Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Testovali sme nové Volvo XC90. Konečne druhá generácia

06.09.2015, 11:01 | Jozef Prosnan | © 2015 News and Media Holding

Trpezliví fanúšikovia Volva sa dočkali. Veľké SUV v novej podobe je po rokoch čakania tu. Zdá sa nám, že prvá generácia sa objavovala už vo filmoch pre pamätníkov. Veď je to trinásť rokov, čo mala premiéru.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Automobily

Tagy

Volvo

Tí, čo čakali a dočkali sa, dúfajú, že čakanie stálo za to. My nečakáme, ale konáme – presnejšie testujeme novučičké Volvo XC90 – štvorkolku poháňanú vznetovým dvojlitrovým štvorvalcom v tandeme s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

K prípadným námietkam typu – prečo nie aspoň päťvalec či radšej šesťvalec podobný tým, aké na testy zvyčajne ponúka konkurencia – len toľko: Volvo to s downsizingom myslí smrteľne vážne. Až tak, že viac ako štyri valce pod prednú kapotu svojej novinky vôbec nepustí.

Ak vás táto informácia od pokračovania v čítaní neodradila, ďalšia prezrádza, že na tejto konfigurácii spolu so základnou úrovňou výbavy Kinetic visí niekde v šourúme cenovka 54-tisíc eur. Testovaný exemplár s výbavou (o dva stupne vyššou) Inscription, sedemmiestnym interiérom a nadštandardnou výbavou, ktorej položky takmer zaplnia list formátu A4, by vás však vyšiel na bezmála 90-tis. eur.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Neprehliadnite

Skvelá improvizácia

Dlhšia, širšia a hoci len o osem milimetrov nižšia karoséria vyznieva podstatne štíhlejšie ako tá minulá. Pritom exteriér púta mixom efektných detailov, ktoré celku dodávajú chuť sviežeho kokteilu. Sledujte napríklad kontrast medzi veľkoplošnou maskou chladiča a úzkymi priezormi optík diódových hlavných svetlometov symbolicky predelených segmentom v štýle kladiva Thora. Za pozornosť stojí aj pre Volvo typické odsadenie zadných blatníkov.

Novinka tento dizajnérsky ťah dramatizuje hranato preexponovanými kontúrami zadného osvetlenia, ktoré navyše zanecháva originálny svetelný podpis. Hoci sa nové Volvo svojou fazónou k svojmu predchodcovi hlási všetkými desiatimi, je o inom. Pamätáte si, ako vo filme Amadeus skladbu najprv interpretoval Salieri a potom ju rozihral Mozart? Teda asi tak. Extrémne obutie formátu 21" dojem rozhodne nekazí, akurát prebúdza zvedavosť, či a ako dokáže kooperovať s naladením podvozka.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Sedadlá sú základ

Zóna vodiča víta klasickou architektúrou (hoci predchádzajúcu generáciu ničím nepripomína) a béžovou v kombinácii s hnedou. Niekoho nadchne, nikoho neurazí a iný si povzdychne, ako dlho tá sterilne svetlá paráda vydrží. V kvalite použitých materiálov a remeselnom spracovaní nevidno podľa očakávania žiadne kompromisy.

Dobrý pocit za volantom, to je hlavne zásluha pohodlného sedadla, ktoré uspokojí aj športovo založené povahy možnosťou nastaviť si sklon sedáka, jeho dĺžku aj zovretie bočníc.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Mapa sa zobrazuje všade

Modernu reprezentuje predovšetkým centrálny tablet postavený na výšku. Taký je najaktuálnejší trend. Prihliada hlavne na optimálne zobrazenie navigačnej mapy. Nevidíme dôvod brániť sa mu. Chválime dotykové rozhranie nielen preto, že na ňom prsty nezanechávajú zjavné stopy, ale hlavne za promptnú reakciu. Páči sa aj stavba ponuky multimediálneho a informačného systému. Listujete v ňom vodorovným ťahom prsta. Keď predsa len zablúdite, do základného módu vás vráti stlačenie spínača.

