Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Milan Murcko: Manažér ako líder džezovej kapely

Krátko pred stretnutím poslal autorovi tohto textu e-mail. „Pripravil som jednoduchý diagram, kde som načrtol témy, ktoré by Vás mohli zaujímať,“ napísal Milan Murcko.

04.10.2015, 18:30 | Ľuboš Mistrík | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Jednoduchý podľa neho znamená rozdelenie samotnej témy manažéra do piatich hlavných bodov, dvadsaťpäť menších bodov a ďalších päťdesiat charakteristík. O generálnom riaditeľovi developerskej spoločnosti YIT Reding to možno hovorí viac ako nasledujúce riadky. Vo veciach chce mať systém a neustále sa vzdelávať.

Developer ako nadávka

Byť developerom na Slovensku nie je z hľadiska imidžu vďačná profesia. Pre mnohých znie toto povolanie ako nadávka, najmä vzhľadom na stavebný boom vo veľkých mestách spred niekoľkých rokov i ostré lakte stavebných podnikateľov. Niektorí po sebe zanechali nekvalitné stavby, oklamaných klientov či zhumpľovanú mestskú štvrť. Nehovoriac o neplatení faktúr, nevyplácaní zádržného a rušení jednorazových eseročiek, aby utiekli pred reklamáciami.

Manažér roka je tradičné ocenenie udeľované týždenníkom TREND už od roku 2005. Desiatku nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra spolu s čitateľmi TRENDU a TREND.sk.

Profily nominovaných sme uverejňovali postupne od 20. augusta. Hlasovanie v 11. ročníku ankety bolo spustené 21. októbra a skončí sa 4. novembra. Víťaza vyhlásime 10. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2015.

Rozhodnite o Manažérovi roka 2015 - hlasovanie je spustené

KPMG
Havel Holásek Partners
Johnnie Walker
Marco Mirelli

M. Murcko dobre pozná tieto charakteristiky. Ale vo fínskej skupine, ktorá na slovenský trh prišla v roku 2010 vstupom do miestnej stavebnej firmy Reding, sa to snažia zmeniť. „Nechceme ísť na Seychely po pár predaných bytoch. Ako dlhodobý hráč si to ani nemôžeme dovoliť,“ hovorí a dodáva, že ak v ére sociálnych sietí nahneváte zákazníka, vedia o tom desiatky tisíc ľudí.

Podľa neho je o kvalite bývania aj to, že sa suseda opýtate, aký mal víkend. YIT preto vytvoril vlastnú sociálnu sieť pre obyvateľov, na ktorej komunikujú nielen s developerom, ale aj medzi sebou. Zapojila sa do nej väčšina klientov.

Neprehliadnite

Najväčšie reputačné riziko firme hrozilo, keď v dražbe prevzala bývalý bratislavský pivovar Stein a pustila sa do projektu kompletnej prestavby. Husto obývané územie na okraji Starého Mesta a spor s pamiatkarmi o to, čo zachovať a čo už nie, si priam pýtal malér. Dnes sa začína stavať a obyvatelia sú pokojní.

„Najhoršia smrť je z prekvapenia, keď sa ráno zobudíte a vidíte bagre. My chápeme, že ľudí obmedzujeme. Preto susedov pravidelne informujeme a čo možno najviac kompenzujeme za znížené pohodlie v okolí stavby. Do budúcnosti plánujeme aktivity na zrevitalizovanie lokality, napríklad novým chodníkom alebo úpravou parku. Militantný prístup je krátkodobé myslenie,“ poukazuje na časté susedské i súdne spory bežné v developerskom biznise.

Milan MurckoZdroj: Maňo Štrauch

Počúvať zákazníka

„Neoutsourcujeme naše uši a oči, nevynecháme jedinú príležitosť počúvať klienta. Aj preto máme vlastný predajný tím,“ hovorí. Developerské projekty sa snažia profilovať podľa rôznych segmentov, aby zachytili väčšinu trhu, zatiaľ iba v Bratislave. Robia stavby pre cenovo senzitívnych, ako je Kivikko pri železničnej stanici Vinohrady, i náročných, ako sú Villinki na kopci na Starých gruntoch.

