Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Z privatizácie štátnych vagónov cítiť Budamar

18.05.2015, 00:08 | Ján Kováč | © 2015 News and Media Holding

Identitu maltského fondu, ktorý privatizuje štátnu firmu Cargo Wagon, môže prezradiť adresa. Sídli v maltskom hlavnom meste Valetta, na ulici St. Christopher Street 168.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Ekonomika

TRENDU sa podarilo zistiť, že rovnakú adresu má aj fond v pozadí najsilnejšej slovenskej prepravnej skupiny Budamar Logistics. O vstupe maltskej firmy do privatizácie informoval minulý týždeň Denník N.

Akciovú spoločnosť Cargo Wagon zatiaľ vlastní štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), ktorá do nej previedla svojich vyše 12-tisíc vagónov. Očakáva, že za ne dostane od 216,6 milióna eur, ktoré chce použiť na svoje oddlženie.

Pre skupinu Budamar by táto privatizácia znamenala šancu ešte viac sa posilniť na prepravnom trhu. V minulosti zo súťaže vypadla, lebo nesplnila podmienky financovania. Vagóny mala získať napokon nemecká skupina VTG. Toto stále platí, ibaže namiesto 66 percent chce teraz VTG pre seba len 33 percent. Zvyšok pripadne spomínanému maltskému fondu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Od baní k hutám

Budamar Logistics je najsilnejšou slovenskou dopravno-logistickou skupinou. Vozí najmä železnú rudu a uhlie z ukrajinských baní do moravských hutníckych fabrík. Minoritný podiel v Budamare má vplyvný železničný podnikateľ Ivan Petríček, ktorý má prsty aj v stavebnej firme TSS Grade.

Budamar má blízko k štvorici slovenských miliardárov Tomáš Chrenek, Evžen Balko, Ján Moder a Mária Blašková, konkrétne k ich firme Minerfin. Minerfin a Budamar patria medzi najziskovejšie slovenské skupiny. Minerfin má pod kontrolou celý reťazec od ťažby surovín cez dopravu až po produkciu ocele.

Vlastní majoritný podiel v ukrajinskom Záporožskom železorudnom kombináte a tiež v tamojšej dopravnej a špedičnej firme. Železnú rudu si vie teda vyťažiť vo vlastných baniach a previezť vlastnými vlakmi až na Slovensko. Popri tom spolupracuje aj s inými ruskými a ukrajinskými ťažiarskymi firmami.

Keď prídu suroviny na slovenskú hranicu, pri prekládke je zase Budamar. Vlastní majoritný podiel vo firme, ktorá prekladá sypké materiály v Čiernej nad Tisou. Minoritným majiteľom tejto firmy je štátne Cargo. Spolupráca Budamaru s Cargom pokračuje aj pri transporte železnej rudy a uhlia cez Slovensko.

Budamar si objednáva dopravné služby Carga, čím mu zabezpečuje zhruba tretinu výkonov. Významná časť týchto vlakov končí v Třineckých železiarňach, ktoré kontroluje Chrenekova skupina, a v ostravskej fabrike ArcelorMittal. Třinecké železiarne vyrábajú ročne 2,5 milióna ton ocele. Je to viac ako polovica produkcie celého Slovenska.

Medzi Cargom a Budamarom je však jeden zásadný rozdiel.

Štátne Cargo je dlhodobo v stratách, kým privátny Budamar je slušne ziskový a rastie. Budamar dosiahol v roku 2013 zisk po zdanení 9,3 milióna eur. Spriaznený Minerfin zarobil v roku 2013 v čistom 36,6 milióna a vlani 65 miliónov eur.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Súvisiace články

Štátne Cargo plánuje výrazne nižšiu stratu

Štátne Cargo plánuje výrazne nižšiu stratu

Pôvodne sa rátalo so stratou osemnásť miliónov eur, nakoniec môže ísť o zhruba deväť. Štátna firma ušetrila na nafte, poplatkoch za koľaje či elektrine

Cargo sa presúva do starého železa

TREND test Jeep Renegade 1,6 MJT

Nový šéf Sporiteľne: Klient nechce hypotéku, klient potrebuje bývanie

Bieda neficovskej alternatívy

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.