Systém Sensus komunikuje v slovenčine, ba priamo na obrazovku (ako na touchpad) môžete zadanie napísať. Hlasové pokyny v rodnom jazyku však nestrávi ani v ňom nenaviguje. Treba zvoliť napríklad angličtinu. Škoda, že dotyku nealternuje trebárs otočná ružica. Menej odvádza pozornosť ako blúdenie prstom po obrazovke. Dojem zanechal aj audiosystém Bowers & Wilkins. Autentický zvuk za tritisíc eur sa očakáva, ale napríklad skratkou navodiť optimálne zvukové pokrytie buď pre všetky sedadlá, alebo osobitne zadné či sedadlo vodiča – to poteší.

Vzhľad a obsah digitálneho prístrojového štítu s virtuálnymi ciferníkmi sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Keď zadáte adresu do navigácie, grafické pokyny sa zobrazujú paralelne na tablete, prístrojovom štíte, ba aj na čelnom skle (Head up displej). Skvelé, však?

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Posledných dvoch budete losovať

Volvo XC90 je priestranné. To potvrdíte, či sa vám ujde miesto vpredu alebo na samostatných zadných sedadlách. Krajné sú plnohodnotné, ba aj celkom pohodlné, to v strede – užšie. Dospelákovi poslúži skôr núdzovo. Nebráni sa ani hlavová opierka, ktorá sa dá vysunúť až takmer do nebies. Skôr ako rovnaké miesto zaujme dieťa  (tak do 150 centimetrov výšky), jediným hmatom môžete zmeniť sedačku na podsedák. Pokus usadiť za seba priemerne vysokého vodiča (180 centimetrov) a podobne fyzicky disponovaného pasažiera sa končí k spokojnosti, či už sedadlo kotví v krajnej prednej polohe (s kolenami takmer na dotyk s operadlom) alebo o 13 centimetrov viac vzadu.

Nad hlavou nemusíte mať len päťcentimetrovú rezervu, ak si neobjednáte posuvnú panoramatickú strechu. K dvojici sedadiel v treťom rade sa prepracujete očakávaným systémom. Krajné operadlo sklopíte a celé sedadlo odsuniete dopredu. Keď potom v zdraví absolvujete dva kroky v predklone kombinované s podrepom, máte vyhrané. S priemernou výškou sa tu dá obsedieť, no pohodlie je silné slovo. Samotný kufor svojou takmer 700-litrovou kapacitou (v päťmiestnej konfigurácii) nepotrebuje komentár. Chýba však krycia roleta. Importér (len tak medzi nami) ju nedodal zrejme preto, aby sme nezistili, že po demontovaní ju niet kam uložiť tak, aby neprekážala.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Vaše nervy

Teraz už len naštartovať a vyraziť. Ale pozor! Ak sa zvyknete rozbehnúť a až potom zapínať bezpečnostný pás, tu sa vám to nepodarí, ani keď akcelerátor pridlávite na podlahu. Opačne, keď zastavíte, nevypnete motor skôr, kým neposuniete páku prevodovky do polohy „P“. Skrátka Volvo.  Dôrazom kladeným na bezpečnosť sa nezaprie ani za tú cenu, že občas brnká na nervy.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Málo valcov, veľa stupňov

Nebudeme vás presviedčať, že kultivovanosťou sa štvorvalec vyrovná päťvalcu. Viac počuť jeho pradenie aj pre jeho vyššie položenú frekvenciu. Ale inak, prečo nie. Dve nadväzujúce turbodúchadlá eliminujú turbodieru, akcelerácia na stovku pod osem sekúnd vám neurobí hanbu ani v lepšej spoločnosti. Osemstupňová automatická prevodovka dodáva zasa jazde nenáhlivú dôstojnosť, ktorá sa v tejto veľkostnej aj cenovej kategórii cení.

Neustále sa snaží udržať v zábere čo najvyšší možný prevodový pomer. Pružnosť motora využíva aj tak, že na zvýšený tlak na akcelerátor nereaguje hneď podradením. Ak však potrebujete bez straty času náhle masívne akcelerovať, bude lepšie podradiť v manuálnom móde, ako čakať, kým prevodovka vyhodnotí pokyn akcelerátora. Prípadne včas zaraďte športový mód, ktorý okrem prevodovky ovplyvňuje aj reakcie motora a tuhosť podvozka.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Extrémnych dvadsaťjeden

V režime off-road stúpne svetlá výška aj otáčky motora, zaklapne medzinápravový diferenciál a aktivizujú sa tiež ďalšie terénne systémy včítane kontroly zjazdu z kopca.  Pneumatické pruženie v kombinácii s 21-palcovým obutím nemá chybu na kvalitnom asfalte, inak však veľké kolesá na hrbolcoch odskakujú a podvozok viac počuť, ako sme očakávali. Preto skromnejší formát obutia vrelo odporúčame.