Nominant na ocenenie Manažéra roka 2015 sa okolo zákazníkov krúti dlho. Po brigádnických začiatkoch podnikal v konzultačných službách, kde vydržal dva roky. „Boli to divoké deväťdesiate roky, každý bol presvedčený, že vie všetko. Keď mi pol roka jeden objednávateľ z Košíc nezaplatil faktúru, povedal som si, že toto robiť nebudem.“ A keďže rodina musela z niečoho žiť, išiel stavať lešenia na stavby.

Hoci Fínsko hrá v tomto príbehu dôležitú rolu a M. Murckovi je severské myslenie, morálne hodnoty i tamojšia kultúra blízke, bola to viac-menej náhoda, že sa ocitol u severského zamestnávateľa. V spoločnosti Rautaruukki mal na starosti obchod, so vtedajším šéfom sa však po čase nezhodol. Fíni ako výrobcovia stavebných materiálov totiž začali skupovať stavebné firmy, o čom tvrdil, že to nebude fungovať.

Dnes sa ukazuje jeho vtedajší názor i odchod ako správny – akvizované stavebné firmy skrachovali a objem obchodu fínskeho gigantu je menší než predtým. „V obchode som za sebou nevidel výsledok. Koncom roka splníte rozpočet, potľapkajú vás po pleci a na druhý deň máte nový rozpočet a ide sa odznova,“ vysvetľuje. V developmente za sebou necháva stavby, pretvára krajinu, to ho veľmi láka.

Pre YIT začal robiť konzultanta v roku 2006, keď chceli Fíni vstúpiť na stredoeurópske trhy. Na starosti mal Rumunsko, Bulharsko, Poľsko, Ukrajinu i Českú republiku a, samozrejme, Slovensko. Keď sa jeho úloha kúpou stavebnej firmy Reding po štyroch rokoch skončila, šéf mu navrhol, aby išiel pracovať priamo pre nich. „Nemal som žiadne skúsenosti s developmentom, Fíni ma to ale postupne naučili.“

Zmysel z chaosu

Podľa generálneho riaditeľa YIT si myslíme príliš veľa o našej schopnosti riadiť. „Mnoho vecí, ktoré sa podarili, sú len dielom spätnej racionalizácie. Na rovnakej veci robíme tridsiati, a pritom to vyjde len jednému z nás,“ hovorí. Aj preto je podľa neho najdôležitejšie si ľudí správne vybrať, dať im právomoci a veriť v ich schopnosti: „Že mám na mítingu najvyšší plat, neznamená, že mám pravdu. Každého názor je vážený, niekto však musí spraviť finálne rozhodnutie.“

Za hlavnú úlohu manažmentu považuje urobiť zmysel z chaosu. Hovorí o troch štýloch – kapitán, dirigent a líder džezovej skupiny. Kapitán povie svojim ľuďom, kam treba ísť, čo a dokedy urobiť. Potom konajú ako stroje len podľa jeho rozhodnutí. Dirigent dá partitúru, podľa ktorej treba hrať. Tím hrá len tak, ako je predpísané, chýba priestor na kreativitu. „Preto sa snažím byť lídrom džezovej kapely. Vyberiem najlepších hráčov na dané nástroje a nechám ich hrať. Keď niekto ide do sóla, vytvorím mu priestor, aby to harmonizovalo s ostatnými,“ definuje svoj manažment.

M. Murcko nekupuje „hviezdy“ a na pohovore sa s výnimkou technických profesií priveľmi nesústredí na to, aký plný má uchádzač životopis. Dáva skôr otázky o hodnotách, schopnostiach nadchnúť sa, robiť kompromisy a fungovať v tíme. Dôležitá je aj ochota učiť sa. Kto zaspí dobu, môže byť podľa neho o päť rokov už vo svojom odbore nepoužiteľný.

Milan MurckoZdroj: Maňo Štrauch

Najmä vlastný názor

Vzdelávanie sa považuje za jednu z kľúčových vlastností. Rodina si spočiatku školu nemohla dovoliť, a tak až neskôr nastúpil na ekonomickú univerzitu, odkiaľ v roku 1989 odišiel na City University. „Komunistické školy mi nevyhovovali, nepotrebujem papier o tom, že som inžinier,“ hovorí. Dnes ho irituje, že školstvo i rodičia učia deti slepej poslušnosti namiesto toho, aby v nich posilnili nezávislé myslenie.

