Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI

03.05.2015, 11:00 | Jozef Prosnan | © 2015 News and Media Holding

Motorista, ktorý by rád svoje auto individualizoval, a tak na ceste vynikol nad rámec sivej konfekcie, nie je sviatočným zjavom. Niekto o autotuningu len večne sníva, iný si z neho spravil koníčka. Na výber má minimálne tri základné možnosti – dať priestor vlastnej tvorivosti a technickej zručnosti, zveriť svojej auto tuningovej firme alebo si individualizované auto rovno kúpiť.

  • Tlačiť
  • 4

Rubrika

Automobily

Tagy

auto, Seat

Motorista, ktorý by rád svoje auto individualizoval, a tak na ceste vynikol nad rámec sivej konfekcie, nie je sviatočným zjavom. Niekto o autotuningu len večne sníva, iný si z neho spravil koníčka. Na výber má minimálne tri základné možnosti – dať priestor vlastnej tvorivosti a technickej zručnosti, zveriť svojej auto tuningovej firme alebo si individualizované auto rovno kúpiť. Každý čo i len trochu rozhľadený v problematike vám potvrdí, že niet nad továrenský tuning. Minimálne neriskujete, že neprofesionálne upravené auto „pohorí“ v stanici  technickej kontroly, nehrozí ani konflikt so záručnými podmienkami. Práve do tohto súdka patrí Seat Leon ponúkaný značkovými predajcami na Slovensku v štyridsaťkusovej limitovanej sérii Aerodynamic Homola Edition.

Ako už označenie napovedá, je to spoločné dielko dizajnérov Seatu a automobilového pretekára Maťa Homolu, ktorý v tejto sezóne na medzinárodných okruhoch háji farby španielskej značky. Môžete si vybrať jednu z dvoch verzií, ktoré sa vzájomne líšia len pohonnou jednotkou – 1,2 TSI (81 kW/110 k) a 1,4 TSI (92 kW/125 k). Výkonovo skromnejší exemplár ponúkli TRENDU na redakčný test. Môže byť aj váš za 16 790 eur už po odrátaní motivačného bonusu vo výške 2 983 eur.

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Decentne a nápadito

Hovorí sa, že červený lak ešte žiadne auto nepokazil. Leon ho má, hoci nie je podmienkou. Už efektné osemnásťpalcové obutie ho emocionálne posúva o poschodie vyššie. Škoda len, že si zaň musíte priplatiť. V štandarde totiž získate disky kolies až o dva palce menšie. Zvyšok toho, čo na fotografiách vidíte navyše oproti konfekcii, už patrí do štandardu edície Aerodynamic Homola Edition: prahové nadstavce, športové nárazníky – zadný s difúzorom a dvoma koncovkami výfuku, k tomu zvýrazňujúce lesklé čierne lakovanie, nad zadným oknom veľký šilt a... hotovo. Počet zásahov neohromuje. Skôr predstavujú také minimum, aké sa od aerodynamických balíčkov vo všeobecnosti očakáva. No už na prvý pohľad (aj tie ostatné) vidno, že tento tuning nepozliepali amatéri,  ale navrhli ho dizajnéri. Decentný a pritom dostatočne nápaditý, aby oči, ktorým sú podnety určené (niekto prehliadne aj chýbajúce koleso), ich aj s potešením zaregistrovali.

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Nečakajte športovisko

Kto z úvodu nepochopil, že súčiastky športového mimikry sú aerodynamickým balíkom vyčerpané, môže byť po usadnutí do kokpitu sklamaný. Je to Seat Leon v strednej výbave Style. Tí, čo si pýtajú viac, majú na výber verzie FR alebo Cupra. Fazóna kokpitu harmonizuje s hranatým exteriérom. Kvalitu použitých materiálov aj remeselné spracovanie hodnotíme ako mierny nadštandard najmä zásluhou zamatovo mäkkého poťahu palubnej dosky a vzdušných textilných poťahov sedadiel. Nesťažujeme si ani na nedostatok odkladacích priestorov. Aj reflexná vesta má svoje privátne miesto v zásuvke pod sedadlom vodiča. Zaujať optimálnu šoférsku pozíciu – žiadny problém. Volant aj výška sedadla sa dajú regulovať v širokom rozsahu. Radiaca páka čnie blízko volantu – tak to má byť a presnosť radenia nemá chybu. Páčia sa aj veľké športové budíky v prístrojovom štíte.