Vráťme sa však k najčastejšie deklarovanej prednosti štvorvalcového dvojlitra. Tou má byť úspornosť. Ak ju chcete podporiť, zaraďte mód Eco. Výkon síce ochabne, ale prevodovka využíva po uvoľnení akcelerátora voľnobežné otáčky a aj klimatizácia zníži svoj výkon. Presne to sme pred testom spotreby vykonali a tu je výsledok – 7,5 litra nafty na 100 kilometrov. Mimochodom, šesťvalcové BMW X5 xDrive 30d si tiež v ekonomickom móde na rovnakej trati vypýtalo v priemere o 0,6 litra nafty viac.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Záver

Nové Volvo XC90 má na kusisko trhového koláča. Triumfuje už zjavom aj sympatickou architektúrou interiéru. Multimediálny systém žne pochvalu za používateľskú prívetivosť a originalitu. Podvozok vybavený pneumatickým pružením určite vyznie univerzálnejšie bez kolies maximálneho formátu, ktoré ho v prvom rade kvalifikujú na rýchlu jazdu po diaľnici.

Len štvorvalcové dvojlitre  v ponuke pohonných jednotiek vyvolávajú polemiku, ale takéto striktné poňatie downsizingu je účinný spôsob, ako vyhovieť čoraz prísnejším emisným normám a zaznamenať pokrok v znižovaní spotreby. Verte, my motoristi si na skromné štvorvalce aj vo veľkých prémiových modeloch zvykneme tak, ako sme si zvykli na vznetové motory. Česť výnimkám. Len nostalgia za zlatým vekom normami nezošnurovaného automobilu nám ostane.

Volvo XC90 D5 AWDZdroj: Volvo

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBA, ESC, RSC, sedem airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, elektrická parkovačka, dvojzónová klimatizácia, digitálny prístrojový panel s 8" displejom palubného počítača, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, audiosystém s centrálnym 9" dotykovým displejom, zabudovaný pevný disk, webový prehliadač, systém štart/stop, halogénové čelné svetlomety, komfortne ladený podvozok, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Vzduchové pruženie a aktívne tlmiče, štvorzónová klimatizácia, sedemmiestna verzia, kožené čalúnenie na exponovaných miestach perforované, navigácia, audiosystém Bowers and Wilkins, samostatný CD prehrávač, parkovací pilot, adaptívny tempomat, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, ventilované a vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, vyhrievaný volant, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievané trysky ostrekovača čelného skla, detský podsedák, elektricky ovládaná panoramatická strecha, Head up displej, kožou potiahnutá palubná doska, zadná parkovacia kamera, 4x kamera plus pohľad zhora, 21" disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
podarená fazóna karosérie hlučnejší podvozok
sympatická architektúra interiéru odskakovanie kolies na nerovnom podklade
priestranný a dobre vybavený interiér
používateľsky prívetivý multimediálny systém
nízka spotreba
Volvo XC90 D5 AWD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Volvo XC90 D5 AWD Audi Q7 3,0 TDI Quattro BMW X5 xDrive 25d Jeep Greand Cherokee 3,0 V6 Diesel Mercedes-Benz 250d 4Matic
Zdvihový objem motora (ccm) 1 969 2 967 1 995 2 987 2 143
Usporiadanie a počet valcov R4 V6 R4 V6 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 165 (225)/4 250 160 (218)/4 000 160 (218)/4 400 184 (250)/4 000 150 (204)/3 800
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 470/1 750 – 2 500 500/1 250 – 3000 450/1 000 – 2 500 570/2 000 500/1 500 – 1 800
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 9-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7.8 7.1 8.2 8.2 8.6
Maximálna rýchlosť (km/h) 220 216 220 202 212
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.8 5.4 5.8 7.5 5.7
Rázvor (mm) 2 984 2 994 2 933 2 915 2 915
Počet miest na sedenie 5 + 2 5 + 2 5 5 5
Objem batožinového priestoru (l) 692 890 650 780 690
Cena základného modelu s DPH (€) 54 000 58 000 57 800 55 500 57 180
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 35/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Automobily

Tagy Volvo

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.