoškolskí študenti, ale aj rodičia s deťmi. V roku 2014 nás navštívilo 16-tisíc ľudí z 23 krajín,“ dodáva hovorca V. Machalík.

Čo im to dalo

Fleet manažér Ivan Šimlovič takýto druh teambuildingu víta. Má skúsenosť, že spoločný zážitok, ktorý ľuďom vo firme aj niečo dá a môže ich inšpirovať k lepším výkonom, je viac, ako sedieť spolu pri jedle a pive. „Stojí za to vidieť, s akou precíznosťou pracujú zamestnanci a roboty spolu. Na druhej strane stáť za pásom a neurobiť chybu si vyžaduje plnú koncentrovanosť a vysokú zručnosť. Vyznačenie hierarchie na pracovisku medzi zamestnancami, riadiacimi a kontrolnými pracovníkmi vymysleli jednoducho. Obliekli ich do rôznych farieb tričiek a operátorom na centrálnom pulte pridelili ešte bicykel. Pretože haly sú obrovské a presun operátora od centrálneho pultu k signalizovanej chybe na linke počítajú na stovky metrov. Človeka to núti zamyslieť sa, čo by mohol on sám vo svojej práci či firme zlepšiť, zefektívniť. A keď vezme so sebou kolegov či podriadených, nemusí im niektoré veci prikazovať, inšpiráciu si tu nájdu sami,“ dodáva. Ján Peťko s kolegami si všimli šetrenie elektrickej energie. „V halách bolo veľmi slabé osvetlenie. V podstate je to logické, lebo roboty k svojej práci nepotrebujú svetlo. Iba keď príde obsluha, svetlo sa zosilní.“

Podľa HR manažérky Adriany Fusekovej zamestnanci lepšie reagujú na pozitívne vzory správania alebo fungovania ako na prikazovanie od stola. Možnosť vidieť pozitívne pracovné vzory pri spoločnom zážitku, ako napríklad pri exkurzii vo výrobe, kde vidia, ako dobre fungujú procesy a spolupracujú kolegovia, je inšpiratívna. Či už je to formou teambuidingovej aktivity alebo ako benefit od zamestnávateľa. „Často sa vo veľkých firmách stáva, že na novom projekte musia spolupracovať ľudia z rôznych oddelení, ktorí sa vôbec nepoznajú. Je dokázané, že ľudia sa skôr otvoria a prídu s novými nápadmi medzi ľuďmi, ktorých poznajú, ktorých už zažili reagovať v istých situáciách.“

Zábava a adrenalín na záver

„Na záver nám pracovníci ukázali off-roadovú dráhu. Kto chcel, mohol šoférovať. Nikdy by som neveril, že auto niečo podobné dokáže. Jazdili sme na Touaregoch s terénnou výbavou. Bolo možné regulovať výšku podvozka až 300 mm a brodivosťou až pol metra, rôzne módy pohonu kolies, redukovaná rýchlosť a podobné vychytávky. Jazdili sme v bočných náklonoch, kde by som sa stavil, že sa auto prevráti. Deti vzadu híkali, ale tešili sa. Išli sme hore kopcom aj dolu kopcom pod uhlom 45 %. To niekto nevie vyjsť ani pešo a Touareg s tým nemal problém. Išli sme to dokonca na dvojke. No a dolu kopcom zasa začal fungovať brzdný asistent, takže noha z brzdy dole a auto si to ubrzdilo samo. „Neotvárajte dvere“ – to bola inštrukcia, keď sme sa neskôr brodili vo veľkej vodnej nádrži. Bolo to zvláštne, lebo vlastne pod vodnú hladinu nebolo vidieť a išli sme naslepo,“ dodáva Ján Peťko s dodatkom, že deti vzadu mu svorne tvrdili, že sa budú viac učiť, aby si raz také auto mohli kúpiť. Nie je nad pozitívnu motiváciu.

Zdroj: Volkswagen

Exkurzie u susedov

Škoda v Mladej Boleslavi robí tiež exkurzie vo výrobnom závode. Rovnako aj automobilka Hyundai, tá ich však robí zadarmo. Výklad je okrem češtiny aj v angličtine, nemčine či ruštine. Prehliadka trvá približne 1,5 hodiny. Exkurzie do výroby robí napríklad aj Plzeňský pivovar.

Autorka je spolupracovníčka TRENDU.

VOLKSWAGEN SLOVAKIA BRATISLAVA, DEVÍNSKA NOVÁ VES

www.volkswagen.sk

Cena: 4 € (dospelý) a 2 € (deti, študenti, dôchodcovia)

(pre cca 12 osôb)

Po – pi: 10.00 – 18.00 h

Rezervácie vopred

Rozloha: 19 000 m2 (približne 160 futbalových ihrísk)

1 300 kamiónov prejde denne bránami Volkswagenu

  • Pracuje tu takmer dve tisíc robotov.
  • Jediný závod na svete, kde sa vyrábajú vozidlá piatich značiek pod jednou strechou: Audi, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen.
  • V bratislavskom závode vyrábajú najväčšie modely koncernu Volkswagen – Volkswagen Touareg, Audi Q7, karosérie pre Porsche Cayenne aj najmenšie modely – Volkswagen up!, Škoda Citigo, Seat mii.
  • Vyrábajú sa tu automobily s možnosťou volantu na ľavú aj na pravú stranu pre 148 krajín sveta.
  • Je tu možné vidieť produkciu automobilov na benzín a naftu, ale aj na stlačený zemný plyn CNG, hybridy a čisto elektrické vozidlo.
  • Svetovým unikátom je lanovka, ktorá prepravuje hotové vozidlá.

URČENÉ PRE...

  • obchodných partnerov
  • teambuildingy
  • rodiny s deťmi od 12 rokov
  • partie
  • singles

ČESKÁ REPUBLIKA ŠKODA MLADÁ BOLESLAV

Zdroj: Volkswagen

Cena 100 Kč (dospelý) a 50 Kč (deti, študenti, dôchodcovia).

Denne: 9.00 – 17.00 h

Exkurzie vo výrobnom závode

Múzeum, kde organizujú výstavy, koncerty a iné akcie

Pre rodiny s deťmi majú rôzne zábavné prvky, napríklad interaktívny stôl Škoda Lab

Sprievodcom detí po múzeu je Škoda maskot

Deti môžu navštíviť aj výrobné prevádzky firmy v sprievode rodičov od šiestich rokov

K dispozícii reštaurácia, kaviareň a detský kútik

HYUNDAI MOTOR, NIŽNÍ LHOTY

Prehliadky zadarmo

(pre min. 10 a max 40 osôb)

Vstup pre deti od 10 rokov

Rezervácie elektronicky

Exkurzie v češtine, angličtine, nemčine, ruštine

Prehliadka výrobných hál vláčikmi (zahŕňajú lisovňu, zvarovňu, finálnu montáž a prevodovkáreň)

NEMECKO BMW WELT

Zadarmo

Po – ne: 7.30 – 24.00 h

Všetky aktuálne modely vrátanie motoriek

Možnosť vyskúšať si jazdu na modeloch

BMW MÚZEUM

Cena: 9 € (dospelý) a 6 € (deti, študenti, dôchodcovia)

Ut – ne: 10.00 – 18.00 h

7 tematických pavilónov na ploche 5 000 m2

BMW WERK (TOVÁREŇ)

Cena: 8 € (dospelý) a 5 € (deti, študenti, dôchodcovia

Po – pi: 9.00 – 16.30 h

Prehliadka všetkých etáp výroby

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 12/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Životný štýl

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.