No inšpekcia interiéru sa nezaobišla bez výhrad. Ploché výplne dverí vyznievajú dosť fádne a keby sa dalo vybrať si, mäkký plast by viac prospel partii palubnej dosky oproti kolenám vodiča a spolujazdca ako na jej povrchu. Stupnica rýchlomeru zasa svojím nepravidelným delením môže mýliť a USB konektor, umiestnený v schránke pred spolujazdcom, už ani nemôže byť ďalej z dosahu vodiča. Azda najväčším sklamaním pre motoristu navnadeného emocionálnym exteriérom budú len priemerné anatomické vlastnosti predných sedadiel. Ešteže v príplatkovej ponuke figurujú aj športové.

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Škoda tej opierky

Pocit zo sedenia na zadnej lavici milo prekvapuje. Napriek pomerne nízkej polohe optimálny sklon sedáka sa stará o stabilnú pozíciu s potrebnou oporou stehien. Kolenám od predných operadiel nič nehrozí. Ak sa bavíme o priemerne vysokých pasažieroch (180 cm), tých zhruba osem centimetrov rezervy bohato vyhovuje. K polovičnému priestoru nad hlavou tiež nemáme pripomienky. Dojem z ponuky využiteľného priestoru kazí len robustný tunel v strede podlahy.

Napriek tomu, že Leon je homologizovaný ako päťmiestny, pozíciu v strede lavice odporúčame len s výhradou. Príslušná hlavová opierka sa totiž dá vysunúť maximálne na úroveň krčnej chrbtice.

Batožinový priestor rozhodne nepatrí k slabinám Leona. Svojím 380-litrovým objemom predstavuje v triede lepší priemer. Dôslednejší pohľad do jeho útrob odhaľuje jeho hĺbku a tým aj vysokú nakladaciu hranu. Pod krycou doskou sa schováva väčšinou vítaná mini dojazdovka, no z kapacity kufra ukrajuje dobrých 20 litrov. Delené operadlá sa dajú aj sklopiť, ale v tom prípade na rozhraní kufra a interiéru prekáža veľký schod.

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Úsporná alternatíva

Ak sa rozhodnete vybrať si z limitovanej série Aerodynamic Homola Edition práve túto nižšiu kubatúru, predpokladáme, že vám záleží viac na cene a nízkej spotrebe ako na dynamike. Ak je to tak, sklamanie nehrozí. Malý udatný štvorvalec naladený na 81 kW (110 k) poteší už svojím kultivovaným prejavom. Na voľnobeh si príjemne šepoce a ani keď ho rozdráždite na maximálne otáčky, osadenstvo auta neprekrikuje. Príjemný pocit navodzuje tiež svojou pružnosťou. Keď sa promenádujete mestom predpisovou päťdesiatkou, na udržanie rýchlosti stačí štvrtý prevodový stupeň a motor si pokojne pradie pri 1 200 otáčkach. Na rezkejší rozbeh však potrebuje minimálnych 1 500 otáčok a skutočne dobre ťahá až od 1 800 nahor.

Dlhá šesťstupňová prevodovka v bežných jazdných režimoch využíva už spomínanú pružnosť štvorvalca, ktorý je najúspornejší dostatočne zaťažený. A tak neprekvapuje, že vytočiť trojku na maximum trvá dlho predlho a v momente, keď na hranici červeného poľa otáčkomeru (6 000) radíte štvorku, rýchlomer ukazuje až 140 km/h. Máte pravdu, že šesťstupňová prevodovka vyzerá popri tomto motorčeku ako zbytočný luxus. No platí to len v prípade, ak svoj seat budete využívať iba na krátke cesty do práce v mestských podmienkach. Má však svoje prednosti, ktoré vytasí mimo mesta a hlavne na diaľnici. Na rýchlosť 130 km/h pri zaradenej šestke motoru stačí 2 800 otáčok. Tomu zodpovedá aj nízka hladina hluku. Pritom z vlastnej skúsenosti potvrdzujeme, že na udržanie rýchlosti netreba zo šestky podraďovať ani v tiahlych diaľničných stúpaniach na Českomoravskej vrchovine. Korunu testu nasadzuje výsledok merania spotreby na testovacom okruhu, kde diaľnica predstavuje asi tretinu trasy: 6,1 l/100 km. Jeden z najlepších výsledkov, aký sme kedy s benzínovým kompaktom na ňom zaznamenali.

