Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Právnici nie sú bežci, nemožno im zmerať rýchlosť ani čas

29.04.2015, 11:06 | Miroslav Chochola

Americký básnik Robert Frost kedysi trochu cynicky vyhlásil, že „porota sa skladá z dvanástich ľudí vybraných tak, aby rozhodli, ktorá strana má najlepšieho právnika“. Epravo.sk a týždenník TREND o osude žiadneho človeka nerozhodujú, „iba“ už tretí rok zisťujú, ktoré advokátske kancelárie si na slovenskom trhu počínali v uplynulých dvanástich mesiacoch obzvlášť dobre.

  • Tlačiť
  • 0

Právnici nie sú bežci a nemožno im zmerať ani rýchlosť, ani čas. Hodnotenie všetkých právnických rebríčkov vo svete stojí na súbore niekoľkých ukazovateľov, vďaka ktorým sa dá v súčte stanoviť prehľad advokátskych kancelárií podľa danej špecializácie i regiónu. Tento model sa v praxi používa vo väčšine rebríčkov a slovenská Právnická firma roka v tomto nie je výnimkou. Táto osobitná príloha týždenníka TREND prináša nielen prehľad víťazov jednotlivých kategórií, ale aj prehľad všetkých veľmi odporúčaných advokátskych kancelárií i prehľad verejne publikovateľných mandátov.

Systém hodnotenia

Považujem za potrebné opätovne pripomenúť to, čo zdôrazňujem od prvého ročníka tohto rebríčka na Slovensku. Nemeriame celý trh, ale len veľmi konkrétny segment advokácie, do ktorého sa môže zapojiť každý, a hodnotíme a zverejňujme len tých, ktorí nám poskytnú na hodnotenie svoje dáta. Zásadne nehovoríme o tom, že niekto je na trhu najlepší, ale vždy len to, že je víťazom danej kategórie. Bez dát nemôže byť výsledok, bez vyplneného dotazníka nemožno premýšľať o umiestnení v rebríčku. To je kľúčový moment hodnotiaceho procesu.

Zvolený spôsob hodnotenia sa vyvíjal, v Česku máme za sebou napríklad už sedem ročníkov tohto rebríčka. Od začiatku sme chceli silu nášho hlasu čo najviac potlačiť. Prvé dva ročníky spočívali z tretiny na hodnotení usporiadateľa, z tretiny na hodnotiteľovi a z tretiny na konkurencii. Hodnotenie, ktoré vykonávala konkurencia, sa však neosvedčilo, preto od tretieho ročníka funguje v Česku model, v ktorom polovicu hodnotenia vykonávame na základe počtu, objemu a významu realizovaných transakcií, ktoré nám kancelárie „reportujú“ v dotazníkoch. Druhá polovica závisí od hodnotiteľov, rozhodujúcich väčšinou na základe osobných skúseností. Tento model sme použili aj pre slovenský rebríček. Zahraničné rebríčky fungujú výhradne na vlastných hodnotiteľoch.

Hodnotenie je postavené na dvoch pilieroch. Prvým je hodnotenie reportovaných transakcií z pohľadu právnej zložitosti a unikátnosti realizovaného obchodu, keď nás primárne zaujíma, čo, v akej náročnosti a pre akého klienta sa robilo a aký bol výstup. Pritom sa tieto dáta overujú vo verejných zdrojoch. Ako podporný model hodnotenia sa používa metodika stanovovania priemerného objemu realizovaných obchodov, pochopiteľne len v transakčných kategóriách. Zúčastnené kancelárie zašlú usporiadateľovi zoznam transakcií a referenčných klientov v jednotlivých odboroch a je na usporiadateľovi, aby zvážil zložitosť a dôležitosť jednotlivých transakcií.

Táto fáza je jediným subjektívnym bodom hodnotiaceho procesu celého rebríčka, je však interne rozdelená medzi niekoľko osôb, ktoré nezávisle od seba hodnotia dáta. Finančné údaje a počty realizovaných transakcií majú len podpornú úlohu, pretože čisto teoreticky transakcie za jednu miliardu eur môžu byť v konečnom dôsledku pre skúsené tímy oveľa jednoduchšie než transakcie za sto miliónov eur.

Druhým pilierom je hodnotenie externých hodnotiteľov, medzi ktorými je viac ako sto osobností slovenského biznisu a verejného života, a to na základe verejne dostupných informácií a verejných prezentácií jednotlivých kancelárií. Pre každú kategóriu existuje zoznam hodnotiteľov a okrem vyššie spomenutých sú medzi nimi aj zástupcovia z poradenských a ďalších firiem. Každý z hodnotiteľov dostane zoznam všetkých kategórií a následne v tých, kde pôsobí, vyznačí svoje vlastné poradie.

Spriemerovaním výsledkov oboch týchto skupín dosiahneme poradie v rebríčku, ktorého jediným cieľom je pomôcť zadávateľom právnych služieb v orientácii na slovenskom právnom trhu. Aj keď tento rebríček, tak ako každý iný, má aj svojich kritikov, tento rok sa na ňom zúčastnila drvivá väčšina oslovených advokátskych kancelárií a dotazník odoslalo 97 percent relevantných kancelárií.

Ako sa rozhodnúť pre advokáta

Nechcem sa rozpisovať o výsledkoch, ktorým sa v tomto vydaní venuje dostatok priestoru. Zastavil by som sa pri dvoch momentoch, ktoré ma zaujali a potešili. Prvým je medziročný rast tržieb sledovanej skupiny 35 kľúčových hráčov na slovenskom právnom trhu zhruba o sedem percent. Objem reportovaných tržieb za právne služby za účtovný rok 2013 predstavoval 45,4 milióna eur a za nasledujúci účtovný rok 2014 takmer 48 miliónov eur. Ťažko povedať, či za týmto nárastom stojí väčší počet zaúčtovaných hodín alebo rast hodinovej sadzby.