Keď na skúške počas štúdií MSc. v odbore realitných trhov v Londýne „vysypal“ zo seba všetko naučené, tamojší špičkový profesor reagoval: „Mňa nezaujíma, že vieš, čo si myslia iní. Povedz mi svoj pohľad.“ Pochopil, aké dôležité je mať vlastný názor a v tom rozvíjať i zamestnancov.

Aj preto sa neustále vzdeláva. „Veľmi veľa čítam, kedysi najmä biznisové veci, v poslednom čase sa venujem aj filozofickým témam, rovnosti v spoločnosti a budúcnosti kapitalistického systému. Tiež som posadnutý inováciami.“ Okrem toho sa venuje golfu a turistike po slovenských horách. Práve v horách vznikol pamätný výrok jeho starého otca, ktorým sa dodnes riadi aj pri manažovaní firmy. Keď pred desiatkami rokov M. Murcko pri pohľade na kopy nakálaného dreva v lese reagoval, že to prosto nie je možné spratať, jeho starý otec reagoval: „Pre oči je to síce neznesiteľné, ale uvidíš, ruky to spravia. Sú silnejšie.“

Milan Murcko (50)

Zdroj: Maňo Štrauch

pochádza z okolia Starej Ľubovne. Krátko študoval na Ekonomickej univerzite v Bratislave, následne prešiel na City University, kde štúdium ukončil titulom MBA. Nedávno v Londýne promoval v rámci programu MSc. v odbore realitných štúdií. V deväťdesiatych rokoch chvíľu podnikal, následne pôsobil v rôznych pozíciách v oblasti obchodu a predaja. Pre YIT pracuje od roku 2006, pripravoval vstup tejto fínskej stavebno-developerskej spoločnosti na stredoeurópske trhy. Neskôr sa stal šéfom developmentu na Slovensku, dnes je generálnym riaditeľom.

Kedy to praskne

Realitný trh je rozbehnutý. Hrozí bublina?

Výstavba diaľnic podľa plánov prudko vzrastie, čo zvýši ceny stavebného materiálu a prác. Už dnes niektoré firmy odmietajú prácu, lebo nemajú kapacity, nevieme vytendrovať také ceny, ako sme vedeli len pol roka dozadu. Prejaví sa to vo zvýšení cien bytov, čo pritiahne ešte viac špekulatívneho kapitálu. Ponuka nebude schopná držať krok s dopytom, príprava projektov totiž trvá pridlho a pozemky sú drahé alebo majú iné nedostatky. Investori bublinu rýchlo nafúknu a bude len otázkou času, kedy to praskne.

Ako vyzeral trh pred realitným boomom v roku 2008?

Na Slovensku je veľa developerov, ktorí fungujú len na maximalizácii zisku. A sú tu malí hráči, u ktorých je ťažko odhadnúť ich správanie. V tom čase som bol v pozícii externého konzultanta a mal som oslovovať majiteľov stavebných firiem s ponukou na odkúpenie podielu. Vtedy som zistil, že stavební podnikatelia sú všade rovnakí. Robili od rána do noci, firma bola pre nich ako rodina. Bola to zaujímavá práca i zážitky, keď máte prísť za majiteľom, ktorý má firmu ako svoje dieťa, a spýtať sa, či ju nepredá.

Určite vás mnohí poslali preč.

Áno, veď trh bol na vrchole a nechápali, načo by nás potrebovali. Peňazí bolo v bankách dosť, klientov taktiež. Niektorí dnes ľutujú, že si ma nevypočuli, iní predali firmu neskôr za tretinu toho, čo ponúkalo YIT. Nie každý bol taký vizionár ako Ladislav Veršovský, vtedajší majiteľ Redingu. Veľmi som si vážil, že ma akceptoval ako šéfa developerských projektov.

Partneri projektu:

Official image partner:

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 39/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Manažér roka 2015

Tagy developer, Manažér roka 2015, YIT

Diskusia (0 reakcií)