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Rozumný kompromis

Keď sa pozriete na akčný exteriér vyšperkovaný pneumatikami formátu 225/40 R18, možno zaváhate. Nebude podvozok príliš tvrdý? A predstavte si, že nie je. Kombináciu komfortnej charakteristiky pruženia a nízkoprofilových pneumatík hodnotíme ako nečakane rozumný kompromis, samozrejme, s ohľadom na tunajšie cesty. Veľmi vhodný pre vodičov, ktorí chcú robiť dojem, ale na pretekanie nemajú tú správnu krvnú skupinu. Takto vybavený Leon je nielen fotogenický, ale aj solídne filtruje nerovnosti. Má to však aj svoje ale... ako každý kompromis. Podvozok nebúcha, nestená, preto necítite ani naliehavú potrebu obchádzať výtlky. Ľahko zabudnete, že parádne disky kolies pneumatiky zboku nedostatočne chránia. Takže pozor. Na technickej trati si zasa nemôžete dovoliť také nasadenie ako pri derivátoch, ktoré sa tvária podobne nasrdene, no disponujú športovým podvozkom. V súboji s odstredivými silami sa predsa len o podstatne viac nakláňa a pneumatiky pištia, že stačilo. Napriek tomu dojem z „vyšívania“ oblúkov nie je zlý. Je to zásluha elektronického diferenciálu. Vrodenú nedotáčavosť Leona eliminuje pribrzďovaním vnútorného kolesa. A tak ho nevynáša, ale smeruje tam, kde sú natočené predné kolesá.

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Záver

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSI hodnotíme ako šikovný marketingový ťah, aký sa na tunajšom trhu s novými autami len tak hneď nevidí. Pripomína meno slovenského talentovaného pilota v službách značky Seat a zároveň ponúka zákazníkovi zľahka individualizované autíčko, ktoré vyzerá dynamicky, pritom je „živučké a veľa nežerie“. 

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ASR, ESC, elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, sedem airbagov, interiér Style, palubný počítač, 3,5" multifunkčný displej v združenom prístroji, rádio s CD mechanikou a dotykovou 5" farebnou obrazovkou, USB rozhranie, SD sloty, Bloetooth, dvojzónová klimatizácia, komfortné sedadlá vpredu, komfortné pruženie, predné hmlovky s prisvecovaním do zákrut, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tempomat, asistencia rozjazdu do kopca,16" disky kolies z ľahkých zliatin... 

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, systém rozpoznávania únavy vodiča, adaptívny tempomat, Media system plus s 5,8" farebnou obrazovkou, Seat sound system s deviatimi reproduktormi a subwooferom, navigácia, sedadlá v koži, športové predné sedadlá – poťah Alcantara, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, panoramatické strešné okno, osvetlenie s technológiou LED, 17" alebo 18" disky kolies z ľahkých zliatin...

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Hodnotenie
+
nápadný dizajn exteriéru vysoká nakladacia hrana kufra
svižný motor nevyhovujúca stredná hlavová opierka
komfortné pruženie
nízka spotreba

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Seat Leon a porovnávané automobily na slovenskom trhu
Seat Leon Aerodynamic Holola Edition 1,2 TSI Ford Focus 1,0 EcoBoost Rival X Mazda 3 2,0 G-120 Challenge Peugeot 308 1,2 PureTech Style Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Monte Carlo
Zdvihový objem motora (ccm) 1 197 998 1 998 1 199 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R3 R4 R3 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 81 (110)/4 600 92 (125)/6 000 88 (120)/6 000 96 (130)/5 500 81 (110)/4 600
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 175/1 400 – 4 000 170 – 200/1 400 – 4 500 210/4 000 23/1 750 175/1 400 – 4 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10.2 11 10.4 11.6 9.7
Maximálna rýchlosť (km/h) 191 195 194 207 198
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.9 4,70 5.1 4.6 4.9
Počet dverí 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 636 2 648 2 700 2 620 2 602
Objem batožinového priestoru (l) 380 363 364 420 415
Cena základného modelu s DPH (€) 16 790 16 390 16 990 16 690 17 060
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Seat Leon Aerodynamic Homola Edition 1,2 TSIZdroj: Maňo Štrauch

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 17/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 4

Rubrika Automobily

Tagy auto, Seat

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.