Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ľudia sa skôr rozvedú, ako opustia svoju banku

Môže byť príkladom toho, ako z garážovej firmy vybudovať nadnárodný koncern. A jemu sa to podarilo rovno dvakrát. Rob Heyvaert najskôr dokázal preraziť so softvérovou firmou, aby neskôr radil bankám, ako prežiť súčasný tech-boom a konkurenciu zo strany start-upov.

09.08.2015, 19:00 | Xénia Makarová | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Pred rokmi ste odišli z vysokej pozície v koncerne IBM a založili si vlastný biznis s poradenstvom pre finančné služby. Prečo?

Ja som sériový podnikateľ. Prvú spoločnosť som založil vo svojej garáži, keď som mal 23 rokov. Vyštudoval som ekonómiu a strávil som takmer rok v konzultačnej firme. Požiadali ma, aby som sa išiel pozrieť na belgickú burzu, na jej technologickú úroveň a poradil im, ako ju zlepšiť. Riešili sme myšlienku platieb v reálnom čase, ale oni do toho nechceli investovať, tak som sa rozhodol pre vlastnú firmu.

To bolo pred zhruba 25 rokmi. Moja firma potom rástla exponenciálne a kým som mal tridsať rokov, zamestnávala tisícku ľudí a bola najväčšou firmou svojho druhu v regióne Beneluxu. Vtedy firmu odkúpila IBM a mňa požiadali, aby som viedol ich celosvetovú divíziu kapitálových trhov. Robil som to rok a pol, až som sa rozhodol opäť založiť novú firmu. A tak som asi pred pätnástimi rokmi založil Capco. A teraz je to pravdepodobne najväčšia konzultačná firma pre finančnú oblasť.

Prečo ste sa spojili nedávno s americkou firmou FIS?

Dorástli sme na určitú veľkosť, v súčasnosti máme okolo tritisíc ľudí. Napriek tomu, že ako špecializovaná firma sme boli úspešní na svojom trhu, neboli sme dosť veľkí na to, aby sme čelili tomu, čo možno nazvať skoro revolúciou v bankovníctve. Určite to vidíte aj tu, že banky sú dosť znepokojené svojou budúcnosťou, čo prinesú mobily a ďalšie novinky. V roku 2008 a 2009 sme sa zblížili s FIS, najväčšou spoločnosťou v oblasti finančných technológií na svete, kótovanou na newyorskej burze.

Nemusíte inovovať, ale musíte počítať s tým, že prídete o dvadsať percent zisku

Oni nám povedali: potrebujeme konzultačnú spoločnosť, aby sme ponúkli čo najširšie pokrytie pre našich klientov, a chceme vás získať, ale my sme v tom čase nemali záujem. Ale potom nám dali ponuku, ktorú sme nemohli odmietnuť. Ani nie tak kvôli financiám, ale ponúkli nám, aby sme ostali samostatní, len nám poskytli kapitál, chceli nás spoznať. Nechali na nás, aby sme sa rozhodli, kedy bude správny čas pre hlbší spoločný projekt.

To na nás veľmi zapôsobilo. Takže sme strávili prvé dva roky robením našej pôvodnej práce, ale už ako súčasť veľkej skupiny. Kým oni sú softvérovú firma, my sme konzultačná, dávame odporúčania, oni môžu ponúkať nadstavbové riešenia. Keď sme videli, že to funguje, tak sme začali spájať niektoré oblasti a začiatkom tohto roka sa v podstate FIS rozdelil na dve časti a my sme dostali na starosť celý ich medzinárodný biznis. Sme teraz súčasťou spoločnosti so 40-tisíc zamestnancami.

Capco pôsobí na štyroch svetadieloch, od roku 2012 aj v Bratislave. Čo je kľúčové pri riadení ľudí v toľkých krajinách s rôznymi kultúrami?

Ak sa ma pýtate na môj osobný názor, myslím, že je to všetko hlavne o empatii. Musíte byť tak trochu ako návštevník v danej krajine a nesnažiť sa hneď zaviesť všetky očakávania a štandardy. Samozrejme, musíte mať jeden firemný štandard na riadenie a kvalitu vo firme. Ale zároveň rešpektovať francúzsku, nemeckú či britskú kultúru. Som v Bratislave prvýkrát, a tak sa snažím spoznať, čo je miestna kultúra. Zo začiatku treba viac počúvať, ako rozprávať.

Zdroj: Maňo Štrauch

Čo ste zatiaľ zistili o Slovensku?

Že ľudia tu pracujú veľmi tvrdo, veľmi akceptujú iné kultúry a zaujímavé je, že tak dobre, ako ovládajú angličtinu, ovládajú aj nemčinu, čo dáva veľmi dobrý priestor pre Bratislavu na budúci rast. Ak všetko pôjde dobre, tak predpokladám, že sa tunajšie kapacity zdvoj- až strojnásobia. Bratislava by sa mohla stať centrom pre predaj. My predávame komplexné riešenia pre banky, či už chcú zlepšiť nejaké operačné procesy alebo majú väčšie ambície v digitálnej ponuke. Prídu za spoločnosťou, ako sme my, a my to pre nich urobíme. A robíme to cez predajné centrá v Indii, v Bratislave, Nemecku či vo Francúzsku. A Bratislava sa stáva čoraz lepšou voľbou, či už je to konkurenčnými cenami, tvrdo pracujúcimi ľuďmi alebo jazykovou vybavenosťou. Bratislava má dobrú povesť v rámci celej skupiny.

Čo to bude znamenať z pohľadu nových pracovných pozícií pre Slovensko?

V súčasnosti tu máme asi 150 ľudí, narástli sme takto z nuly za tri roky. Rátame v najbližšom čase s nárastom na 300, možno aj viac ľudí. Ale potenciál tu je aj dvojnásobný.

Ako vidíte budúcnosť bánk?

Veľmi sa v Capcu obávame o banky, z viacerých dôvodov.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Financie

Tagy banky