To, čo spája slovenský a český trh právnych služieb, je nekončiaci sa kolotoč zvestí o tom, že niektoré kancelárie svoje ceny umelo znižujú, aby sa čo najlepšie predali klientom. Vynára sa tu otázka, či má byť zadávateľ nadšený z faktu, že môže nakúpiť právnu službu na trhu povedzme o 40 percent lacnejšie, ako je obvyklá cena, alebo radšej by nakúpil za obvyklú cenu. Osobne by som odporúčal ísť druhou cestou, pretože nech si to priznáme alebo nie, právna služba je produkt, ktorý vám nedodajú všetci rovnaký. Je to produkt, pri ktorom správnosť voľby jeho dodávateľa zistíte spravidla až s odstupom niekoľkých rokov. A čím zložitejší je daný mandát, tým viac sa prejavia rozdiely v kvalite.

Nechcem tu zatracovať malé dynamické kancelárie, ktoré ako osvedčený marketingový nástroj používajú nižšiu ponukovú cenu, ale zadávateľ by si mal vždy na prvom mieste overiť, a to z viacerých zdrojov, aké sú referencie na danú kanceláriu v konkrétnom odbore poskytovaných služieb. Pritom rebríčky sú, samozrejme, jedným z možných nástrojov na čerpanie takýchto informácií.

Ak sa rozhodne obstarávateľ pre kanceláriu bez toho, aby si zistil dostatok relevantných informácií, môže sa pri výbere spáliť. Pretože vzbudiť dojem o kvalite je v dnešnej dobe neobmedzených marketingových možností viac ako jednoduché. Zadávateľ by si mal vždy zistiť, kto sa bude prípadu venovať, kto povedie daný tím, akú má skúsenosť a aké referencie. Pri kanceláriách, ktoré „podliezajú“ trhovú cenu, býva, bohužiaľ, častým javom, že prípadom sa venujú mladí právnici s minimálnymi skúsenosťami. Na seniorského právnika si zoženiete referenciu vždy a na takých malých trhoch, ako je slovenský či český, existujú priepastné rozdiel v ich schopnostiach, znalostiach a kvalite poskytnutej právnej pomoci. Práve tieto tri faktory sú prevažne určujúce pre výslednú cenu právnych služieb i pre konečný výsledok.

Druhým príjemným prekvapením bol nárast počtu právnikov. V roku 2013 pôsobilo v danom segmente advokácie na Slovensku 680 právnikov, vlani ich už bolo 714, čo je medziročný nárast o päť percent. Pokiaľ ide o partnerov kancelárií, v danom segmente ich bolo v roku 2013 spolu 146, vlani už 154. Zvýšil sa aj počet advokátov nad rámec partnerov i koncipientov. Znamená to, že slovenský trh právnych služieb rastie z finančného i personálneho hľadiska.

Autor je výkonný riaditeľ epravo.sk

Česká Právnická firma roka v číslach

Rastú tržby i počet advokátov

Na minulom ročníku českej Právnickej firmy roka, ktorá sa vyhlasovala v novembri 2014, sa zúčastnilo 59 kancelárií s 1 690 právnikmi. Najviac ich zamestnáva najväčšia česko-slovenská právnická firma Havel, Holásek & Partners, ktorú nasledujú advokátske kancelárie PRK Partners a Weil, Gotshal & Manges.

V Česku rastie počet právnikov zúčastnených kancelárií a zvyšuje sa aj objem tržieb za právne služby, ktoré nahlásili príslušné kancelárie. V roku 2013 tieto tržby medziročne narástli o 205 miliónov českých korún (vždy sa započítalo tridsať advokátskych kancelárií, ktoré utŕžili najviac), teda o šesť percent viac. Celkové tržby v roku 2013 predstavovali 3,7 miliardy korún.

Zrejme vôbec najväčšou uskutočnenou transakciou v sledovanom období v Česku od augusta 2013 do júla 2014 bol predaj majoritného balíka akcií spoločnosti Telefónica O2 ČR. Skupina PPF zaň zaplatila Telefónice 63,6 miliardy korún. Právne poradenstvo poskytla PPF advokátska kancelária BBH, ktorá sa aj vďaka tomu stala českou domácou Právnickou firmou roka 2014. Okrem toho radila BBH spoločnosti PPF Petra Kellnera s minuloročným predajom podielu v Energetickom a priemyselnom holdingu, teda pri transakcii za zhruba tridsať miliárd eur.

Advokátska kancelária Havel, Holásek & Partners v spolupráci s medzinárodnou advokátskou kanceláriou Slaughter and May poskytla právne poradenstvo najväčšiemu britskému prevádzkovateľovi kín, spoločnosti Cineworld Group, pri medzinárodnej akvizícii jej rivala, spoločnosti Cinema City International. Celková hodnota transakcie, na ktorej sa kancelária Havel, Holásek & Partners podieľala na území Česka a Slovenska, bola 503 miliónov libier. PRK Partners pomáhala zasa napríklad pri predaji vydavateľského domu Ringier Danielovi Křetínskému a Patrikovi Tkáčovi. V tomto prípade išlo o obchod za zhruba 4,7 miliardy českých korún.

Partneri TREND Špeciálu Právo a advokácia 2015:

Marek & Partners PRK Partners

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 17/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND špeciál - Právo a advokácia

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.